ارسال پاسخ

۲۱ دى ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4700

pvc-asso.ir

فناوری جدیدی که قادر به تمایز 12 نوع پلاستیک در ضایعات پلاستیکی است

محققان دپارتمان مهندسی شیمی و بیولوژیکی دانشگاه آرهوس در دانمارک دوربین جدیدی توسعه داده اند که می تواند 12 نوع مختلف پلاستیک را براساس ترکیب شیمیایی آنها از هم تشخیص دهد.

این پلاستیک ها شامل PE, PP, PET, PS, PVC ,PVDF, POM, PEEK, ABS, PMMA, PC, PA12  است که بخش عمده ای از پلاستیک های خانگی را تشکیل می دهند. این فناوری، جداسازی پلاستیک ها را با دقت بیشتر از آنچه امروزه امکان پذیر است، ممکن می سازد و فرصت جدیدی را برای بازیافت پلاستیک ها فراهم می کند . این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی تست شده و قرار است که در بهار 2022  اجرا شود.

با استفاده از این فناوری می توان پلاستیک هایی را متمایز کرد که از عناصر شیمیایی یکسانی تشکیل شده اند اما ساختار آنها کمی با هم متفاوت است. در این روش از یک دوربین ابر طیفی در محدوده مادون قرمز و هدایت ماشینی برای آنالیز و دسته بندی انواع پلاستیک روی تسمه نقاله استفاده می شود.

پلاستیک ها در حال حاضر با استفاده از فناوری مادون قرمز نزدیک (NIR) و یا از طریق آزمون دانسیته جدا می شوند. این روشها می توانند ذرات پلاستیک خاص مانند PE، PP و PET  را جدا کنند اما دقتی مشابه با این فناوری جدید را ندارند و جداسازی را با خلوص شیمیایی در ترکیب انجام نمی دهد. بنابراین این روش برای افزایش توان بازیافت ضایعات پلاستیک حیاتی است.

این تحقیق بخشی از پروژه Re-Plast است که توسط صندوق نوآوری دانمارک با 22.7 میلیون کرون سرمایه گذاری انجام شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد