ارسال پاسخ

۱۳ تير ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4010

pvc-asso.ir

روش‌های نوین آبیاری در ۶ هزار هکتار از کشتزارهای لارستان اجرا شد

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی حدود ۶ هزار هکتار از زمین های کشاوزی این شهرستان زیر پوشش طرح‌های نوین آبیاری رفته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی به نقل از  ایرنا، مهدی مظفری یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: افزون بر ۹۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان ظرف سال زراعی جاری به روش های نوین آبیاری مجهز شده اند.

وی اضافه کرد: اجرای این میزان آبیاری تحت فشار در قالب استفاده از یارانه دولتی به میزان ۸۵ درصد و نیز مشارکت ۱۵ درصدی مردم و کشاورزان بوده است.

او گفت که میزان کمک دولت با وجود شرایط سخت اقتصادی و بحران مالی برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در این شهرستان ظرف سال زراعی جاری رقمی افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.

مظفری افزود: همچنین بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ های شهرستان لارستان ظرف سال های اخیر به روش های نوین آبیاری (قطره ای) تجهیز شده اند که این راهبرد در شرایط خشکسالی و بحران کم آبی بهترین روش در مدیریت مصرف آب محسوب می شود.

وی گفت: افزایش میزان بهره‌ وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری در زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی ‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

براساس آمارهای موجود اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی خواهد شد.

مظفری همچنین گفت: اصلاح الگوی کشت، ترویج و توسعه کشت های گلخانه ای و کم آب و حذف کشت های پرمصرف آب از جمله ذرت و یونجه از مهمترین اقدام ها در زمینه مدیریت مصرف آب و به زراعی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شده است به گونه ای که میزان تولید و برداشت گندم از ۹۵ هزار تن در سال زراعی گذشته ، امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یافت.

شهرستان لارستان از ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۳۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی برخوردار است.

کارشناسان می گویند بخش کشاورزی با ۹۰ درصد مصرف آب کشور بزرگترین و مهمترین مصرف‌کننده آب در ایران است  و در عین حال بیشترین میزان اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوری های پیشرفته آبیاری و عواملی از جمله عدم رعایت الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف در این بخش به هدر می‌رود.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد