ارسال پاسخ

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6292

pvc-asso.ir

تولید محصولات پُلیمری در کشور به بیش از ۱۶.۵ میلیون تُن می‌رسد

عضو هیات مدیره انجمن پلیمر استان اصفهان و تحلیلگر بازار پُلیمر با تاکید بر چشم‌انداز مثبت و روشن تولید محصولات پُلیمری در کشور گفت: چشم‌انداز تولید این محصولات در ایران تا سال ۱۴۱۰ به بیش از ۱۶.۵ میلیون تُن خواهد رسید.

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از خبرنگار  ایرنا ، اکبر هاشمی روز پنجشنبه در هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: این بازار در سال هفت میلیون تُن محصولات پلیمر تولید می‌کند که حدود پنج میلیون تُن به پلیمر پلی اتیلن و مابقی به محصولاتی نظیر "پلی پروپیلن"(p.p ) و "پلی وینیل کُلراید"(pvc) اختصاص دارد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز کشور برای تولید "پلی‌اتیلن" در سال ۱۴۰۵ نیز برابر با هفت میلیون تُن و تا سال ۱۴۱۰ حدود ۱۰ میلیون تُن خواهد بود که قابل دستیابی است.
این تحلیلگر بازار پلیمر اظهار داشت: تولید این محصول ریسک و خطر چندانی ندارد و پالایشگاه‌های عسلویه، بید بلند، یادآوران و گچساران، خوراک تولید آن را تامین می‌کنند و بومی‌سازی فناوری و کاتالیزها هم نیز به این حوزه کمک می‌کند.

این تحلیلگر بازار پلیمر گفت: ظرفیت تولید "پلی وینیل کُلراید"(pvc) در کشور ۷۰۰ هزار تُن در سال اما تولید واقعی و عملیاتی شده این محصول ۵۵۰ هزار تُن است.

وی بیان کرد:چشم‌انداز توسعه این صنعت، تنوع بخشی به درجه‌های جدید و رسیدن به ظرفیت تولید۱.۵ میلیون است اما تولیدکنندگان محدود، کمبود خوراک واحد میان‌دستی نظیر کُلر، پیچیده بودن فناوری ساخت واحدهای جدید و مُداومت تغییر در مجوزهای صادراتی از ریسک های تولید این نوع محصول پلیمری است.
هاشمی افزود: در تولید "پلی‌پروپیلن"(p.p) نیز ظرفیت اسمی تولید در کشور ۱.۲ میلیون تُن اما تولید واقعی آن ۹۰۰ هزار تُن است و در حوزه خوراک تولید این محصول کمبود وجود دارد که ریسک تولید پروپیلن را افزایش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این محصول در کوتاه‌مدت شامل تشدید کمبود "پروپیلن" بدلیل افتتاح واحدهای "پلی پروپیلن"(پ. پ) است.
این تحلیلگر بازار پلیمر اظهار کرد: عوامل مختلفی بر قیمت پلیمر موثر است که از مهمترین آنها می‌توان به نرخ تسعیر ارز، قیمت جهانی، میزان رقابت، وضعیت اورهال(بازآماد و تعمیرات اساسی) شرکت‌ها یا بروز حوادث است.
وی ادامه داد: عواملی مانند نرخ بهره آمریکا و اروپا، قمیت جهانی نفت، رشد کشورهای در حال توسعه نظیر هند و مالزی و رشد اقتصادی چین نیز بر قیمت محصولات موثر است.

عضو هیات مدیره انجمن پلیمر استان اصفهان و تحلیلگر بازار پلیمر نیز در این همایش گفت: با توجه به جایگاه اقتصاد کلان در تولید، انجمن صنایع پلیمر اصفهان تصمیم گرفت با نگاه آینده‌پژوهانه به نیمه دوم سال و وضعیت اقتصاد کشور در این بازه زمانی بپردازد.

بیژن سحرناز با بیان اینکه صنعتگران مایل به استفاده از ظرفیت‌های موجود هستند، اظهار داشت: پرداختن یکجا به همه مشکلات، غیرممکن و به دور تفکر راهبردی است بنابراین باید به ترتیب به مهمترین موضوعات پیش رو پرداخت.

هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان”، روز پنجشنبه با حضور مقامات استانی و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

این همایش با سخنرانی سعید لیلاز استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با موضوع "تصویر واقعی از اقتصاد ایران و دورنمای آن"، برگزاری پنل پرسش و پاسخ با حضور وی و همچنین پنل بیان مشکلات صنعتگران پلیمری برگزار شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد