ارسال پاسخ

۲۹ شهریور ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5438

pvc-asso.ir

صادرکنندگان نمونه چگونه انتخاب می‌شوند؟

برگزاری مراسم روز ملی صادرات بار دیگر به اتاق ایران سپرده شده است. علی چاغروند، معاون کمیسیون‌‌‌‌‌‌ها، مجامع و شورا‌‌‌‌‌‌های اتاق ایران در مورد انتخاب صادرکنندگان نمونه و نحوه برگزاری این مراسم توضیحاتی ارائه داده است.

اواخر مهر‌ماه سال‌جاری، بیست‌‌‌‌‌‌و ششمین رویداد روز ملی صادرات توسط اتاق ایران برگزار می‌شود. با توجه به این موضوع علی چاغروند، معاون کمیسیون‌‌‌‌‌‌ها، مجامع و شورا‌‌‌‌‌‌های اتاق ایران به تشریح جزئیات این مراسم پرداخت و ابراز امیدواری کرد در این مراسم بسترهای لازم برای تقویت تولید صادرات‌گرا به‌عنوان ارکان اساسی توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

باتوجه اینکه بیست‌‌‌‌‌‌و ششمین رویداد روز ملی صادرات در اواخر مهرماه سال‌جاری توسط اتاق برگزار خواهد شد، در این دوره افراد چگونه انتخاب شدند؟

 انتخاب صادرکنندگان برتر از جمله صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با مشارکت نمایندگانی از اتاق ایران انجام‌شده است. معتقدم در این مراسم حضور رئیس‌جمهور و تقدیر ایشان از صادرکنندگان برتر کشور به‌ویژه در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد و بسترهای لازم برای تقویت تولید صادرات‌گرا به‌عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی کشور را فراهم کند. 

معیارهای انتخاب این صادرکنندگان چیست؟

معیارها و شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان برتر بر اساس ماده‌۴ آیین‌‌‌‌‌‌نامه تشویق صادرکنندگان شامل ۷۴ گروه کالایی و خدماتی است که در چارچوب آن ۵۰‌صادرکننده برتر انتخاب و معرفی می‌شوند. سال‌گذشته، برای شناسایی صادرکنندگان ممتاز و برتر، پرونده حدود ۵۰۰ صادرکننده بررسی شد که از این میزان دو صادرکننده به مدال افتخار صادرات، ۷‌صادر‌کننده به‌عنوان صادرکننده ممتاز، ۳۷صادرکننده به‌عنوان صادرکننده ملی و ۵صادرکننده شایسته تقدیر شناخته ‌شدند.

انتخاب صادرکنندگان برتر بر اساس شاخص‌های مدون و شفاف و با ریزبینی و دقت کافی و در ارتباط موثر با وزارتخانه‌‌‌‌‌‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی صورت می‌گیرد تا حق تلاشگران این حوزه تضییع نشود و به تشویق تجاری که سردمداران واقعی حرکت اقتصاد از خام‌فروشی به سمت تولید و صادرات کالاهای دارای ارزش‌افزوده و زمینه‌ساز حضور کشور در زنجیره‌های ارزش جهانی هستند، کمک شود.

در شرایط کنونی کمیسیون‌ها چقدر در بهبود صادرات غیرنفتی ایران موثر هستند؟

کمیسیون‌های ۱۸‌گانه اتاق ایران که بخش وسیعی از محیط کسب‌وکار کشور را پوشش می‌دهند با شناسایی چالش‌های کلان محیط کسب‌وکار و ارائه راهکارهای عملیاتی، به‌عنوان مشاور سه قوه می‌توانند نقش موثری در بهبود کیفیت محیط کسب کار کشور ایفا کنند که البته لازمه این امر، شنیده‌شدن صدای بخش‌خصوصی از جانب تصمیم‌سازان اقتصادی است. نقطه‌نظرات کمیسیون‌های تخصصی در قالب گزارش، نقد، پیشنهاد و تحلیل اطلاع‌رسانی می‌شود که در صورت توجه مناسب به این نقطه‌نظرات از سوی مراجع تصمیم‌گیری بسیاری از مسائل امروز کسب‌وکار مرتفع خواهد شد، به‌ویژه در زمینه قوانین و مقررات مخل کسب‌وکار و تصمیمات خلق‌الساعه که نظرات و راهکارهای کمیسیون‌ها به انحای مختلف اعم از بیانیه‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود و در صورت شنیده‌شدن و کاربست از سوی دولتمردان تغییرات مثبتی را در زمینه رفع موانع تولید و صادرات و در نهایت، رشد و توسعه اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود.

امور مجامع و شوراهای حاکمیتی در شرایط کنونی چه مسوولیتی دارند؟

امور مجامع و شوراهای حاکمیتی که یکی دیگر از واحدهای معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران است، در تعامل با حاکمیت به پیگیری نیازهای فعالان اقتصادی می‌پردازد تا بتواند با تسهیل مسائل مرتبط با کسب‌وکار، بخشی از نیازهای فعالان اقتصادی را پاسخ دهد. ظرفیت نمایندگی ماهانه ۱۵۰جلسه به‌طور متوسط با نهادهای حاکمیتی از طریق این دفتر می‌تواند نقش موثری در تسهیل مسائل بنگاه‌های اقتصادی و کمک به تدوین و پیاده‌سازی مقرره‌ها با نگاه تسهیل‌گرانه به محیط کسب‌وکار داشته باشد. ماموریت این دفتر، ساماندهی حضور نمایندگان اتاق در مجامع و ایجاد همصدایی و هماهنگی بین نمایندگان اتاق است تا ضمن اثرگذاری مناسب در جلسات گوناگون بخش‌خصوصی با نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی تعامل موثری با بدنه تصمیم‌ساز اقتصاد کشور صورت گیرد.

در مجموع عملکرد اتاق را در بهبود شرایط کنونی چقدر موثر می‌دانید؟

پارلمان، تبلور مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، رکن اصلی مردم سالاری و شاخص توسعه‌یافتگی نظام‌های سیاسی است. تکرار تجربه پارلمان در محیط اقتصادی، بیش از هر جایی در اتاق‌های بازرگانی تبیین شده است. پارلمان‌ها از ماهیت عامی برخوردارند که جهت حرکت در مسیر تقنین، نظارت و غیره نیاز به بازوان تخصصی دارند. عمومیت پارلمان‌ها با کمیسیون‌ها پیوند می‌خورد تا با اتکا بر این بازوان تخصصی، کلیت حرکت پارلمان‌ها سمت وسوی معناداری پیدا کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد