ارسال پاسخ

۲۶ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3908

pvc-asso.ir

معرفی 8 گرید جدید از سوی پتروشیمی تندگویان در سال 1400

پتروشیمی شهید تندگویان در نظر دارد در سال جاری با هدف تنوع در سبد تولید خود ۸ گرید جدید را معرفی کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس ، سود خالص شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۹۹ رشد ۷۶ درصدی را ثبت کرد. این شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۹ بیش از ۲۰ هزار و ۹۷۳میلیارد ریال سود خالص کسب کرد. این رقم در سال ۹۸ معادل ۱۱هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال بود.

 

بنابراین گزارش سال قبل به‌رغم مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، شاخص‌های تولید و سودآوری شهید تندگویان نسبت به سال قبل بهبود یافته و شرکت در دستیابی به چشم‌انداز و برنامه‌های تجاری خود موفق‌تر عمل کرده است، به طوری که درآمد عملیاتی آن با مبلغ ۹۹ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد را تجربه کرد.فروش شرکت نیز با افزایشی بیش از ۴۱ درصد از ۷۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال به ۹۹ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است.

 

بنابراین گزارش نسبت های نقدینگی شرکت در سال ۹۹ افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است به طوری که نسبت جاری به ۱۲۸درصد و نسبت آنی به ۸۶ درصد رسیده و سرمایه در گردش شرکت معادل ۹هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال بوده است.

 

بر همین اساس افزایش تولید و سودآوری، کسب رتبه برتر در ارزیابی فرآیندهای تولید و پشتیبانی، کسب رتبه‌های برتر در کنترل تولید و پژوهش و همچنین افزایش ۹ رتبه‌ای شرکت در رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر کشور (براساس رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی IMI-۱۰۰) چشم‌انداز روشنی را برای شرکت در زمینه دستیابی به برنامه‌های بلندمدت ترسیم می‌کند که منجر به بهبود اقتصادی شرکت و سودآوری پایدار و افزایش تاب‌آوری شرکت خواهد شد. از سویی در سال جهش تولید، شرکت با افزایش تولید ضمن تامین محصولات صنایع پایین‌دستی، با تنوع‌بخشی به تولید گریدهای جدید از جمله گرید چادرمشکی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است و با شروع پروژه SSP در سال ۱۴۰۰ و بهینه‌سازی ترکیب تولید منجر به افزایش حاشیه سود شرکت خواهد شد.

 

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۷۷ به منظور اجرای طرح‌های تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) تاسیس شد. در آن سال شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به اهمیت محصولات این طرح در بازارهای داخلی و خارجی و با توجه به موارد مصرف فراوان این ماده پتروشیمیایی و برای انجام بخشی از تعهدات خود در برنامه پنج ساله دوم دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام به اجرای این طرح با هدف خوداتکایی و قطع وابستگی، افزایش صادرات محصولات پتروشیمیایی و انتقال فناوری و تربیت نیروی انسانی کرد.

 

اسید ترفتالیک یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید رزین‌های پلی‌اتیلن ترفتالات است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشمگیر است. پلی‌اتیلن ترفتالات نیز از مهم‌ترین مواد اولیه پلی‌استرهای قابل استفاده در تولید الیاف برای صنایع نساجی، صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی، تولید انواع بطری‌های نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی است که از روند رشد تولید و مصرف زیادی برخوردار است.

 

تنها تولیدکننده گرید بطری کشور

تندگویان تنها شرکتی است که محصول مهم و استراتژیک پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری را در ایران تولید می‌کند. این محصول نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در بهبود سطح رفاه و بهداشت عمومی جامعه ایفا می‌کند.

 

از سویی شرکت با هدف بهینه‌سازی انرژی مصرفی در صنایع پایین‌دستی و بالا بردن سطح کیفی و تنوع محصولات تولیدی گامی بزرگ در اقتصاد مقاومتی کشور برداشته است.

 

این شرکت محصولات گرید نساجی را به صورت گرانول، نخ (POY) و الیاف (Staple) با تناژ بالا و با کیفیت مطلوب تولید می‌کند. علاوه بر آن این شرکت توانایی تولید گونه‌های متنوعی از محصولات گرید نساجی را برای کاربردهای ویژه دارد که با این ویژگی در صنعت پتروشیمی کشور منحصر به فرد است.

 

تکنولوژی به کار رفته در بیشتر واحدهای تولیدی STPC تندگویان از شرکت‌های صاحبنام و دارای اعتبار جهانی در زمینه صنعت پتروشیمی همچون Zimmer آلمان و MHI ژاپن خریداری شده است. به همین دلیل محصولات شرکت STPC از نظر کیفیت دارای استانداردهای بالایی بوده و قابل رقابت با محصولات تراز اول جهان هستند.

 

تولیدکننده PTA کشور

پتروشیمی شهید تندگویان تنها تولیدکننده PTA در کشور است و محصول PET خود را هم با استفاده از PTA به عنوان ماده اولیه تولید می‌کند.

 

این شرکت پتروشیمی به لحاظ موقعیت مکانی با اسکله بین‌المللی بندر امام‌خمینی و خط آهن سراسری جنوب به شمال ایران تنها چند کیلومتر فاصله دارد. به همین دلیل مشتریان داخلی شرکت گزینه‌های مختلفی را برای حمل‌ونقل محصولات خریداری شده در اختیار دارند و می‌توانند مناسب‌ترین گزینه را، هم از لحاظ هزینه حمل و هم از نظر مدت زمان لازم برای حمل کالا، انتخاب کنند. برای نمونه با توجه به وجود خط آهن جنوب به شمال و اتصال این خط آهن به کشورهای CIS، این شرکت مناسب‌ترین گزینه برای تامین نیاز شرکت‌ها به محصولات PET است.

 

تندگویان سال ۹۹ رکورد تولید کل سالانه از ابتدای راه‌اندازی را برای دومین سال متوالی به میزان بیش از یک‌میلیون و یکصد هزار تن ثبت کرد.

 

شرکت پژوهشی برتر

همچنین شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال گذشته به عنوان شرکت پژوهشی برتر در بین شرکت‌های تولیدی تابعه هلدینگ خلیج‌فارس با معرفی ۱۰ گرید محصول جدید معرفی شد و به خودکفایی در تولید داخل محصول چادرمشکی رسید. بومی‌سازی کاتالیست انحصاری پالادیوم با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور برای نخستین بار، بازسازی و داخلی‌سازی تجهیزات حساس و تحت تحریم نظیر RVF و ارتقای وضعیت زیست‌محیطی به منظور خروج از لیست صنایع آلاینده در سازمان محیط‌زیست از دستاوردهای این شرکت در سال ۹۹ بود.

 

سبد توسعه محصول

همچنین شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با توسعه سبد محصولات، ۸ گرید جدید را (AUV-PET / FR-PET / HF-PET C-PET / G-PET / Bio-PET / OB-PET / HV-PET) معرفی کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد