ارسال پاسخ

۲۹ شهریور ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6331

pvc-asso.ir

دونگاه متفاوت به ایران پلاست

ایران‌‌‌پلاست هفدهم را می‌توان یکی از دوره‌های متفاوت نمایشگاه‌‌‌های صنعت پتروشیمی در سال‌‌‌های اخیر به‌‌‌شمار آورد؛ تا جایی که حضور بازدیدکنندگان و شرکت‌های خارجی، زبانزد عملکرد و گفتمان غرفه‌‌‌داران و مردم بود. حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه، در کنار هیجان غرفه‌‌‌داران و بازدیدکنندگان نشان داد که صنعت پتروشیمی با محوریت زنجیره ارزش، حرف‌‌‌های بسیاری برای گفتن دارد.

نکته مهم آنکه هر چه می‌‌‌گذرد، موفقیت‌‌‌های این نمایشگاه با تکیه بر جذابیت‌‌‌های صنعتی زنجیره ارزش پتروشیمی، خودنمایی بیشتری پیدا می‌‌‌کند تا جایی که می‌توان عنوان کرد این نمایشگاه نه‌‌‌تنها موفق‌‌‌ترین ایران‌‌‌پلاست از آغاز تحریم‌‌‌ها از سال ۱۳۹۷ بود، بلکه یکی از موفق‌‌‌ترین‌‌‌ها در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌‌‌های ایران‌‌‌پلاست به‌‌‌شمار می‌‌‌رود.

از ویژگی‌‌‌های دیگر آن، حضور حداکثری شرکت‌های فعال در صنایع تکمیلی در این نمایشگاه بود که نشان می‌‌‌دهد از این پس باید بخش مهمی از توسعه ایران‌‌‌پلاست را از مسیر شرکت‌های فعال در صنایع پایین‌‌‌دستی تعقیب کرد. با توجه به اهمیت ارزش‌‌‌آفرینی در زنجیره تولید می‌توان گفت که بار حقیقی اجرای این نمایشگاه بر دوش صنایع پایین‌‌‌دستی است که از یکسو اشتغال بالایی دارد و از سوی دیگر، تحریم‌‌‌ناپذیر بوده و ارزش‌‌‌آفرینی را به اوج می‌‌‌رساند. نکته دیگر آنکه حضور حداکثری در این نمایشگاه موجب شد برای چندمین‌‌‌ بار ازدحام در برابر بسیاری از غرفه‌‌‌ها ایجاد شود که ناخودآگاه به برخی نارضایتی‌‌‌ها انجامید. در هر حال جمعیت بالا در یک نمایشگاه می‌تواند مولفه‌‌‌ای از موفقیت آن به‌‌‌شمار رود.

در حاشیه ایران‌‌‌پلاست هفدهم خبرنگار دنیای اقتصاد در گفت‌وگو با یکی از بزرگان صنایع تکمیلی این‌‌‌گونه شنید که چندی پیش نمایشگاه میلان در اروپا برگزار شد که به جرات می‌توان گفت، از نظر تعداد شرکت‌کنندگان، ایران‌‌‌پلاست هفدهم از آن موفق‌‌‌تر بود، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اقتصاد کشورهای اروپایی با محوریت بهای بالای سوخت و مواد غذایی، رنگ و بوی پیشین را ندارد و از یک عقب‌‌‌نشینی نسبی حکایت می‌‌‌کند، اما در کشور ما با توجه به تکانه‌‌‌های رشد بهای نفت خام و انتظار برای افزایش درآمدهای نفتی ایران و کشورهای همسایه این ظرفیت وجود دارد که موفقیت‌‌‌های بیشتری را در مقایسه با بسیاری از نقاط جهان ترسیم کنیم.

اما ایران‌‌‌پلاست ویژگی‌‌‌های دیگری هم دارد که باید به آن اشاره کرد؛ تعامل بخش خصوصی و خصولتی در این نمایشگاه بیش از پیش به چشم می‌‌‌آید که نشان‌‌‌دهنده آن است که بخش خصوصی در حال قدرت گرفتن در حوزه صنعت پتروشیمی است. این نکته از جلسات پیدا و پنهان حاشیه ایران‌‌‌پلاست برداشت می‌شود. به جرات می‌توان گفت وزن بخش‌خصوصی در زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی با محوریت صنایع تکمیلی در فرآیندها، تصمیم‌‌‌سازی‌‌‌ها و توسعه افزایش جدی داشته است. این نکته مهم را می‌توان از حجم معاملات در بورس‌کالا رهگیری کرد، آن هم در شرایطی که حجم تولید ۵/ ۴میلیون تنی در آمارهای انجمن صنایع پلیمر ایران به تولید نزدیک به ۵/ ۶ میلیون تن محصول در بخش‌‌‌های مختلف زنجیره منتهی شده است که دربرگیرنده مواد اولیه بازیافتی، مواد اولیه وارداتی، افزودنی‌‌‌ها و در نهایت مواد خریداری‌‌‌شده از بورس‌کالا از حوزه پلیمر است. این نکته که می‌تواند از اشتغال‌زایی بیش از یک میلیون نفری در این زنجیره تولید حکایت کند، به معنای آن است که ما در این حوزه با یک فرآیند بسیار قدرتمند در حوزه اقتصادی روبه‌‌‌رو هستیم که باید این ویژگی‌‌‌های مثبت را قدر دانست. نکته دیگر آنکه در رقابت با سایر کشورها زنجیره ارزش پتروشیمی ایران نیز موفقیت‌‌‌های بسیاری کسب کرده، به عنوان نمونه اگر حجم تولید در صنایع پایین‌‌‌دستی ترکیه و شکل‌‌‌دهی پلیمرها را رصد کنیم، رقمی بالاتر از ۹میلیون تن به دست می‌‌‌آید، اگرچه این رقم برای کشوری همچون آلمان، بیش از ۱۲میلیون تن است. این مطلب نشان می‌‌‌دهد که اهمیت بازار یک نکته بسیار مهم قلمداد می‌شود که ترکیه یا آلمان که می‌تواند از بازار امن و بزرگ اتحادیه اروپا استفاده کند یا از حمایت‌‌‌های اقتصادی و سهم بازار در اقصی نقاط جهان بهره ببرد، از این فرآیندها منتفع شده است. مهم آنکه کشوری همچون ترکیه نه‌‌‌تنها صنعت پتروشیمی ندارد، بلکه در بسیاری مواقع برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیز با مشکل روبه رو شده است. در هر حال آینده این صنعت را مهم باید ارزیابی کرد، زیرا بخشی از آینده اشتغال ایران به آن گره خورده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد