ارسال پاسخ

۵ تير ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3958

pvc-asso.ir

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته/ چشم نگران بازار به تصمیم اوپک پلاس

بازار نفت با وجود در پیش گرفتن روند اصلاحی به دنبال افزایش ارزش دلار، در هفته گذشته دوباره قدرت خود را بازیافت و با امیدواری به رشد قابل توجه تقاضای سوخت در برخی از نقاط جهان، به رشد خود ادامه داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی به نقل از اقتصاد آنلاین، بازار نفت که اخیرا تحت تاثیر اظهارات فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره زودتر از موعد مورد انتظار قرار گرفته بود، مدتی روند نزولی در پیش گرفت. به دنبال این اظهارات، ارزش دلار افزایش یافت که باعث شد قیمت نفت شاهد افت باشد. اما پس از آن، امیدواری به افزایش تقاضا با تسریع واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت‌ها و همچنین نزدیک شدن به فصل رانندگی در تابستان در کشورهای آمریکا، اروپا و چین، باعث شد قیمت نفت رشد قابل توجهی را تجربه کند و به بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر برسد.

از طرفی، اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که موجودی ذخایر آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ژوئن، با ۷.۶میلیون بشکه کاهش، به ۴۵۹.۱میلیون بشکه رسیده که کمترین میزان آن از مارس ۲۰۲۰ است. این افت تقریبا دو برابر میزانی بود که تحلیلگران انتظار داشتند (۳.۹میلیون بشکه). ذخایر بنزین ایالات متحده نیز در این هفته ۲.۹میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۸۳۳هزار بشکه را داشتند. این ارقام نشان داد که موجودی ذخایر این کشور برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته است.

از آنجا که نه تنها ذخایر نفت خام، بلکه ذخایر بنزین نیز کاهش یافت، که نشان‌ می‌دهد تقاضا قابل توجه و عرضه محدود است، این داده‌ها امیدوارکننده بود. از این رو، درحال‌حاضر مشاهده می‌شود که بازارهای جهانی هنوز به طور کامل قادر به برآورده کردن تقاضای نفت نیستند.

منابع اوپک در هفته گذشته با استناد به اظهارات کارشناسان گفتند که رشد تولید نفت ایالات متحده به رغم افزایش قیمت‌ها، احتمالا در سال ۲۰۲۱ محدود باقی بماند که باعث می‌شود گروه اوپک پلاس در کوتاه مدت، پیش از افزایش قابل توجه تولید نفت شیل در سال ۲۰۲۲، مدیریت بازار را در دست بگیرد.

با این حال، داده‌های ارائه شده از سوی شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد که تعداد سکوهای نفتی ایالات متحده، شاخص اولیه تولید نفت در آینده، هفته گذشته با هشت مورد افزایش به ۳۷۳رسید که بالاترین میزان آن از آوریل ۲۰۲۰ است.

از سوی دیگر، همه نگاه‌ها به سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) بوده که قرار است در تاریخ ۱جولای برای بحث در خصوص کاهش بیشتر محدودیت‌های عرضه خود جلسه‌ای برگزار کنند. دو منبع اوپک پلاس روز سه شنبه اذعان داشتند که این گروه در حال بحث در خصوص افزایش تدریجی عرضه از ماه آگوست است، اما هنوز تصمیمی در مورد میزان دقیق آن گرفته نشده است. به اعتقاد کارشناسان، از آنجا که بازار دچار محدودیت شده، این گروه بار دیگر با تصمیمات سخت مواجه شده است.

لازم به ذکر است که احتمال افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی در کوتاه مدت باعث شده گروه اوپک در خصوص افزایش عرضه خود محتاط باشد.

به گفته تحلیلگران، در سمت تقاضا فاکتورهای اساسی که اوپک پلاس باید در نظر بگیرد، رشد قابل توجه تقاضا در ایالات متحده، اروپا و چین که با عرضه واکسن کووید-۱۹ و بازگشایی اقتصاد تقویت شده، و از طرفی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سایر نقاط جهان است. همچنین یکی از کارشناسان اظهار کرد که من فکر می‌کنم اوپک پلاس، افزایش تولید خود از ماه آگوست به بعد برای تنظیم تقاضای فزاینده را بدون ایجاد نوسانات قیمتی قابل توجه تنظیم کند.

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی کرده‌اند که با افزایش جزئی ۵۰۰هزار بشکه در روز در ماه آگوست، به بازگرداندن ۲.۱میلیون بشکه در روز به بازار از ماه می‌تا جولای اضافه کند.

همچنین لازم به ذکر است که بازار تا حدودی تحت تاثیر فراز و نشیب‌های مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای قرار گرفته است. پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازار انتظار داشت که مذاکرات فعلا به تعویق بیفتد که باعث شد نگرانی‌ها به افزایش عرضه نفت ایران در کوتاه مدت کاهش یابد.

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور منتخب ایران روز دوشنبه از مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پشتیبانی کرد اما اذعان داشت که حتی اگر واشنگتن تمام تحریم‌ها را لغو کند، تمایلی به دیدار با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نخواهد داشت.

همچنین ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده موافقت کرده همه تحریم‌های نفت و کشتیرانی ایران را لغو کند، اما واشنگتن در خصوص مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ گفت: "تا زمانی که درباره همه‌ چیز موافقت نشود، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت." به همین دلیل به نظر می‌رسد که بازار فعلا توجه خود را از افزایش تولید و عرضه ایران برداشته است.

با این وجود، ویوک دهار، تحلیلگر CBA اذعان داشت: "با توجه به ظرفیت بهبود اقتصادی برای ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، پیروزی ابراهیم رئیسی بعید است که تلاش‌ها برای احیای توافق را از بین ببرد."

در صورت توافق، ایران می‌تواند روزانه ۱میلیون بشکه نفت اضافی برای بیش از شش ماه روانه بازارها کند، یا به عبارتی ۱درصد از کل عرضه جهانی را به خود اختصاص دهد.

به گفته تحلیلگران، همچنین تصویب لایحه زیرساختی ایالات متحده که خوش‌بینی به چشم‌انداز تقاضای انرژی را افزایش داد، قیمت نفت روز جمعه پشتیبانی شد.

بررسی قیمت نفت

مرکز تحقیقات جهانی بانک آمریکا پیش‌بینی‌های خود برای قیمت نفت خام برنت برای امسال و آینده را افزایش داد و اذعان داشت که کمبود عرضه نفت و بهبود تقاضا می‌تواند نفت را برای مدت کوتاهی به ۱۰۰دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۲ برساند.

همچنین یکی از کارشناسان اذعان داشت که به دلیل انتظارات برای افزایش سریع تقاضای سوخت همراه با بهبود اقتصاد اروپا و ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بالا باقی بماند.

شکاف قیمتی بین دو قرارداد فعال نفتی در جهان به کمترین حد در بیش از هفت ماه کاهش یافت که نشان می‌دهد تولید نفت ایالات متحده هنوز به دلیل بیماری کووید-۱۹ پایین است و احتمالا بازار همچنان با کمبود عرضه مواجه باشد.

یکی از تحلیلگران نیز خاطرنشان کرد انتظار می‌رود قیمت نفت برای مدتی در محدوده بالای فعلی باقی بماند؛ مگر اینکه اوپک پلاس در هفته آینده تصمیم بگیرد تولید خود را برای ماه آگوست و پس از آن بیش از حد انتظار افزایش دهد.

برنت، با پشتیبانی محدودیت‌های عرضه از سوی اوپک پلاس و همچنین بازیابی تقاضا در میان کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹، در امسال رشدی بیش از ۴۵درصد را تجربه کرده و انتظار می‌رود که قیمت این شاخص نفتی به ۱۰۰دلار در هر بشکه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ افزایش یابد.

دو شاخص مهم نفتی، یعنی برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا روز پنجشنبه در بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ قرار گرفتند.

برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا روز جمعه به سود ۳درصدی دست یافتند. هر دو قرارداد، رشد خود را برای پنجمین جلسه متوالی ثبت کردند.

در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، معاملات آتی نفت خام برنت به قیمت ۷۶دلار و ۱۸سنت، و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت ۷۴دلار و ۰۵سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع، بازار بیشترین توجه خود را به تصمیم اوپک پلاس در روزهای آتی معطوف کرده است. اگر این گروه تصمیم به کاهش بیشتر محدودیت‌های عرضه خود بگیرد، حتی با وجود افزایش تقاضای قابل توجه، ممکن است بازار شاهد روند اصلاحی در روزهای آینده باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد