ارسال پاسخ

۱۰ شهریور ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4266

pvc-asso.ir

تاثیر رطوبت در پلیت اوت مارپیچ ها

یکی از مشکلات متداول در طول فرایند پردازش، پلیت اوت یا رسوب افزودنی ها در مارپیچ های موازی است. شکل زیر میزان و درصد پلیت اوت را بر روی تجهیزات اکستروژن نشان می دهد.تحقیقاتی در مورد تاثیر افزودنی ها و عوامل مختلف بر روی میزان پلیت آوت در کتاب pvc additives منتشر شده است. که به صورت خلاصه بیان می شود.

شکل1-نمونه هایی از پلیت اوت سمت چپ( کمترین رسوب) و راست (بیشترین رسوب) را نشان می دهد

با توجه به اطلاعات به دست آمده از پردازندگان pvc سخت، وقوع پلیت اوت در دوره های بهار و پاییز افزایش می یابد که نشان دهنده تاثیر رطوبت بر میزان پلیت اوت است. بنابراین با فرض اینکه رطوبت باعث شکل گیری پلیت اوت می شود و به منظور اثبات این ارتباط، در هنگام اختلاط مخلوط خشک مقدار مشخصی آب مقطر به درون میکسر خنک کننده اضافه شد. نتایج در شکل 2 نشان داده شده است. از نتایج بدست آمده بدیهی است که حتی مقادیر اندک از رطوبت در مخلوط خشک (phr0.05) برای افزایش چشمگیر سطح پلیت اوت کافی است. با افزودن مقادیر بیشتر از آب، سطح پلیت اوت به حداکثر مقدار می رسد.

شکل 2- شکل گیری پلیت اوت در تجهیزات و ارتباط با محتوای آب در مخلوط خشک

آب می تواند به دلایل مختلف در مخلوط خشک وجود داشته باشد:

  1. مواد خام مطابق با مشخصات آنها اکثرا حاوی مقدار مشخصی آب هستند.این به دلیل فرایند تولید یا ترکیب شیمیایی مواد افزودنی است. جدول 1 مقدار حداکثر رطوبت برخی از مواد اولیه معمول را نشان می دهد. توجه داشته باشید که مواد اولیه مشابه اما با گریدهای مختلف یا از طرف تامین کنندگان مختلف، ممکن است میزان رطوبت متفاوتی باشند.

 

  1. مواد اولیه با استفاده از انتقال هوای مرطوب از سیلوهای خارجی به اتاق میکس منتقل می شوند.
  2. اختلاط در دماهای بسیار پایین اتفاق می افتد به گونه ای که رطوبت در ترکیب خشک باقی می ماند.
  3. فرایند اختلاط کامل است اما هنگام رسیدن به حداکثر دمای اختلاط، رطوبت استخراج نمی شود.
  4. فرایند اختلاط گرم کامل است اما تراکم در میکسر خنک کننده( آب خنک کننده بیش از حد خنک باشد)رطوبت را مجددا تولید می کند.
  5. هنگام رسیدن به واحد تهویه اکسترودر، ژلینگی خیلی پیشرفت کرده است و اجزای فرار نمی توانند خارج شوند.( ژلینگی بهینه به خارج شدن رطوبت در واحد تهویه کمک می کند)

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در بالا پردازندگان باید اطمینان حاصل کنند که

  • هوای انتقال خشک باشد
  • حداکثر میزان رطوبت از میکسر خارج شود.
  • ژلینگی بهینه در واحد تهویه امکان خارج شدن هر گونه رطوبت باقی مانده را می دهد.

با استفاده از این اقدامات نسبتا ساده، زمان های اکستروژن می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. همچنین با افزودن افزودنی های آنتی پلیت اوت در مقادیر مناسب، بهبود های بیشتری حاصل می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد