ارسال پاسخ

۱۳ بهمن ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4755

pvc-asso.ir

امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از رمزارزها فراهم شده است

آیین‌نامه استفاده از رمزارزها در صادرات و واردات آماده اجرای آزمایشی بوده و امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از رمزارزها فراهم شده است.

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از اتاق ایران، تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به موضوع بررسی اسناد تجاری هوشمند اختصاص داشت. محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران در ابتدای جلسه با بیان اینکه صنعت بلاک‌چین در دنیای امروز رشد سریع خود را نشان می‌دهد و کشورهای مختلف دنیا از این پتانسیل برای افزایش امنیت، شفافیت و حذف موانعی مانند موانع جغرافیایی و کاهش هزینه‌های تجارت استفاده می‌کنند گفت: ما هم چاره‌ای نداریم که در این مسیر همسو با دیگر کشورهای دیگر حرکت کرده و از صنعت بلاک چین به ویژه در اسناد تجاری هوشمند بهره‌مندی بیشتری داشته باشیم.

او این نکته را هم گفت که قرار است از ظرفیت‌های کمیسیون فاوای اتاق ایران برای ایجاد فرهنگ بهره‌مندی از اسناد تجاری هوشمند استفاده کرده و دوره‌های آموزشی برای اعضای اتاق برگزار شود تا بتوان فرهنگ استفاده از ICT را در اتاق گسترش داد. در همین راستا از ابتدای دوره کرونا ۵۸ برنامه آموزشی را در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و نقش آن در گسترش کسب‌وکار برگزار کردیم.

در ادامه این نشست امیر عابدی رئیس کمسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به مشکلات زیاد صادرکنندگان برای انتقال ارز بیان کرد: در ۳۰ مهرماه سال گذشته هیات وزیران مصوبه‌ای داشت و بر مبنای آن در قالب ضوابط ناظر بر استفاده از رمز ارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی با پروانه بهره‌برداری، مجوز استفاده از رمزارزها برای پرداخت‌های ارزی واردات صادر شد. اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است و با موانع قانونی همراه است. این امر نیاز به پیگیری و رسیدگی دارد.

پس از آن احمد صالحی مشاور رئیس مرکز توسعه و تجارت وزارت صنعت گفت: ظرف ۵ ماه گذشته در سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی جلساتی برگزار شد و برنامه اقدام برای استفاده از قراردادهای تجاری هوشمند تعریف شده و پلت‎فرم‌های آن آماده شده و از این هفته به صورت پایلوت وارد فاز اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه آیین‌نامه استفاده از رمزارزها برای صادرات و واردات آماده و مصوب شده است ادامه داد: در گام اول قرار است واردات با استفاده از رمزارز خود (یعنی کسانی که خودشان رمزارز را ماین کرده‌اند)، در گام دوم استفاده از رمزارز غیر (یعنی واردکننده از یک سامانه مشخص تعریف شده از ماینرکننده قانونی داخلی خریداری می‌کند) انجام می‌شود. همچنین برای صادرات هم تلاش شد تا حداقل تداخل با رویه‌های فعلی داشته باشد و صادرکننده می‌تواند از طریق رمزارزها رفع تعهد ارزی انجام دهد.

او با بیان اینکه بلاک‌چین یک بستر ذخیره اطلاعات با دو ویژگی امن بودن و غیر متمرکز بودن است بیان کرد: رمز ارزها و قراردادهای هوشمند نمونه‌هایی از انواع خدمات بلاک‌چین هستند. قرارداد هوشمند برنامه‌ای بر مبنای منطق «اگر و آنگاه» است و دو ویژگی دارد: اول اینکه بعد از ایجاد غیرقابل تغییر هستند و دوم اینکه از قبل همه چیز پیش‌بینی‌شده و مراحل قرارداد خودکار اجرا می‌شود. نکته مهم این است که در قراردادهای هوشمند نیاز نیست به بانکی متکی باشیم.

صالحی ادامه داد: قرارداد هوشمند هویت مستقلی دارد و از آنجا که یک کیف پول برای حساب قرارداد تعریف می‌شود به راحتی می‌توان پول را به این کیف پول واریز کرد و بعد از طی خودکار «اگر/آنگاه» تعریف شده قرارداد اجرا می‌شود.

به گفته او مدت زمان بسیار کوتاه چند دقیقه‌ای برای اجرای قرارداد، تسویه حساب اتوماتیک، درجه بالای شفافیت، نظام بایگانی قوی، کاهش محسوس هزینه‌ها و بالا بودن امنیت از جمله مزایای قراردادهای هوشمند است.

در ادامه این نشست طلایی گفت: در جلسه‌ای که در سازمان توسعه و تجارت برگزار شد پیشنهاد ما این بود که ارز حاصل از صادرات فناوری اطلاعات برای بازگشت به چرخه اقتصادی منوط به بازگشت ارز در سیستم بانکی نباشد. ما آمادگی صدور فناوری اطلاعات را داریم اما چون بازگشت ارز باید در درون چرخه سیستم بانکی کشور باشد هنوز صادرکنندکان ما به این موضوع ورود نمی‌کنند. این امر نیازمند پیگیری است.

او با بیان اینکه دنیا به سمت استفاده از اسناد تجاری هوشمند گام برمی‌دارد گفت: در صنعت بلاک‌چین اسناد مالکیت‌ها در کشور به این سمت می‌رود که از اسناد تجاری هوشمند استفاده شود و ... همان‌طور که دنیا امروز از فضای مجازی برای تجارت الکترونیک استفاده می‌کند در آینده نزدیک از صنعت بلاک چین برای استفاده از اسناد تجاری هوشمند قرار است استفاده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد