ارسال پاسخ

۷ خرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5027

pvc-asso.ir

تامین مالی واحدهای تولیدی به شیوه روز دنیا

در سومین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک ۱۴۰۱، حمید آذرمند، مدیر تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی طی سخنرانی خود به موضوع «تحول در اعتباردهی به صنایع با تعریف تامین زنجیره تولید» پرداخت.

مدیر تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی؛

تامین مالی واحدهای تولیدی به شیوه روز دنیا

مشوق‌های طرح جدید بانک مرکزی

مدیر تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی  گفت: در روش‌های سنتی تامین مالی، ما یک خریدار و فروشنده مواد اولیه و یک بانک به عنوان تامین کننده اصلی داریم. خریدار برای تامین مواد اولیه از تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌کند. اگر یک زنجیره تامین طولانی را در نظر بگیرید، تک‌تک حلقه‌ها باید به بانک مراجعه و تسهیلات دریافت کنند. ساختار فعلی تامین مالی، هزینه و زمان زیادی را برای بنگاه‌ها دارند، رویه دریافت تسهیلات گذشته نگر هستند و عملکرد فروش سال قبل واحدهای تولیدی مبنا قرار می‌گیرد که معایب زیادی به همراه دارد، به دلیل طولانی بودن فرایند، در جریان تولید وقفه ایجاد می‌کند، شفافیت این فرایند پایین است، ریسک مطالبات غیرجاری بانک‌ها افزایش می‌یابند، بنگاه‌ها در فرایند تولیدی خود همزمان مطالبات و بدهی‌هایی دارند که روش‌های سنتی تامین مالی امکان تهاتر این مطالبات را ندارند و…

وی افزود: اساسا ساختار اقتصاد ما در بخش صنعت یک بخش غیررسمی بزرگی دارد. بخش‌های غیررسمی هم عملا امکان دسترسی و تهسیل سرمایه درگردش را ندارند.

آذرمند ادامه داد: بنگاه‌های ما به همه دلایل فوق، با موانعی در تامین مالی مواجهند. نسبت مانده تسهیلات بانکی به تولید ناخالص داخلی یک روند فزاینده دارد که به وضوح ناکارایی روش‌های تامین مالی در گردش بانک ها را نشان می‌دهد. سهم بخش‌های اقتصادی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که با کاهش عملکرد بانک ها مواجهیم. وقتی ما روند ها را نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که سهم استان تهران از جذب سپرده‌ها و تسهیلات پرداختی بانک‌ها در حال افزایش است که این مقوله اثبات می‌کند که دچار تمرکز تامین مالی هستیم و سایر بخش‌های کشور دسترسی محدودتری به این منابع دارند. یکی دیگر از این عارضه‌ها، سهم بازارهای مختلف از تامین مالی اقتصاد است که طبق برآورد ما ۸۱ درصد عملکرد تامین مالی ما بر دوش تسهیلات نظام بانکی، ۹ درصد بازار سرمایه، ۸ درصد بودجه عمرانی، ۲ درصد تسهیلات صندوق‌ها و صفر درصد از منابع خارجی بوده است. همه این‌ها ما را به این می‌رساند که از تجربه جهانی استفاده کرده و نظام تامین مالی کشور را به سمت تامین مالی زنجیره ‌ای ببریم.

وی در این خصوص گفت: تامین مالی زنجیره‌ای با نام اختصاری SCF به بهینه‌سازی سرمایه در گردش در کل زنجیره می‌پردازد، سریع‌تر و کارآمدتر است، ارتباط بین حلقه‌های زنجیره تامین را بالا می‌برد، هزینه تمام شده محصول را کاهش و سود واحدهای تولیدی را بالا می‌برد و…

مدیر تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در ادامه گفت: روند استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای و استفاده از روش‌های SCF در دنیا بسیار پرشتاب است و بنگاه‌ها سراغ این رویکرد جدید می‌روند. بنابراین، اصلی ترین خدمات بانک‌های اصلی دنیا نیز ارائه این مدل از تامین مالی است.

وی در مورد مدل مبتنی بر تامین مالی زنجیره‌ای گفت: در این فرایند ارکان مختلفی مانند خریداران مواد اولیه، خدمات لجستیک، ارائه دهندگان خدمات تامین مالی، تامین کنندگان مالی و فروشنده مواد اولیه وجود دارد که این روابط به جای اینکه با بانک به صورت یکجانبه باشند، همه این ارکان به صورت چندجانبه با یکدیگر مرتبط هستند. به این صورت که اکوسیستمی از تامین کننده مواد اولیه تا خریدار مواد اولیه تشکیل می‌شود. در این میان بانک‌ها ارائه دهنده خدمات SCF هستند. مدیریت زنجیره تامین نیز سه رکن دارد که شامل SCF، مدیریت اطلاعات و مدیریت جریان مالی است.

 

آذرمند ادامه داد: از دیگر مزایای این روش این است که اولا منابع بانک درگیر نمی‌شود، ثانیا با تضمینی که بانک می‌کند، خریدار می‌تواند مواد مورد نیاز را تامین کند.
وی ضمن اشاره به این که طرح پایلوت و آزمایشی SCF در کشور آغاز شده است، گفت: دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها مربوطه نیز تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شده است. همچنین از دولت مشوق‌‌ها در جهت توسعه این طرح دریافت کرده‌ایم. طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴۰۱ در یکی از صنایع پیشران این طرح اجرایی خواهد شد. سیاست‌های تشویقی ما نیز به این شکل خواهد بود که استفاده از تسهیلات زنجیره‌ای تا ۱۳۰ درصد فروش سال قبل امکان دریافت اعتبار وجود دارد، اوراق گام از سیاست‌های نظارتی معاف شده‌اند، سررسید اوراق گام تا یک سال افزایش می‌یابد. سایر مشوق‌ها نیز شامل اعتباری بودن انتقال گام به بازار سرمایه برحسب تمایل ذی‌نفع اوراق، معافیت ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای از کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، امکان استفاده از ابزارهای تعهدی مانند گام و برات برای خرید ارز از بانک‌ها جهت واردات مواد اولیه زنجیره‌ها، توسعه قابلیت استفاده از ابزارهای موجود مانند اعتبار اسنادی و ضمانتنامه‌ در تامین مالی زنجیره‌ای، امکان استفاده از ابزارهای اعتباری به جای پول نقد در بورس کالا و… است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد