ارسال پاسخ

۲۴ آذر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4624

pvc-asso.ir

بی خبری صنایع پایین دستی از نظام جدید توزیع محصولات پتروشیمی

ترکمان گفت: وزارت صمت طرح جدیدی را برای مدیریت بازار محصولات پتروشیمی مطرح کرده، اما جزئیات آن را در اختیار صنایع پایین دستی قرار نمی‌دهد.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری انجمن ملی پلیمر ایران با موضوع مدیریت بازار محصولات پتروشیمی برگزار شد.

سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلیمر در این نشست گفت: طرح جدیدی که وزارت صنعت ارائه کرده قرار بود با ۲۵ ابزار به مدیریت بازار محصولات پتروشیمی کمک کند اما هیچ جزئیاتی از آن به تولیدکنندگان و ذی‌نفعان در این زمینه ارائه نشده است.

او افزود: وزیر صنعت اعلام کرد هدف این طرح فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری است اما تاکنون هیچ پاسخ رسمی نداریم و عقیده ما این است که باید از ذی‌نفعان نظرخواهی شود. پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم نشست‌هایی برگزار شد، اما هنوز هیچ طرح پیش نویسی دریافت نکرده‌ایم.

ترکمان ادامه داد: بیش از ۵ نامه به وزیر صنعت ارسال کردیم اما به نتیجه نرسید و در شرایط فعلی که کشور متلاطم است، پیگیری کردن دغدغه‌ها از رسانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

او بیان کرد: دز پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، مسئولان وزارت صنعت گفته اند تا تمام ذی‌نفعان راضی نباشند این طرح اجرا نمی شود، اما در عمل می بینیم که بخش‌هایی از این طرح در حال اجراست.

رئیس انجمن پلیمر ایران گفت: مزیت این طرح این است که بیشتر به صنایع پایین دستی می‌رسد، دلیل آن هم این است که اکنون پتروشیمی‌ها به دلیل شرایط تحریمی مجبور هستند، محصولات خود را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت های جهانی در بازار بین المللی عرضه کنند. بنابراین شاید طرح خوبی باشد اما اطلاع‌رسانی درستی به صنایع پایین دستی انجام نشده است و جزئیات آن اطلاعی نداریم.

۵۰ درصد ظرفیت صنایع پلیمری خالی است

او افزود: به دلیل این که جزئیات این طرح شفاف نشده، حتی در برخی گریدها که طی دو سال گذشته رقابتی نداشتیم نیز رقابت های تا ۳۰ درصد ایجاد شد.

رئیس انجمن ملی پلیمر گفت: قسمتی از طرح در برخی گریدها اجرایی شده و شرکت‌ها با حذف سقف عرضه، خرید می‌کنند یعنی کف عرضه تغییر نکرده و سقف آن آزاد شده است. به طور کلی، پتروشیمی‌ها مهندسی عرضه گرید را انجام می‌دهند و این کار باعث رقابت های بالا در این گریدها شده، در شرایطی که اصلاً چنین سابقه‌ای در آن گریدها وجود نداشته است.

او تاکید کرد: البته در برخی گریدها نیز رقابت ایجاد نشده و با آزاد شدن سقف عرضه، تولید کنندگان رضایت مند شده اند اما نگرانی ما از نامشخص بودن تمام جوانب این طرح است.

ترکمان گفت: صنعت پلیمر برای حدود ۸۵۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده است، برخلاف پتروشیمی‌ها که سرمایه زیادی برای ایجاد آن ها صرف می‌شود اما تعداد شغلی که ایجاد می‌کنند، به اندازه صنایع پایین دستی نیست.

او افزود: بر اساس تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای صنایع پلیمری، ظرفیت تولید این صنعت در کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است اما مواد اولیه‌ای که از بورس کالا به دست این صنایع می‌رسد، حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در سال است، یعنی حدود ۵۰ درصد ظرفیت ما خالی است.

نگران تغییر نرخ خوراک صنایع پتروشیمی نیستیم

ترکمان همچنین در رابطه با نرخ جدید برای خوراک پتروشیمی ها در لایحه بودجه سال آینده گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییرات زیادی در لایحه بودجه نداشته، یعنی در مورد خوراک عمده آن ها که گاز است، تغییر محسوسی ایجاد نشده و ما نگران این موضوع نیستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد