ارسال پاسخ

۸ شهریور ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4256

pvc-asso.ir

بررسی بازار پلی وینیل کلراید اروپا برگرفته از گزارش تحلیلی بازار داخلی و جهانی پتروشیمی تیر ماه 1400

کاربردهای پلی وینیل کلراید پلی و ینیل کلراید یک ترموپلاستیک ســـخت و بادوام اســـت و به ویژه در بخش ســـاخت و ســـاز که بیش از نیمی از مصـــرف تولیدات اروپا را شـــامل میشـــود، کاربردهای ز یادی دارد. از PVC برای ســـاخت لولـــه های آب و فاضلاب و پروفیـــل هـــای درب و پنجـــره و کاربردهـــای تخصصی تر اســـتفاده میشـــود.

بـــا افزودن نـــرم کننده ها و ســـایر مواد افزودنـــی، ایـــن پلیمـــر مـــی توانـــد به انـــدازه کافی شـــفاف و قابـــل انعطاف باشـــد و بـــه عنـــوان فیلم در صنعـــت مواد غذایـــی یـــا مصارف پزشـــکی مصرف شـــود. الیـــاف PVC در صنعت نســـاجی، صنعت مبل، پوشـــش کف، عایق ســـیم برق یا ســـاخت چـــرم مصنوعی که بـــه ویـــژه در صنعت خودرو مهم اســـت، کاربـــرد دارند.

عرضه / تقاضا

 بـــازار پـــی و ی ســـی ارو پـــا از محدودیت بســـیاری برخوردار اســـت، و همین مســـئله باعث افزایش چشـــمگیر قیمت و افزایـــش قراردادهـــا تا نیمه اول ســـال 2021 شـــده اســـت. مشـــکلات شـــدید تولید در نیمه اول ســـال شـــامل فورس ماژورهـــای طولانـــی مدت در دو واحد از شـــرکت ONE KEM ،دو واحـــد از Vynova و واحد اصلی Etsu-shin بوده اســـت. بـــا توجه بـــه بانک اطالعاتـــی عرضه و تقاضـــای ICIS تولیـــد و مصرف باید در مقایســـه با ســـال 2020 افزایش یابـــد، در حالـــی که عرضه به 6507000 تن در ســـال می رســـد، مصرف در حـــدود 6394000 تن در ســـال ارزیابی شـــده اســـت، تقاضا بـــه دلیل شـــرایط همه گیـــری افزایش یافتـــه اســـت. افزایـــش دورکاری و انجام کارهـــا در خانه، کاهـــش درآمدهـــا و فـــروش محـــدود، مصرف کننـــدگان را تشـــویق بـــه ســـرمایه گذاری در زمینه نوســـازی و بازســـازی خانه هـــا مـــی کنـــد. این امـــر همچنیـــن منجر بـــه افزایش خانـــه های نوســـاز در خارج از مرا کز شـــهری شـــده اســـت. دسترســـی جهانـــی بـــه منابـــع PVC در طی نیمه اول ســـال پس از طوفان های زمســـتانی مـــاه فوریـــه در خلیج آمریکا بســـیار محدود بوده اســـت، همچنین باران های ســـیل آســـا در ســـه ماهه دوم مشـــکلات اضافی ایجاد کرده اســـت. تعرفه ها و قیمت های بالا نیز منجر به بســـته شـــدن آربیتراژ از آمریکا به ارو پا در بیشـــتر ســـال شـــده اســـت. تقاضای پی وی سی در آســـیا بـــه ویـــژه در هند بـــه دلیل همه گیـــری جهش جدید کرونـــا به میـــزان قابل توجهـــی کاهش یافته اســـت. تقاضـــا در ترکیـــه نیز به دلیـــل تعطیلات ملـــی در ماه ژوئیه بـــه دلیل عید قربـــان کاهش یافته اســـت. بنابراین قیمت ها در نیمه دوم ســـه ماهه دوم روند کاهشـــی داشـــته اســـت.

قیمت

 قیمت های پی وی سی ارو پا از اوایل ســـال 2020 ،به دلیل افزایش تقاضا در بخش ســـاخت و ســـاز، محدودیت های دسترســـی بـــه مـــواد اولیه و مشـــکلات تولیـــد، به طور قابـــل توجهی افزایـــش یافته اســـت. قیمت قراردادهای شـــمال غربـــی ارو پـــا از ژانویـــه 2020 تا ژوئـــن 2021 تقریبا 58 درصـــد افزایـــش یافـــت، و قیمت هـــای لحظـــه ای بیـــش از دو برابـــر شـــدند. افزایـــش هزینه هـــای مـــواد اولیـــه در طـــی ایـــن زمـــان حتـــی قابـــل توجه تـــر بوده اســـت. هزینـــه اتیلـــن برای تولیـــد PVC در مقایســـه بـــا مـــدت مشـــابه ســـال گذشـــته 158 یـــورو در هـــر تـــن افزایـــش یافته اســـت، در مقابـــل افزایش قیمت قراردادهای شـــمال غربی ارو پـــا 737 یورو/ تن بوده اســـت. قیمت صـــادرات به طور کلـــی افزایش یافته اســـت امـــا روند افزایـــش قیمـــت در اواخر ســـه ماهه دوم 2021 کاهـــش یافته و معکوس شـــده اســـت. با وجـــود ایـــن ، قیمت هـــا در اواخر ژوئـــن 2021 بیش از دو برابـــر ژانویه 2020 هســـتند.

 

فن آوری تولید

بیشتر PVC از طریق پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید (VCM) به عنوان ماده اولیه و در فاز مایع تولید می شود. فرآیند پلیمریزاسیون تعلیقی تقریباً 90 درصد تولید PVC را تشکیل میدهد. فرآیندهای دیگر شامل پلیمریزاسیون امولسیونی و پلیمریزاسیون توده است. پلیمریزاسیون سوسپانسیون متداول ترین فرآیند است. از پلیمریزاسیون امولسیونی برای تشکیل لاتکس با اندازه ذرات ریز استفاده میشود که در تولید رنگ، کاغذ، پارچه و جوهر چاپ کاربرد دارد. پلیمریزاسیون توده یک رزین پودری میدهد که فیلم با وضوح بالا تولید می کند.

چشم انداز

با توجه به تأ کید بیشتر اتحادیه اروپا بر پایداری، سهم بازار پی وی سی بازیافتی در مقایسه با مواد خالص و طبیعی در حال افزایش است. وجود قوانین اتحادیه اروپا در افزایش بهره وری انرژی در بازسازی ساختمان ها، ممکن است تقاضای قابل توجهی برای پروفیلهای پنجره در دهه آینده ایجاد کند. پیش بینی می شود که مصرف اروپا بین سالهای 2021- 2025، 2/ 3 درصد رشد داشته باشد.

قیمت پی وی سی اروپا بسیار بالا رفته است و انتظار اصاح قیمت ها وجود دارد. طبق داده های عرضه و تقاضای ICIS ، در سال 2022 تولید و مصرف هر دو افزایش می یابند و به ترتیب به 6،774،000 تن و6647000تن می رسند. پیش بینی میشود پس از کاهش شدید 7/ 6 درصدی تقاضای اروپا در سال 2020، این منطقه رشد تقاضای 9/ 6 درصدی در سال 2021 را تجربه کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد