ارسال پاسخ

۲۹ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5343

pvc-asso.ir

مصاحبه انجمن با آقای سخایی مدیر عامل شرکت لوله گستر گلپایگان در نمایشگاه صنعت ساختمان

سخایی: برای صادرات امکان رقابت قیمتی نداریم. پتروشیمی ها مواد اولیه را با قیمت پایه صادر می کنند، اما تولیدکننده داخلی آن را با قیمت رقابتی به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می کند.

سخایی مدیر عامل شرکت لوله گستر گلپایگان درباره مشکلات بخش صنعت به ویژه لوله و اتصالات پی وی سی در شرایط کنونی گفت: بخش تولید و صنعت دارای مشکلات خاص خود است. چندی پیش قیمت مواد اولیه به صورت سرسام آور افزایش پیدا کرد، به گونه‌ای که در حال از دست دادن مشتری ها بودیم.


وی در همین ارتباط افزود: شرکت ما به کشورهایی همچون عراق، افغانستان و روسیه صادرات داشت اما در شرایط افزایش قیمت ها، امکان رقابت ما از دست رفت. از سویی دیگر پتروشیمی ها مواد اولیه را به قیمتی ارزانتر از قیمت داخلی به کشورهای دیگر می فروشند.
سخایی در ارتباط با پیگیری ها برای رفع این مشکل، گفت: در جلساتی که با مسئولان پتروشیمی داشتم به آنها گفتم شما با قیمت پایه مواد اولیه را صادر می کنید و ما قیمت پایه را به علاوه رقابتی که به آن اضافه می شود می پردازیم، یعنی 15 تا 20 درصد رقابت می خورد و 9 درصد هم مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می شود و در مجموع نزدیک به 30 درصد قیمت مواد اولیه را بالاتر از قیمت پایه می خریم و اگر مواد خام را به ترکیه و عراق بفروشند برای آنها ارزانتر تمام می شود و دیگر محصولات ما را نمی خرند.
این تولیدکننده ادامه داد: باید پتروشیمی و سیاست دولتمردان طوری باشد که از تولید داخل حمایت کنند و مجموعه پایین دستی پتروشیمی ها با قیمت ارزانتر مواد را بخرند تا امکان رقابت را داشته باشند.
سخایی گفت: در سال های اخیر دولتمردان بودجه کشور را  بر اساس مالیات بسته اند و مالیات های سنگین از بخش تولید گرفته می شود و در این شرایط تولیدکننده نمی تواند به کار خود ادامه دهد.
وی در خصوص دیگر مشکلات بخش صنعت گفت: در بخش های دیگر هم اتفاقاتی افتاد و باعث شد که افزایش قیمت داشته باشیم.  مثلا در سال 1401 متاسفانه با افزایش 57 و چند دهم درصدی حقوق کارگری روبرو بودیم که به نفع کارگر هم نبود. چون دست توی جیب کارفرما می شد و این باعث افزایش قیمت مواد تولیدی و افزایش قیمت در بازار شد که در نهایت تصمیم اشتباهی بود. چرا حقوق کارمند 10 تا 15 درصد افزایش یابد و حقوق کارگر 57 درصد! دولتمردان برنامه ریزی صحیح برای بخش تولید ندارند و کاری برای حمایت از تولید داخلی انجام نمی دهند.
آنها حقوق کارگری را افزایش دادند اما باید پول بیمه کارگر را به عهده دولت می گذاشتند تا از تولیدکننده هم حمایت شود.
افزایش حقوق کارگری باعث شد تا بسیاری از شرکت ها نه تنها جذب نیرو نداشته باشند بلکه دست به تعدیل نیرو هم بزنند.
سخایی در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات لوله و اتصالات پی وی سی از سوی کشورهایی مانند ترکیه و مصر به عراق، مقرون به صرفه است اما برای تولیدکننده ایرانی این گونه نیست، توضیح داد: در سال 99 و 1400 ما صادرات خوبی به عراق داشتیم، اما امسال نتوانستیم صادرات داشته باشیم چون می گویند قیمت شما رقابتی نیست، به همین دلیل از ما نمی خرند. وقتی از ما نخرند تولید پایین می آید و مجبوریم تعدیل نیرو داشته باشیم.
وی گفت: محصولات ما در بخش ساختمان کشور است و اگر ساخت و ساز در کشور رونق داشته باشد کار ما هم رونق دارد اما وقتی بخش ساختمان در کشور با رکود مواجه است بخش ما نیز با رکود روبرو می شود.
مدیر عامل شرکت لوله گستر گلپایگان درباره برخی رقابت های منفی میان تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، اظهار کرد: متاسفانه نظارت دقیقی در این باره وجود ندارد. در صنف تولیدکنندگان لوله و اتصالات یو پی وی سی، برخی محصولات بی کیفیت و به اصطلاح زیرپله ای تولید می کنند که استانداردهای لازم را ندارند و نظارتی هم بر آنها نمی شود. آنها بسیاری از هزینه های ما را ندارند و محصولاتشان هم بی کیفیت است؛ بنابراین قیمت تمام شده محصول آنها بسیار کمتر است و اتفاقا فروش بیشتری هم دارند چون بسیاری از مشتریان توان خرید محصولات باکیفیت را ندارند و در نتیجه ناچارند از محصولات ارزان قیمت اما بی کیفیت استفاده کنند.
 
سخایی در پاسخ به این پرسش که اکنون انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، باید چه مواردی را در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت:  ضمن تقدیر و تشکر ویژه از انجمن پی وی سی و در رأس آن آقای مهندس متوسلیان رییس هیات مدیره و همکارانشان به ویژه سرکار خانم خرمیان، گله مندی هایی هم از انجمن وجود دارد. انجمن به قدر بایسته اقدامات لازم را انجام نمی دهد. انجمن باید زبان گویای کل صنف باشد و با مراجعات مختلفی که به قسمت های مختلف سیستم های دولتی و پتروشیمی ها دارند، بحث مواد اولیه را چه دربورس و در بخش عرضه ها مدیریت کنند و خط و خطوط بدهند و همراه با بورس و پتروشیمی هماهنگی لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: به طور مثال این مدیریت باید مانند دو سه هفته اخیر باشد که قیمت های مواد اولیه رقابت نمی خورد و همان قیمت پایه محصول به علاوه 9 درصد فروش می رفت و همکاران هم رعایت کنند و برای خرید مواد عجله نکنند.
سخایی در پایان گفت: در بخش توزیع هم انجمن می تواند نقش داشته باشد و تا حدودی هم این نقش را با نمونه گیری از بازار و معرفی نمونه محصولات با کیفیت در مجله انجمن ایفا کرده است؛ بنده از مسئولان انجمن تشکر می کنم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد