ارسال پاسخ

۱۱ تير ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5148

pvc-asso.ir

استفاده از دیجیتالی سازی برای بهبود پایداری در اکستروژن ها

شرکت ماشین‌آلات اکستروژن Hans Weber ابزارهای دیجیتالی را برای کمک به مشتریان خود در بهبود پایداری پیاده‌سازی کرده است.

در یک پرسش و پاسخ از گروه صنعتی آلمانی VDMA، سایمون بارد، مدیر تولید در Hans Weber در مورد اینکه چگونه فناوری می تواند به پیشرفت و تولید بهتر کمک کند، صحبت می کند.

چگونه دیجیتالی شدن در اکستروژن به پایداری کمک می کند؟

بارد: امروزه شرکت ها نگران پایداری هستند و بسیاری از آنها ردپای کربن را اندازه گیری می کنند. هنگامی که ما پروفیل های پنجره را اکسترود می کنیم، مشتریان امروزی می خواهند مقدار انتشار دقیق دی اکسیدکربن در این فرآیند، مقدار انرژی مصرف شده و غیره آگاه باشند. در گذشته کمتر کسی به این موارد علاقه نشان می داد.

ما یک راه‌حل دیجیتال ‌سازی ایجاد کرده‌ایم که براساس آن می‌توانیم به پرسش ها ، پاسخ‌های دقیق را ارائه دهیم، مانند میزان مصرف برق در تولید هر متر پروفیل پنجره .با این حال، راه حل ما تنها به گفتن وضعیت فعلی به آنها محدود نمی شود، بلکه همچنین  به آنها آموزش داده می شود که چگونه می توان فرآیند تولید را بهبود بخشید. به عنوان مثال، چگونه می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری کرد.

چگونه به این تکنولوژی دست یافتید؟

ما ارقام کلیدی پیش نیاز را ثبت می کنیم. براساس این ارقام کلیدی شما می توانید برای مثال مارپیچ را در اکسترودر تعویض کنید و ببینید آیا انرژی کمتری مصرف میشود یا خیر. در حین اکستروژن ابتدا انرژی زیادی برای ذوب پلاستیک مصرف می شود. در فرایند نهایی ، باید پلاستیک را دوباره خنک کنید تا بتواند شکل خود را به دست آورد، با این حال، می‌توانید پارامترها را همگام کنید تا مصرف برق را به حداقل برسانید. قبلا دماهای مورد نظر توسط اپراتورها بیشتر به صورت دلخواه وارد می شد. اما با راه حل دیجیتالی سازی، می توانیم دماهای بهینه را تعیین و تنظیم کنیم.

این روش چگونه استفاده می شود؟

اتصال ماشین آلات مختلف به هم اولین قدم است. ما تولیدکنندگان مختلفی در خط اکستروژن داریم. تاکنون آنها ارتباط کمی با یکدیگر داشته اند.علاوه بر این هیچ سیستم کنترلی سطح بالاتری نیز وجود نداشته است. اکنون امکان جمع آوری داده ها در کل خط، ارزیابی آن، یافتن سطوح بهینه و سپس کنترل آن را داریم. ما نرم افزار اکسترودر خود را به عنوان نقطه شروع برای کل سیستم کنترل تعریف کرده ایم. برای انجام این کار، ابتدا باید همه چیز مرتبط و داده ها باید بر اساس آن صادر شوند.

برای انجام این کار شما نیاز به همکاری تولیدکنندگان مختلف ماشین آلات دارید؟

بارد: بله، و از نظر فنی همه باید به یک زبان صحبت کنند. به همین دلیل است که ما روی توسعه بیشتر استاندارد OPC UA کار می کنیم، زیرا هنوز بسیاری از ماشین ها نمی توانند این کار را انجام دهند. این استاندارد درباره‌ی انتقال متغیرهای زمان حقیقی پروسه بین تجهیزات کنترل صنعتی از تولیدکننده‌های مختلف است. به همین دلیل ما به یک جعبه ترجمه نیاز داریم که از زبان اختصاصی به OPC UA ترجمه شود.

در حال حاضر اقتصاد چرخشی برای پروفیل های پنجره وجود دارد. چرا این رشته فعالیت تا این حد پیشرفت کرده است؟

بارد: این عمدتاً به این دلیل است که شما همیشه مواد مشابهی دارید، یعنی PVC. علاوه بر این، می دانید که افزودنی هایی که باید برای بازیافت استخراج کنید، همیشه یکسان هستند. به عنوان مثال، دی اکسید تیتانیوم برای محافظت از پروفیل در برابر تابش خورشید. البته همه اینها بازیافت را آسان تر می کند. علاوه بر این، ما در حال حاضر یک سیستم ضایعات با عملکرد خوب برای پروفیل ها داریم. بیش از 50 درصد از تمام پروفیل های پنجره در حال حاضر حاوی مواد بازیافتی هستند. با این حال، باید گفت که این پروفیل‌ها عمدتاً از پروفیل‌های پنجره قدیمی نمی‌آیند، بلکه اکثرا از تکه‌های باقی‌مانده پروفیل‌های پنجره که توسط سازندگان پنجره برش داده می‌شوند، به‌دست می‌آیند. همچنین بازیافت پنجره های قدیمی اخیراً توسعه یافته است. زیرا قیمت پلاستیک های بکر به شدت افزایش یافته است. اگر قیمت ها تا این حد بالا بماند، بازیافت هر گرم پلاستیک اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

دیجیتالی شدن در هانس وبر به کجا می رسد؟

بارد: پس از جمع‌آوری داده‌ها و سپس بهینه‌سازی برخی پارامترها، اکنون به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم فرآیند اکستروژن را کاملاً خودکار اجرا کنیم. هدف این است که کاربر فقط یک دکمه را فشار دهد و سپس کل فرآیند به صورت بهینه اجرا شود. در صورت بروز خطا، سیستم باید بتواند دلیل آن را تشخیص داده و آن را اصلاح کند. اما هنوز مدتی طول می کشد تا  به این مرحله برسیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد