ارسال پاسخ

۲۸ خرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5096

pvc-asso.ir

همه نگاه‌ها بر چین بعد از کاهش اقدامات محدودیتی: مسیر بهبود پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی در سراسر آسیا پرفراز و نشیب است

قیمت‌های پی‌وی‌سی چینی بر خلاف بازارهای داخلی پلی‌اولفین، تحت فشار ضعف تقاضا و علیرغم اوج‌گیری قیمت‌های پی‌وی‌سی معاملات آتی، روی روند کاهشی باقی مانده‌اند.

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از پتروتحلیل، شانگهای، نه تنها بزرگترین شهر چین با جمعیتی در حدودی 25 میلیون نفر، بلکه قطب اصلی مالی، تولیدی و کشتیرانی کشور در یک ژوئن به قرنطینه دو ماهه خود خاتمه داد، و در این بین محدودیت‌های پاندمی در پایتخت کشور پکن نیز کاهش یافت.

این اقدامات علیرغم تعهد دولت به سیاست کووید صفر صورت گرفت، و به عنوان تلاشی برای کاهش تاثیرات منفی پاندمی بر اقتصاد کشور در نظر گرفته شد.

بازارهای پلیمر نیز از اواخر مارس همزمان با آخرین مبارزه دشوار چین، از تقاضای آسیب‌دیده از کووید رنج بردند. کاهش محدودیت‌ها در حال حاضر سوالی در رابطه با بهبود تقاضا در میان معامله‌کنندگان بازارهای پلیمر از دیدگاه زمان‌بندی و حدود آن ایجاد کرده، زیرا معامله‌کنندگان در حال تجزیه و تحلیل این مورد هستند که آیا این اتفاق روند بازارهای پلیمر در چین و باقی آسیا را همزمان با نگرانی‌های متعددی اعم از فراوانی عرضه تا چالش‌های ترس‌برانگیز اقتصادی، صعودی خواهد کرد یا خیر.

در حالی که واکنش اولیه بازار عمدتاً محدود به بهبود جو آن بوده، معامله‌کنندگان با اشاره به نیاز به زمان بیشتر در دوره پسا قرنطینه، بهبود تدریجی را پیش‌بینی می‌کنند.

بهبود جزئی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن داخلی همزمان با اوج‌گیری قیمت‌های معاملات آتی دالیان.

بعد از دو ماه روند نزولی، قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین تغییر جهت داده و در هفته‌های گذشته همزمان با بهبود محتاطانه جو، افزایش جزئی را ثبت کردند. بهبود تقاضای پسا قرنطینه کند بود، اما رشد ثابت قیمت‌های دالیان معاملات آتی قیمت‌های نقدی را تا میزانی افزایش داد.

در این میان، اوج‌گیری قمیت‌های دالیان معاملات آتی، تحت تاثیر خوش‌بینی حول بازگشایی شانگهای و بازارهای صعودی انرژی قرار گرفت.

یکی از تاجران گفت: «قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در هفته‌های گذشته با تکیه بر روند مناسب دالیان معاملات آتی اوج گرفتند، در حالی که قیمت‌های وارداتی عمدتاً ثابت باقی ماندند. شاهد تاثیر مثبت دیگری از هفته اول بازگشایی شانگهای از نقطه نظر سیر صعودی قیمت‌های نفت خام معاملات آتی بودیم. اکثر معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند تولیدات پایین‌دستی به تدریج صعود کنند، بنابراین روند بهبود زمان‌بر خواهد بود.»

در هفته منتهی به 3 ژوئن قیمت‌های پلی‌اتیلن ثابت بوده و در مواردی 50 تا 100 یوان در هر تن (7 تا 15 دلار) صعود کردند، در حالی که قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی با افزایش 50 تا 200 یوان در هر تن (7 تا 30 دلار) ارزیابی شدند.

در این میان قیمت‌های وارداتی از روند نزولی طولانی‌مدت نفسی چاق کرده و عمدتاً روندی ثابت را ثبت کردند. این امر ناشی از بهبود جو کلی، در کنار اوج‌گیری قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن بود.

با بازگشت چین، امیدها برای احیای جنوب شرق آسیا افزایش یافت

بازارهای پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا برای فیلم پلی‌اتیلن سنگین ثابت باقی ماندند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سبک در هفته‌های گذشته 10 تا 50 دلار در هر تن کاهش قیمت را همزمان با تداوم فشار از ضعف تقاضای منطقه‌ای در کنار قیمت‌های رقابتی از روسیه، کره جنوبی و هند تجربه کردند.

در این میان، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن در هفته‌های گذشته بعد از افت قیمت از اوایل آوریل، عمدتاً روندی ثابت را تجربه کردند.

بگفته یکی از تاجران ویتنامی معامله‌کنندگان تقریباً دو هفته گذشته را صرف بررسی شرایط تقاضا در چین کرده، و اظهار داشت: «بخشی از بازار نگران اوج‌گیری قیمت‌ها در نتیجه بازگشایی بازارهای چینی هستند، اگرچه ما شاهد افزایش تقاضا نبوده‌ایم. از آنجایی که دورنمای کلی همچنان تیره و تار است، خریداران همچنان اطمینان کافی برای فعالیت‌های خرید خود پیدا نکرده‌اند.»

چه اتفاقاتی در آینده برای پلی‌اولفین رخ خواهد داد؟

احتمال می‌رود سرعت بهبود تقاضا در بازارهای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن چین در دوره پسا قرنطینه در شانگهای روند بازار را به تعادل برساند. اگر اوج‌گیری قیمت‌های نفت خام معاملات آتی تداوم داشته باشد، می‌تواند به افزایش قیمت‌های داخلی کمک کند.

در این میان با توجه به فشار عرضه همزمان با ظرفیت‌های جدید پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در کشور، و فصل رکود بازار برای کاربردهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن، بازار همچنان از فاکتورهای کاهشی تهی نشده است.

با این وجود، تداوم بهبود بازارهای پلی‌اولفین چین می‌تواند جو کلی در سراسر بازارهای آسیا را احیا کند، زیرا بهبود میل خرید چین به معنی کاهش صادرات و صادرات مجدد رقابتی یا به عبارت دیگر کاهش فشار فروش بر عرضه‌کنندگان اصلی در دیگر مناطق می‌باشد.

قیمت‌های داخلی پی‌وی‌سی برخلاف خوش‌بینی در جو پلی‌اولفین، به افت خود ادامه دادند

قیمت‌های پی‌وی‌سی چینی بر خلاف بازارهای داخلی پلی‌اولفین، تحت فشار ضعف تقاضا و علیرغم اوج‌گیری قیمت‌های پی‌وی‌سی معاملات آتی، روی روند کاهشی باقی مانده‌اند.

در هفته منتهی به 3 ژوئن، قیمت‌های پی‌وی‌سی نقدی پایه اتیلن و استیلن،200 تا 300 یوان در هر تن (30 تا 45 دلار) کمتر ارزیابی شدند. یکی از تاجران اظهار داشت: «روند قوی‌تر بازارهای معاملات آتی دالیان تحت‌الشعاع شرایط ضعیف تقاضا قرار گرفت. همزمان با بازگشایی شانگهای از 1 ژوئن و ارزیابی تاثیر آن توسط معامله‌کنندگان بازار، فعالیت بازار در حال بازگشت است.

در این میان، بازار وارداتی ثابت و پیشنهادات به چین به دلیل حاشیه سود پایین کمتر بود. علاوه بر این، معامله‌کنندگان در انتظار پیشنهادات ژوئیه تولیدکننده تایوانی هستند.

آیا بهبود بالقوه چین می‌تواند روند بازارهای پی‌وی‌سی هند را صعودی کند؟

احتمال می‌رود همزمان با روند افزایشی بازار معاملات آتی دالیان و بهبود تدریجی تقاضا در دوره پسا قرنطینه، قیمت‌های پی‌وی‌سی چین تغییر مسیر دهند.

زمانی که نحوه تاثیرگذاری ترقی چین بر دیگر بازارهای آسیا را بررسی می‌کنیم، همه‌چیز پیچیده می‌شود. بازارهای اصلی هند که در هفته‌های گذشته در کمترین میزان‌های خود در یک سال و نیم گذشته به سر می‌برند، تا کنون به دلیل فشار از سوی فراوانی عرضه، فصل باران‌های موسمی و کاهش مالیات گمرکی، نسبت به بهبود جو در چین واکنشی نداشته‌اند.

نظریه‌های متفاوتی در رابطه با پیشرفت بالقوه در بازارهای پی‌وی‌سی چین و منتج شدن آن به روند صعودی در هند وجود دارد. با توجه به بهبود احتمالی تقاضا در داخل چین، فروش ارزان‌قیمت چینی‌ها کمرنگ شده، و همچنین تشدید شرایط کشتی‌رانی، می‌تواند کمکی به بهبود شرایط بازار باشد. از سویی دیگر، بهبود تقاضای چین پر فراز و نشیب است، و احتمالاً رویه‌های کاهشی بیشتری در آینده بر سر راه بازارهای پی‌وی‌سی آسیا بوده، و در این میان عوامل موجود در بازار داخلی هند را نیز باید به آن اضافه کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد