ارسال پاسخ

۲ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5253

pvc-asso.ir

صدور کارت ۵ ساله بازرگانی برای صادرکنندگان رتبه‌دار

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تایید شفاهی رئیس‌جمهور را برای رتبه‌بندی صادرکنندگان گرفته‌ایم تا تمدید کارت برای صادرکننده رتبه‌دار ۴ تا ۵ ساله باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری اتاق ایران در اجرای روند رتبه‌بندی صادرکنندگان سخن گفت و تاکید کرد: با تایید رئیس جمهور، تمدید کارت برای صادرکننده رتبه‌دار ۴ تا ۵ ساله خواهد بود.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در سفری دو روزه به استان فارس از واحدهای صنعتی و دانش بنیان این استان بازدید و در جلسه کارگروه توسعه تجارت استان که به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی شیراز برگزار شد، شرکت کرد.

۹۰ درصد مشکلات تجارت مربوط به خودتحریمی است

پیمان پاک در کارگروه توسعه تجارت استان فارس که با حضور دو نفر از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مدیران استانی و جمعی از بازرگانان استانی در اتاق شیراز برگزار شد، اظهار داشت: طی ۹ ماهی که از حضور ما در این سازمان می‌گذرد، بیش از ۱۹۰۰ جلسه با بازرگانان داشته‌ایم تا مشکلات احصا و برای حل آن تلاش کنیم.

وی در خصوص مشکلات صادرات گفت: ۱۰ درصد مشکلات مرتبط با تحریم و ۹۰ درصد مربوط به خود تحریمی است که البته تحریم‌های خارجی را به راحتی می‌توان حل کرد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه اکنون زمان تقابل دولت و بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: در طی ۹ ماه گذشته بیشترین تعامل و همراهی را با بخش خصوصی داشتیم. اقدامات و گشایش‌های صورت گرفته در حوزه تجارت باید بیشتر و بهتر اطلاع رسانی شود.

تسهیل بازگشت ارز با کمک بخش خصوصی

وی در خصوص بازگشت ارز که یکی از مشکلات بزرگ تجار است، عنوان کرد: نمی‌توان گفت صادرات می‌کنیم اما ارز برنگردد. با کمک بخش خصوصی روش‌های بازگشت ارز را تسهیل کرده‌ایم.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت همه گروه‌های کالایی به جز چند صنعت بزرگ مثل پتروشیمی و فولاد می‌توانند واردات در برابر صادرات داشته باشند.

ارز دو نرخی موجب فساد می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران چند نرخی بودن ارز را موجب فساد دانست که در هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست و عنوان کرد: بانک مرکزی ارز آزاد را غیرواقعی می‌داند و رقم واقعی ارز را همان ارز نیمایی عنوان می‌کند. در ساختار هر حکومتی، بانک مرکزی، سیاستگذار حوزه ارزی است که با تمامی این اوصاف پیگیر اصلاح موضوع ارز هستیم.

وی با ذکر اینکه افزایش سقف اعتباری طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی انجام شده، خاطر نشان کرد: اگر صادرات به هر میزانی افزایش یابد، از سقف سابقه معاف خواهد شد.

پیمان پاک با اشاره به مشکلات تمدید کارت بازرگانی گفت: برای حل مشکل سامانه جامع در حوزه کارت بازرگانی تلاش می‌کنیم اما نکته مهم این است که رئیس‌جمهور نیز تاکید کردند که سیستمی پایه‌ریزی تا صادرکننده واقعی از غیرواقعی مشخص شود. دولت نیز تلاش می‌کند تا این مصوبات اصلاح و اجرا شود، سامانه جامع تجارت اشتباهات زیادی دارد اما مواردی است که ناشی از عدم اطلاع و درک درست تجار و بخش خصوصی است.

صدور کارت ۵ ساله بازرگانی برای صادرکنندگان رتبه دار

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی این بود که رتبه‌بندی صادرکنندگان نداشتیم، گفت: اتاق بازرگانی کمک کند تا این کار انجام شود چون اگر به دولت سپرده شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد که نمونه آن را در رتبه‌بندی واردکنندگان مشاهده کردیم، از اتاق بازرگانی خواستیم که در این زمینه کمک کند اما مدت ۵ ماه معطل مانده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: اگر اتاق کمک کند تا این سیستم پیاده شود تأیید شفاهی رئیس‌جمهور را برای این منظور گرفته‌ام تا تمدید کارت برای صادرکننده رتبه‌دار ۴ تا ۵ ساله باشد، اما اکنون سیستم رتبه‌بندی و امتیازبندی نداریم و نمی‌توان یک شبه آن را حل کرد هر چند کارهای بزرگی صورت گرفته است.

وی با ذکر اینکه سیستمی باید پیاده شود که صادرکنندگان واقعی مشخص شوند، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات، رتبه بندی صادرکنندگان است که پیشنهاد دادیم از تجربه رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری با استانداردهای جهانی استفاده شود.

پیمان پاک در خصوص لزوم شرکت درنمایشگاه‌های بین‌المللی اذعان داشت: در سفرهای خارجی انتقاد می‌شد که اطلاعات نمایشگاهی شما دیر به دست ما می‌رسد لذا در حرکتی منسجم تقویم نمایشگاهی کشور را تا پایان سال ۱۴۰۱ بستیم و برای سال آینده در حال برنامه‌ریزی هستیم.

احیای شورای عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸

وی در خصوص احیای شورای عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی افزود: وقتی شورای عالی صادرات اختیار اصل ۱۳۸ و ضمانت اجرایی ندارد، مزاحم مردم و تجار است و در این راستا شورای عالی تجارت با اختیار اصل ۱۳۸، پاراف رئیس جمهور را گرفته و منتظر تصویب هیئت دولت است که امیدواریم به زودی انجام شود.

وی ادامه داد: زمان نیاز است تا ساختار سازمان توسعه تجارت ایران اصولی و حرفه‌ای شده و بتواند کارها را با کارایی لازم انجام دهد.

برپایی نمایشگاه در قطر همزمان با جام جهانی

وی ادامه داد: برای ایام جام جهانی رایزنی شده تا نمایشگاه دائمی از ابتدای شهریور تا پایان آذرماه در قطر برقرار شود که زمین و مجوز نیز گرفته شده و کالاهای ایرانی در آن عرضه می‌شود. همچنین با هماهنگی دولت قطر بزرگترین هاب غذایی خاورمیانه مشترک با سرمایه‌گذاری قطری انجام می‌شود اما این مسائل باید اطلاع‌رسانی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری و با بیان اینکه وقتی ایشان بر دانش‌بنیان بودن تاکید دارند به این معنی نیست که جوراب نانو تولید شود گفت: بلکه در اقتصاد و تجارت نیز باید از مفاهیم نو و دانش‌بنیان استفاده شود، پلتفرم‌های B۲B شناخته شده نبود اما امروز در حوزه انجیر با استفاده از این پلتفرم‌ها ۸۰ درصد ارزش افزوده زنجیره می‌توان ایجاد کرد و امروز روی پلتفرم آمازون پایون جمهوری اسلامی ایران را در امارات راه اندازی شده است.

آفریقا بازار بزرگ و مناسبی برای فارس است

پیمان پاک در ادامه به موضوع تجارت با قاره آفریقا پرداخت و عنوان کرد: آفریقا گنج پنهانی بوده که از آن غافل بودیم اما در سال ۱۴۰۰ صادرات به آفریقا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اکنون با آفریقا امکان تهاتر کامل داریم؛ صادرکننده و تشکل‌ها کمک کنند، ما نیز با تمام مشکلات، فضا را فراهم می‌کنیم.

وی اظهارداشت: برای اعزام هیئت‌های تجاری به آفریقا اتاق‌ها باید کمک کنند؛ به ویژه اتاق معین آفریقا که فارس است، کمک کند. امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه رفت و آمد است هیچ پرواز مستقیم به آفریقا نداشتیم اما به زودی با کشورهای آفریقایی پرواز مستقیم راه‌اندازی می‌شود، خط مستقیم دریایی را نیز پیگیری می‌کنیم که راه‌اندازی شود و خود شخص رئیس‌جمهور نیز در این زمینه ورود کردند تا این حوزه فعال شود.

لزوم تکمیل زنجیره تولید برای جلوگیری از خام فروشی

پیمان پاک همچنین در بازدید از مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد کوار اظهار داشت: این مجتمع یکی از صنایع بخش خصوصی است که در بازه کوتاه مدت به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تکمیل زنجیره ارزش محصولات عنوان کرد: بارها و بارها ایشان بر جلوگیری از خام فروشی مواد تاکید کردند و بهترین نحوه شکل‌گیری زنجیره یک محصول آن است که یکجا و یکپارچه باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ذکر توجیه پذیری اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی در تکمیل زنجیره تولید اذعان داشت: بخش خصوصی با دنبال و پیگیری کردن شهرک تخصصی فولاد در کنار مجتمع ذوب آهن پاسارگاد می‌تواند نمونه واقعی یک زنجیره ارزش محصول باشد.

وی با بیان اینکه باید از صادرات محصولات مواد خام و نیمه خام جلوگیری کرد تا بتوان از ارزش افزوده ناشی از تکمیل زنجیره ارزش محصولات استفاده کرد، گفت: با شکل‌گیری شهرک تخصصی فولاد و تکمیل زنجیره ارزش فولاد می‌توانیم الگویی برای سایر نقاط کشور داشته باشیم.

پیمان پاک با تاکید بر اهمیت صنایع پایین دستی خاطرنشان کرد: با تکمیل زنجیره ارزش محصولات از جمله فولاد، جلوی واردات بسیاری از محصولات دیگر به کشور گرفته خواهد شد.

تعریف بازارهای تخصصی برای صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه بازدیدی نیز از شهرک صنعتی بزرگ شیراز داشت و از نزدیک مشکلات و موانع موجود واحدهای صنعتی و تولیدی را بررسی کرد.‌

وی در بازدید از کارخانه زرین غزال با بیان اینکه مسائل مطرح شده را پیگیری می‌کند تا مشکلات برطرف شود به تجارت با آفریقا و سفر مدیرکل آفریقای سازمان توسعه به شیراز اشاره کرد و افزود: در روسیه نیز این آمادگی برای همکاری وجود دارد و نشستی در این راستا نیز برگزار می‌شود.

ارائه مشوق‌های صادراتی در قالب بیمه نامه‌ها و صندوق ضمانت

وی با بیان اینکه مشوق‌ها به سمتی سوق داده شده که مؤثرتر باشد، افزود: فرایندهای صدور بیمه‌نامه‌ها، صندوق ضمانت صادرات و ارائه خدمات و دیگر امور در این راستا سبب می‌شود که فرایندی مؤثرتر طی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد