ارسال پاسخ

۳۱ مرداد ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6269

pvc-asso.ir

رکود سنگین با وجود کاهش قیمت مصالح ساختمانی

همــراه با رکود حاکم بر بازار معامالت مســکن و کاهش قیمت ناشــی از آن حالا مشاهدات میدانی نشان می دهد، رکود در ساخت و ساز قیمت مصالح ساختمانی را با کاهش نسبی مواجه کرده است. قیمت مســکن در ماه های اخیر در اثر رکود حاکم بر بازار، روندی کاهشــی را پیموده اســت.
همــراه با رکود حاکم بر بازار معامالت مســکن و کاهش قیمت ناشــی از آن حالا مشاهدات میدانی نشان می دهد، رکود در ساخت و ساز قیمت مصالح ساختمانی را با کاهش نسبی مواجه کرده است. قیمت مســکن در ماه های اخیر در اثر رکود حاکم بر بازار، روندی کاهشــی را پیموده اســت. حاال مشاهدات میدانی نشان می دهد مصالح ساختمانی نیز از از خردادماه ۱۴۰۲ تا کنون مسیری مشابه را پشت سر گذاشته است.بر این اساس در حالی که تابستان فصل ساخت و ســاز مسکن محسوب می شــود، اما سازندگان و انبوه ســازان کمتر از هر زمان دیگری تمایل دارند به عرصه ورود کنند.
تحقیقات میدانی نیز گواهی بر کاهش قیمت مصالح ســاختمانی در ماه های اخیر است. برای مثال تیرآهن ســایز ۱۲ که خردادماه امسال شــاخه ای چهار میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۷۰ تومان قیمت داشته است در ۲۸ مردادماه تا شاخه ای سه میلیــون و ۲۱۱ هــزار تومان نزول قیمت را تجربه کرده است. روند قیمتی در بازار میلگردها نیز به همین ترتیب است. میلگرد آجدار سایز ۱۲ که خردادماه ۲۴ هزار و ۴۳۶ تومان قیمت داشــته است ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.
همچنین پروفیل ســاختمانی اصفهان نیز که در خردادماه ۳۲ هزار ۱۱۱ تومان قیمت داشــته است اکنــون قیمت آن کیلویــی ۳۰ هزار و ۲۷۴ تومان برآورد می شود.
چرا قیمت مصالح ســاختمانی کاهشی شده است؟
همان طور که گفته شــد اصلی ترین بازیگر کنونی بازار معامالت مسکن و ساخت و ساز، رکود است. برخی نیز همین رکود در ساختمان ســازی و نبود متقاضی را دلیلی برای آرامش کنونی بازار مصالح ساختمانی و کاهش قیمت نسبی آن می دانند.
البته برخی دیگر نیز شرایط فعلی قیمت دلار را در این روند مؤثر می دانند. قیمت دالر که پیش از این تــا کانال ۶۰ هــزار تومان نیز بالا رفته بود و برای مدتی نیز روی کانال ۵۰ هزار نوســان داشت حالا دوباره وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است.
البته کارشناسان معتقد هستند این شرایط و کاهش قیمت مصالح ســاختمانی را نمی توان در جایگاه دســتاوردی برای پیشــرفت بازار مسکن در نظر گرفت، زیرا این شرایط برآمده از رکود بازار است و با از میان رفتن این رکود، افزایش قیمت ها نیز مسیر خود را از ســر می گیرند.برخی دیگر از کارشناسان نیز می گویند ادامه شرایط کنونی در ماه های انتهایی پاییز باعث بروز رکودی تورمی در بازار خواهد شد؛ وضعیتی که پیش از این نیز در بازار اما در بازار ملک و مصالح ساختمانی سابقه داشته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد