ارسال پاسخ

۱ شهریور ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6271

pvc-asso.ir

حدود ۷۰ درصد تولیدات مواد پتروشیمی صادر می‌شود

میزان تولیدات مواد پتروشیمی در ایران ۹۰ میلیون تن در سال است که حدود ۷۰ درصد آن صادر می‌شود و ۳۰ درصد آن برای مصرف داخلی است.

غلامرضا رحیمی، کارشناس راهبردی امنیت اقتصادی، گفت: بیشترین آمار تولید مواد پتروشیمی مربوط به تولید ۱۴ میلیون تن متانول است که در ۱۴۲۷ نزدیک به ۲۷ میلیون تن خواهد رسید.نزدیک به ۷۰ درصد تولیدات مواد پتروشیمی صادر می‌شود

به گفته رحیمی، میزان تولید متانول ایران از موارد پترو شیمی حدود ۳۶ درصد است که این میزان در بعد جهانی کمتر از­۱۳ درصد می‌باشد.

این کارشناس افزود:بخش اعظم صادرات مواد پتروشیمی تولیدی ایران به چین است.

این کارشناس در اشاره‌ای به مشکلات موجود در این صنعت عنوان کرد: در حوزه صنعت پتروشیمی جنبه‌های مهمی باید در دسترس باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: زنجیره ارزش تولید کالا، برنامه راهبردی در حوزه زنجیره ارزش کالا، سازوکار هدفمند و قانونی برای صادرات و کنترل نوسانات در حوزه قیمت خوراک.

به گفته وی مبحث ایجاد زنجیره ارزش کالا از مشکلات اصلی ایران در این صنعت است و یک موضوع دیگر در حوزه نداشتن زیرساخت‌ها است.

رحیمی گفت: نکته دیگری که باید بدان اشاره کنیم آن است که تمام سود و اشتغال زایی مدنظر از این صنعت در حوزه‌های پایین است­قرار دارند، اما از آنجا که ایران قادر به استفاده بهینه و تبدیل این محصول خام به کالا‌هایی با ارزش افزوده بالا نیست، لاجرم تن به خام فروشی می‌دهد.

این کارشناس گفت: در مسئله خام فروشی چالش‌ها زیاد است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم‌ها و نبود برنامه عملیاتی برای آینده اشاره کرد. ­

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد