ارسال پاسخ

۷ شهریور ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6286

pvc-asso.ir

«جمع درآمد» برای اولین بار در قانون بودجه / مالیاتی دردسرساز برای کارفرمایان

یک کارشناس امور مالیاتی گفت: امسال موضوع جمع درآمد در قانون بودجه مطرح شده است. طبق قوانین قبلی هر کارفرما بطور مجزا تکلیفی داشت مبنی بر اینکه مالیات حقوق‌بگیر را کسر و پرداخت کند. اما امسال برای اولین بار در قانون بودجه موضوع «جمع درآمد» مطرح شده است.

در بند «و» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است که سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اعم از مستمر یا غیرمستمر که ‌‌به‌صورت نقدی و غیرنقدی‌، از یک یا چند منبع در بخش دولتی و یا ‌غیر‌دولتی تحصیل می‌نمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم) باشد، مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

احمد غفارزاده، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین ضمن اشاره به نکته‌ای مهم در بند «و» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: بر این اساس، امسال موضوع جمع درآمد در قانون بودجه مطرح شده است. طبق قوانین قبلی هر کارفرما بطور مجزا تکلیفی داشته مبنی بر اینکه مالیات حقوق‌بگیر را کسر و پرداخت کند. اما امسال برای اولین بار در قانون بودجه موضوع «جمع درآمد» مطرح شده است.

وی افزود: مفهوم جمع درآمد این است که اگر یک نفر بیش از یک جا حقوق و دستمزد دریافت کند باید با هم جمع شوند و بصورت مجموع، مشمول مالیات بر درآمد شوند.

غفارزاده با بیان اینکه این موضوع برای اولین بار در قانون بودجه آمده و احکام تبعی که به نسبت آن باید اصلاح می‌شده، اصلاح نشدند، مطرح کرد: این تغییرات عملا هم مشکلات اجرایی برای کارفرمایان ایجاد می‌کند و هم می‌توان گفت در آینده برای رسیدگی به ممیزات مالیاتی مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس امور مالیاتی گفت: مالیات حقوقی یک مالیات تکلیفی است و بر عهده پرداخت‌کننده حقوق است. بنابراین قوانین این مالیات باید بسیار ساده، شفاف و قابل محاسبه باشد که کارفرما به راحتی بتواند مالیات را محاسبه کند. ولی متاسفانه احکامی که امسال آوردند و با تجه به عدم محیا کردن بستر اجرایی آن، مشکلات متعددی بخصوص برای کارفرمایان ایجاد خواهد شد. حال باید منتظر باشیم و ببنیم چه تبعات و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین غفارزاده به اظهارات اخیر سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه «متوسط مالیات دندان پزشکان برای ۱۴۰۱ معادل ۳۵ میلیون در سال بوده که بالاترین مالیات اخذ شده از مشاغل بوده است» اشاره کرد و گفت: توضیحات آقای سبحانیان بصورت نسبی بود. یعنی ایشان بر اساس آمارهایی که داشتند، گفتند که پزشکان و دندان پزشکان بطور میانگین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان مالیات دادند. این درحالی است که این رقم برای میانگین اصناف ۵ میلیون تومان است. از طرفی هم حدود ۵۰ درصد صاحبان مشاغل در رنج پایین هستند که بطور کلی مشمول مالیات مشاغل نشدند.

وی در آخر اظهار کرد: بنابراین رقم اعلامی از سوی رییس سازمان امور مالیاتی، میانگین است ولی ۳۰ میلیون تومان برای یک پزشک مالیات بالایی نیست. ولی بطور کلی می توان نتیجه گرفت که میانگین مالیات اصناف بسیار پایین‌تر از درآمدهای واقعی و مالیات‌های قانونی واقعی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد