ارسال پاسخ

۳۱ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5347

pvc-asso.ir

مصاحبه روابط عمومی انجمن با آقای وطن دوست مدیر عامل شرکت لاوین پلاست در نمایشگاه صنعت ساختمان

رقبا در حال گرفتن سهم محصولات PVC در بازار هستند رشد محصولات جایگزین PVC در صنعت ساختمانی نگران کننده است و باید برای آن برنامه ریزی جامعی انجام داد.

وطن دوست مدیر عامل شرکت لاوین پلاست، درباره وضعیت کنونی صنعت لوله و اتصالات پی وی سی گفت: به نظرم صنعت لوله و اتصالات پی وی سی در شرایط کنونی مجزا از سایر صنایع نیست و مثل همه صنایع دیگر بیمار است. صنعت ما در این برهه از زمان و در این شرایط کنونی با توجه به کاهش قیمت هایی که برای آن اتفاق افتاد، وارد رکود شده است.


 
وی افزود: کاهش قیمت های صنعت پی وی سی به دنبال کاهش قیمت های جهانی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه اتفاق افتاد. قیمت ها روی 1700 و 1800 دلار بود و الان به مرز 900 دلار رسیده است که میزان 50 درصد در طول بیست روز سقوط کرده است، البته این قیمت ها در شرق آسیا روی 1100 دلار است. این کاهش قیمت ها در فصل کاری صنعت پی وی سی، باعث رکود سنگین شده است.
وطن دوست به مسئله عدم اطمینان برای سرمایه گذاری در آینده اشاره و بیان کرد: مشکل دیگری که کل جامعه صنعت ما را درگیر کرده است، موضوع عدم اطمینان برای سرمایه گذاری در آینده و گرفتن تصمیم های کلان برای آینده است. در حال حاضر ما از هفته آینده خبر نداریم. در همین هفته کاهش و افزایش قیمت دلار را داشتیم و این نوسانات دلار که به قضیه برجام ومسائل کلان کشور برمی گردد، نیز مزید بر علت در این صنعت شده است. از سویی دیگر، صنعت ساختمان که ما بخشی از آن هستیم، در رکود بی سابقه ای قرار دارد و این رکود به صنعت پی وی سی منتقل شده است. تمام واحدهای صنعتی پی وی سی، در این فصل که اوج کار ما محسوب می شود، بیشتر از بیست درصد ظرفیت خود کار نمی کنند.
در این نمایشگاه نیز که بعد از چندین سال کرونا همه حضور دارند، یکی از دلایلش همین رکود بازار است.
وطن دوست با اشاره به مسئله رشد محصولات جایگزین پی وی سی، تأکید کرد: مسئله مهم دیگر در صنعت ما، رشد محصولات جایگزین صنعت پی وی سی است؛ شاید دوستان همکار این مسئله را نبینند اما محصولات جایگزین پی وی سی، رشد سریعی داشته اند و صنعت ما در این زمینه هیچ برنامه ریزی صحیحی برای آینده ندارد.
وی به موضوع شکل گیری انجمن های جدید هم اشاره کرد و گفت: شکل گیری و راه اندازی انجمن های جدید نیز مشکل دیگری است که بر صنعت ما تأثیرگذار است. انجمن های جدیدی که معلوم نیست نیازی به تشکیل آنها هست یا نه و این که اصلا انجمن کنونی ما چقدر کارآمد بوده و یا نبوده است؟
 
وطن دوست به لزوم آسیب شناسی در صنعت پی وی سی اشاره کرد و یادآور شد: ما در طول چهل سال گذشته عضوی از این صنعت بوده ایم و به دلیل مسائلی که این صنعت با آن روبروست، پروژه ای را برای آسیب شناسی صنعت لوله و اتصالات پی وی سی تعریف کرده ایم که به چه سمت و سویی حرکت کنیم و آیا مسیر حرکت ما درست است یا نه.
وی تصریح کرد: نگرانی بنده رکود موجود در بازار نیست بلکه رشد محصولات جایگزینی است که دارند جای محصولات PVC را در صنعت ساختمانی می گیرند. بر اساس بازدید میدانی که در سطح شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ از جمله اصفهان و شیراز داشته ایم، در پروژه های ساختمانی بالای پنج طبقه، سهم پی وی سی هفتاد درصد نزول کرده است و به همین ترتیب سهم ما از بازار در حال کاهش است که البته قیمت های ما هم در یک بازه زمانی خیلی زیاد بود که این موضوع هم اثرگذار بود. 
مدیر عامل شرکت لاوین پلاست در ادامه بیان کرد: خواهش بنده این است که ما باید علاوه بر این که با هم رقابت داریم، برنامه ای جامع را هم برای آینده پی وی سی داشته باشیم که من این برنامه را در هیچ واحد و انجمنی ندیده ام. این در حالی است که انجمن های دیگری هم در حال انشعاب هستند و این انشعاب ها نه تنها باعث می شود که از اتحاد ایجاد شده در انجمن لوله واتصالات پی وی سی کاسته شود، بلکه آنها را به بیراهه می کشاند. و نتیجه این می شود که صنعت ما صنعتی دون پایه و بسیار ضعیف در صنعت ساختمان می شود. همان طور که ما در صنعت فاضلاب و انتقال آب و ... نیز کاری نتوانستیم انجام دهیم و سهمی جزئی از این بازار را داریم و این سهم ما را سایر محصولات گرفتند.
وی درباره مطالبه ای که از انجمن لوله واتصالات پی وی سی دارد، گفت: انجمن کارهای خوبی در این چند سال انجام داده است. به ویژه تهیه لیستی از واحدها که شاخصه های استاندارد را دارند که این اقدام انجمن موجب شد که بسیاری از واحدها تلاش کنند تا در این لیست قرار گیرند. اما در بحث قیمت گذاری ها و عرضه ها همچنان جای کار وجود دارد. این که در شرایط بحرانی تصمیم بگیریم درست نیست. باید افق را دید. ما دنبال مقصر نباید بگردیم بلکه همه ما در انجمن باید همفکر و همراه شویم و به آرایی که منجر به انتخاب افراد شده، اعتماد کنیم. تا وقتی این اتحاد در انجمن وجود نداشته باشد، همه به جان یکدیگر می افتند.
وی با تأکید به لزوم برنامه ریزی در بحث محصولات جایگزین پی وی سی گفت: در بحث محصولات جایگزین صنعت لوله و اتصالات پی وی سی باید برنامه ریزی انجام شود. ما در پرزنت کردن ها، دفاع خوبی از محصولات پی وی سی نداریم و بهتر است که انجمن در پروژه های بزرگ، پشتوانه اعضای انجمن باشد که اعضا بتوانند برای گرفتن پروژه های بزرگ از اعتبار انجمن استفاده کنند. مثلا در فلان پروژه دریاچه چیتگر چرا نباید پروژه را بگیریم و زمانی که به این پروژه ورود پیدا می کنیم و دچار مشکلی می شویم، انجمن باید بتواند حمایت کند. نه فقط واحد تولیدی ما، بلکه واحدهای بزرگ دیگر هم جایگاهی ندارند. باید از این توان خود استفاده کنیم و جایگاه پی وی سی برای برج سازان وانبوه سازان معرفی شود.
مدیر عامل شرکت لاوین پلاست، یادآور شد: صنعت ما به برگزاری دوره های معرفی محصولات برای گروه های هدف از جمله خود واحدها و انبوه سازان مسکن نیاز دارد و اگر این برنامه ها از سوی انجمن برگزار شود، اعتبار بیشتری خواهد داشت و قابل استناد است ولی وقتی از سوی واحدهای تولیدی این دوره ها برگزار می شود، بیشتر شکل پرزنت کردن پیدا می کند و برای حاضران چندان قابل پذیرش نیست.
وی افزود: انجمن می تواند در بخش تبلیغات و مجله ای که دارد به اجرای پروژه هایی بزرگ واحد تولیدی بپردازد که این صرفا تبلیغات برای یک شرکت و یک واحد تولیدی محسوب نمی شود، بلکه معتقدم این تبلیغات برای کل این صنعت بزرگ است.
وی درباره سهم بازار پی وی سی در بخش صنعت ساختمان گفت: در پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی صنعت ساختمان، جایگاه وسهم محصولات لوله و اتصالات پی وی سی، زیر پنج درصد است و این درصد شامل ساختمان سازی های شخصی و ساختمان های سه طبقه و پنج طبقه نمی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد