ارسال پاسخ

۲۳ بهمن ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4781

pvc-asso.ir

وعده‌های نمایشگاهی پتروشیمی‌ها برای رفع مشکلات pvc

منصور قدیمی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی در دیدار با برخی از مدیران پتروشیمی‌ها در پانزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست، از وعده آنها برای رفع مشکلات عرضه و قیمت pvc، خبر داد. گفت‌وگوی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی را با آقای منصور قدیمی در ادامه می‌خوانید.

نمایشگاه این دوره ایران پلاست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این دو روز برگزاری نمایشگاه، استقبال خوبی از آن انجام شده و بازدیدکنندگانی از سراسر کشور داشته است. مراجعه‌کنندگان با حضور خود در غرفه، مشکلات و مسائل خود را در ارتباط با صنعت بیان و را هکارهایی هم ارائه کرده‌اند.

همچنین بازدیدی که بنده از چند سالن این نمایشگاه داشتم، میزان حضور علاقمندان با توجه به شرایط کرونایی و همچنین محدودیت‌های موجود در این زمینه، به صورت نسبی خوب بوده است. این در حالی است که سال گذشته به دلیل کرونا، نمایشگاه ایران پلاست برگزار نشده بود به همین دلیل بسیاری مایل بودند تا نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در این صنعت آشنا شوند.

به نظر بنده در این دو روز بازدید خوب بوده است با توجه به این که همواره حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها در روزهای نخست پایین است و انتظار می‌رود که در روزهای دیگر با روند موجود، شاهد حضور بیشتر بازدیدکنندگان باشیم.

 

آیا بازدیدکنندگانی در ارتباط با صنعت لوله و اتصالات پی‌وی‌سی به کانتر این انجمن در نمایشگاه ایران پلاست مراجعه کرده‌اند و عموما این بازدیدکنندگان چه مسائل و یا مطالباتی را بیان کرده‌اند؟

بله؛ برخی از آنها تولیدکنندگانی بودند که عموما از حضور انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، بی‌اطلاع بودند آنها با دریافت نشانی و شماره‌های تماس انجمن، مایل بودند تا در صورت امکان و داشتن شرایط به عضویت این تشکل دربیایند.

 

در حال حاضر عمده چالش‌هایی که تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی با آن روبرو هستند، شامل چه مواردی است؟

یکی از مباحث مهم در این حوزه، مواد پی‌وی‌سی است. بنده صبح امروز به همراه برخی از همکاران از غرفه‌های پتروشیمی در این نمایشگاه بازدید کردیم در غرفه پتروشیمی اروند با آقای نشان‌زاده دیدار داشتیم در این نشست مشکلاتی در خصوص قیمت، عدم عرضه کافی و رقابت‌های غیر اصولی به دلیل مشکلات در عرضه مطرح شد. ایشان وعده رفع این مشکلات را دادند و عنوان کردند در صورت تمایل تشکل‌های پی‌وی‌سی، درخواست پرممیوم و اعتباری خود را ارائه دهند تا آن را اجرا کنند. در صورتی که پرممیوم با شفافیت و قدرت بیشتری در سازمان بورس انجام شود شاید مقداری مشکلات رقابت‌ها کاهش پیدا کند؛ مشروط بر این که کف عرضه‌ها رعایت شود و وعده دادند تا این کار را انجام دهند.

حالا باید منتظر بود که آیا به وعده خود جامه عمل می‌پوشانند؟ حتی بنده به آقای نشان‌زاده گفتم با توجه به تکرار این سخنان، چندان به آن خوشبین نیستیم چون هیچ‌گاه اجرا نشده است.

 

موضوع خرید اعتباری و پرممیوم، تازگی ندارد و بارها عنوان شده است...

بله درست است، هنگامی که ایشان اظهار کردند درخواست خود را ارائه دهید، بنده عنوان کردم که قبلا این درخواست ارائه شده است و شما هم یک بار عرضه کردید و حتی یک کیلو از این مواد روی زمین باقی نماند؛ بنابراین از آن به خوبی استقبال شد؛ اما چرا این مسئله تکرار نشد و چرا به سایر پتروشیمی‌ها اعلام نکردید که آنها نیز این اقدام را انجام دهند؟ ایشان اظهار کردند که بار دیگر درخواست دهید تا این کار انجام شود.

 

در خصوص قیمت، چه مسائلی مطرح شد؟

در این باره آقای نشان‌زاده عنوان کرد که ابتدا به صورت پله‌ای پیش برویم؛ ابتدا شرایط عرضه در بورس بهبود پیدا کند و در مرجله بعد به بحث قیمت‌گذاری ورود می‌شود.

مهمترین بحث ما طی دو سال اخیر، همیشه این بوده است که ما PVC را حتی از کشورهای همسایه گرانتر می‌خریم این در حالی است که این کشورها تولیدکننده پی‌وی‌سی نیستند و این در اصل اجحافی هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده نهایی است. 

 

 در حال حاضر پی‌وی‌سی با چند درصد رقابت در بورس معامله می‌شود؟

روز گذشته به میزان 5 هزار تومان رقابت در این مواد وجود داشت که حدود 17 درصد است. برآورد ما این است که همواره 100 تا 150 دلار پی‌وی‌سی را گرانتز از منطقه خریداری می‌کنیم.

مشکل از زمانی به وجود آمد که در کارگروه تصمیم گرفتند نرخ صادراتی را هم در محاسبه میانگین قیمت پایه بورس در نظر بگیرند؛ چون قیمت نشریه‌های معتبر به طور کامل قابل رصد، پیگیری و راستی‌آزمایی است اما برای قیمت‌های داخلی هیچ ابزاری برای رصد و راستی‌آزمایی آن وجود ندارد در نتیجه هر چه را که اعلام می‌کنند همان را معیار قرار داده و در فرمول می‌گذارند و این مصوبه باعث افزایش قیمت این مواد به میزان 100 تا 150 دلار نسبت به منطقه شده است. 


نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد