ارسال پاسخ

۱۷ خرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5058

pvc-asso.ir

تأمین مواد اولیه؛ چالش صنعت پلیمر / تأثیر نوسان قیمت مواد پلیمری بر معیشت مردم

رئیس انجمن پلیمر اصفهان گفت: مهم‌ترین چالش صنعت پلیمر، تأمین مواد اولیه آن است، در حالی‌که بیشتر مواد مورد مصرف این صنعت داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته فعالان صنعت پلیمر، این صنعت از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برخوردار است و کامل‌کننده ارزش صنعت پتروشیمی بوده و اشتغال‌زایی آن نیز نسبت به صنایع پتروشیمی، نفت و ... خیلی بیشتر است، اما این صنعت با مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مسعود جمالی در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل ساختارهای اشتباه در کشور، تهیه مواد اولیه صنعت پلیمر با قیمت‌های متناسب جهانی عرضه نمی‌شود، به‌خصوص در گریدهایی که میزان تولید و مصرف نسبت به گریدهای سنگین کمتر و دردسر و گرفتاری برای تولیدکنندگان آن بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که بیدار می‌شویم شاهد حضور صنعت پلیمر در زندگی خود هستیم، از بسته‌بندی لبنیات گرفته تا بخشی بزرگی از لباس و پوشش ما، صنعت پزشکی همچون ماسک، گان و روکش داروها، صنعت خودروسازی، قطار، هواپیما، هوافضا، ساختمان، درب و پنجره و ... ردپای از پلاستیک و پلیمر دیده می‌شود، بنابراین هر نوسان قیمتی در مواد پلیمری، بر روی معیشت مردم تأثیرگذار است.

رئیس انجمن پلیمر اصفهان به صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری صنعت پلیمر طی سال ۱۳۹۹ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد و توضیح داد: صادرات مستقیم شامل کالاهایی با کد تعرفه ۳۹ است که مستقیماً کالاهای پلیمری هستند و صادرات غیرمستقیم نیز شامل کالاهایی نظیر لوازم‌خانگی، بسته‌بندی مواد کشاورزی، لبنیات و ... می‌شود که پلاستیک در ساختار آنها وجود دارد. 

وی با اشاره به کمبود مواد اولیه صنعت پلیمر، گفت: در سال‌های گذشته در پتروشیمی‌ها بر روی گریدهای خاص و پلیمری و مهندسی سرمایه‌گذاری خوبی نشده است و عمدتاً وارداتی هستند، همچنین گریدهای مصرفی همچون پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی و ... که میزان تولید و مصرف آنها در داخل به هم نزدیک است، با توجه به صادرات و خام فروشی این محصولات، همواره در داخل با مشکلات تولید و کمبود مواد اولیه مواجه هستیم.

به گفته جمالی، عمده مشکل کمبود مواد اولیه صنعت پلیمر، صادرات است؛ اگر پتروشیمی‌ها از خام‌فروشی جلوگیری کنند و این مواد را به صنایع تکمیلی بدهند، علاوه بر ارزش‌افزوده بیشتر، سهم اشتغالی در صنعت پلیمر افزایش می‌یابد، درحالی‌که سهم کنونی این صنعت ۳.۶ درصد کل اشتغال کشور است.

وی درباره تأثیرات نوسانات نرخ ارز بر صنعت پلیمر و دو چالش پیش‌رو، گفت: نرخ‌گذاری مواد اولیه براساس پایه دلار است، بنابراین نوسانات نرخ ارز حتی مواد تولیدی داخل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین بخشی از مواد اولیه وارداتی براساس پایه نرخ ارز، دچار افزایش می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی پلیمر ایران ادامه داد: از سوی دیگر صادرکنندگان از نوسانات نرخ ارز دچار مشکل می‌شوند و اختلاف ارز بین بازار نیما و آزاد موجب شده تا صادرکننده ناچار به پرداخت تفاوت اختلاف ارز شود، بنابراین با توجه به تعهدات ارزی، شرایط موجود موجب می‌شود تا علاوه بر صادرات، تلاش صادرکنندگان برای صادرات نیز کم شود.

به اعتقاد جمالی، پلیمر صنعتی پویاست و ظرفیت‌های نصب‌شده در آن بیش از میزان تولید پتروشیمی‌های کشور است و به گواه وزارت صنعت این ظرفیت وجود دارد و اگر مواد اولیه با میزان کافی و با نرخ متناسب بازارهای جهانی تأمین شود و از سوی دیگر اگر چالش تأمین نقدینگی تولیدکنندگان رفع شود، این صنعت می‌تواند یکی از پیشران‌های صادرات و اشتغال کشور باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد