ارسال پاسخ

۲۰ بهمن ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4777

pvc-asso.ir

کاهش قیمت PVC در دنیا؛ مساوی است با کاهش عرضه در داخل!

مواردی مانند رعایت کف عرضه، رقابت و کیفیت پی‌وی‌سی، مشکلات تازه‌ای نیستند؛ انجمن‌ها و تولیدکنندگان بی‌شمار مطرح و تکرار کرده‌اند و بسیار هم از سوی متولیان وعده شنیده‌اند... و اما این تکرار هنوز ادامه دارد. در شصت‌وششمین جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران که در سالن میلاد در پانزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، موضوع تامین مواد اولیه PVC، یکی از بندهای این جلسه بود.

در این نشست علاوه بر اعضای این کمیسیون، نمایندگان بورس کالای ایران و دفتر توسعه صنایع پایین دست شرکت ملی پتروشیمی نیز حضور داشتند.

منصور قدیمی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی در این نشت اظهار کرد: مشکلات مروبط به پی‌وی‌سی از سال 1398 به طور مستمر و مداوم با وجود داشته است. تا پیش از آن، مشکلات در مقاطع کوتاه زمانی یک و نهایت 2 ماه بود، اما از این سال به بعد همواره با چالش روبرو بوده‌ایم.

وی گفت: متاسفانه از این سال به صورت مستمر التهاب در پی وی سی وجود داشته و هر بار به یک شکل تازه خودنمایی می‌کند؛ شکل‌هایی مانند گریدبندی، کسر سهمیه‌ها، کف عرضه ها، قیمت گذاری و...

قدیمی گفت: اکنون یکی از مشکل‌ترین مسائل رعایت کف عرضه‌ها است هر چند تاکید می‌شود که از واژه «مهندسی» احتراز کنیم، با این وجود در دو مقطع مختلف، یک بارهنگامی که قیمت پی وی سی 2 هزار تومان در دنیا ارزان شد، دقیقا فردای روز عرضه این مواد، میزان عرضه  از 9 هزار تن به 3 هزار و 800 تن کاهش یافت و همین موضوع موجب شد که در همان روز ما 5 تا 6 هزار تومان با رقابت روبرو شویم. همچنین در همین دو روز گذشته که قیمت‌ها اعلام شد، پی وی سی کاهش حدود 500 تومانی داشت در حالی که عرضه‌ روز بعد از 9 هزا تن به 4 هزار تن کاهش پیدا کرد و کیلویی حدود 5 هزار تومان بالاتر معامله شد.

وی ادامه داد: همه این موارد در حالی است که شرکت های پتروشیمی در سال 600 هزار تن تولید پی وی سی دارند و بر اساس آمار خود پتروشیمی ها در 3 سال اخیر بیشترین خریدی که توسط صنایع تکمیلی انجام شده است 380 هزار تا 430 هزار تن بوده است؛ به عبارتی در بدترین شرایط 170 هزار تن مازاد تولید وجود داشته است که اگر مدیریت عرضه و توزیع به خوبی صورت می‌گرفت ما شاهد این میزان رقابت نبودیم.

قدیمی گفت: در طی این سال‌ها برای گریدهای پی وی سی رقابت از 5 درصد تا 65 درصد وجود داشته و این نشان دهنده آن است که اگرهم در بخش تولید پی وی سی مشکلی وجود نداشته اما شاهد مشکل در بخش توزیع بوده وهستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل کیفیت پی وی سی اشاره کرد و گفت: پی وی سی ایران پایین‌ترین کیفیت در منطقه را دارد؛ وجود دانه‌های سیاه، رنگ شکلاتی به جای سفید در برخی مواد و وجود رطوبت از جمله مشکلاتی کیفیتی پی وی سی هستند. همه این‌ها در حالی است که این مواد را در کنار محصولات جهانی گذاشته و بر اساس آن قیمت‌گذاری می‌کنند.

قدیمی با انتقاد از روش قیمت‌گذاری جهانی گفت: به طور مثال آیا تعیین حقوق و دستمزد پرسنل نیز بر اساس قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود. به هر میزان مواد گران خریداری شود، در نهایت همه فشارها به مصرف کننده نهایی وارد می شود.

ضعف نظارتی یکی از محورهای سخنان قدیمی بود که در این ارتباط گفت: در این بخش ضعف شدیدی وجود دارد، استاندارد هیچ گونه نظارتی بر بازارهای کشور ندارد، به طور مثال در بازار شادآباد تهران شاهد عرضه و فروش انواع لوله و اتصالات پلیمری که توسط زیرپله‌ای‌ها و بدون کیفیت تولید می‌شود، هستیم. همه این محصولات در زیرساخت‌های کشور مصرف می‌شود و مصرف‌کننده با توجه به قیمت بسیار پایین، از این محصولات استفاده می‌کند.

 

قدیمی گفت: با توجه به جلسلات برگزار شده کارگروه پی وی سی، اجماع همگان برای رفع بخشی از مشکل، افزایش کف عرضه ها است. هنگامی که 160 هزار تن در کشور مازاد تولید پی وی سی وجود دارد چرا نباید مثلا 60 تا 70 هزار تن به کف عرضه‌ها اضافه شودتا شاهد این میزان رقابت نباشیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: همیشه بحث تعیین قیمت‌های پایه بر مبنای قیمت‌های جهانی مطرح است در حال که هیچ‌گاه میزان رقابت محاسبه نمی‌شود. یکی از درخواست‌های ما اصلاح روش قیمت‌گذاری است. کشور ترکیه، تولیدکننده پی وی سی نیست و این در حالی است با توجه به رقابت‌ها، همواره ما مواد مورد نیاز خود را در مقایسه با آنها گرانتر تامین می‌کنیم.

 

پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور اتاق و بورس کالا

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در این نشست اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم تا یک کارگروه با حضور اتاق بازرگانی ایران و بورس کالا تشکیل شود و بر اساس تصمیم‌گیری‌های آن، کار را پیش ببریم در این حالت تصمیم‌گیری ها بر اساس نظرات صنعت و ذینفعان اتفاق می‌افتد.

وی گفت: رویکرد ما ورود فعالانه اتاق بازرگانی به این موضوع است تا آن چیزی که منافع همگان را تامین می‌کند، به ما ارائه شود.

وی گفت: یکی از انتقادات موجود توسعه نامتوازن بین صنایع بالا دست و پایین دست است.

جهرمی با پذیرش این موضوع که بورس کالا در چند ماه اخیر به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است، گفت: به طور مثال در هنگام اورهال و شات داون پتروشیمی‌ها باید سایرین جایگزین تامین مواد می‌شدند. برای رفع این مشکلات باید بازنگری مجدد انجام شود.

عادلی نماینده موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت در این نشست، از تشکل‌ها دعوت کرد تا با همکاری این موسسه، آمار مورد نیاز مواد پی وی سی صنایع تکمیلی استخراج شود تا آن را برای تنظیم‌گری به وزارت نفت ارائه دهند.

در این نشست نمایندگان تشکل‌های دیگر مرتبط با پی‌وی‌سی مشکلات و مطالبات خود را بیان کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد