ارسال پاسخ

۴ بهمن ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4729

pvc-asso.ir

ذات و ساختار ذرات چشم ماهی در رزین PVC و اثر آن بر فرآیند

- تشکیل چشم ماهی و یا ژل در طول فرآیند پلیمریزاسیون ذرات PVC ،مشکل زا خواهد بود. هنگامی که دانه های SPVC به صورت هموژن مخلوط نشده باشند و با ذرات کناری ذوب نشوند، پدیده چشم ماهی در ماده فراوری شده رخ می دهد. دانه های PVC مخلوط نشده را می توان به صورت توده هایی در ماده فراوری شده مشاهده کرد. پودر SPVC تا حدودی دارای ذرات چشم ماهی هستند

2- ذرات چشم ماهی معمولاً دارای تخلخل نبوده  و پلاستی سایزر را جذب نخواهد کرد. همچنین در طول فرآیند، تحت فیوژن قرار نمیگیرند. این ذرات در طول فرآیند اکستروژن فیلم قابل رویت بوده و باعث ایجاد ضایعات و دورریز می شود.

3- بعد از پلیمریزاسیون، بچ PVC از راکتور خارج شده و راکتور با آب اسپری شده از نازل­ها، شسته شده که همه ذرات PVC خارج شوند. سپس راکتور با پوشش محافظت خواهد شد تا از چسبیدن ذرات SPVC به بدنه جلوگیری کنند.

4- تمیزکردن راکتور بعد از هر بچ زمانبر بوده و هزینه را بالا می­برد. بنابراین پاکسازی به صورت دوره­ای انجام خواهد شد. وقتی که بچ بعدی VCM  پلیمریزه می شود، هرگونه ذرات چسپنده و باقیمانده، مونومر مایع را جذب می کنند و در نهایت به عنوان ذراتPVC  غیرمتخلخل، کراس لینک شده و غیرفیوژن که چشم ماهی نامیده می­شوند، در می آیند.

5- بعد از تمیز کردن دوره­ای راکتور، ابتدا تعداد ذرات چشم ماهی­ها در بچ­های اولیه کم بوده و معمولاً برای کاربرد فیلم تولید می­گردند.  در بچ­های بعدی، ذرات، میزان درجه چشم ماهی بالاتری داشته که برای لوله و پروفیل در نظر گرفته می­شوند.

6- پس از اینکه تعداد چشم ماهی­ها به حد غیرقابل قبول رسید، راکتور بایستی دوره­ای تمیز گردد. میکروسکوپ نوری با استفاده از نفوذ روغن، چشم ماهی را به عنوان ذرات تیره نشان می­دهد. لازم به ذکر است چشم ماهی با روش آزمون ASTM 3596 تعیین می­گردد.

7- چشم ماهی در فیلم­های پلاستی سایز شده و پروفیل­های نرم قابل قبول نیست. زیرا پلاستی سایزر را جذب نمی­کند و باعث ایجاد نقص در سطح خواهد شد. ذرات SPVC که دارای تخلخل غیر یکنواخت هستند نیز سبب ایجاد چشم ماهی خواهد شد.

پریسا جهانمرد –شرکت داراکار

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد