ارسال پاسخ

۱۹ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3871

pvc-asso.ir

بازیافت کابل و تبدیل آن به رزین PVC برای ساخت محصولات ساختمانی جدید

یک پروژه تحقیقاتی اروپایی بر روی کابل های الکتریکی متشکل از فلزات (مس و آلومینیوم) وPVC و با هدف بازیافت جز پلاستیک و تبدیل آن به رزین PVC بازیافتی (Rpvc) برای ساخت محصولات ساختمانی جدید متمرکز شده است.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی:

 

این پروژه با عنوان PVC Upcycling به رهبری شرکت REDEL از ایتالیا و با همکاری دانشگاه کالابریا و ENEA انجام شده است.

 

دو کاربرد مختلف مورد بررسی قرار گرفت:کاشی های PVC و ملات های پایه سیمانی و تقویت شده با  PVC بدست آمده از کابل های بازیافتی

 

برای هر دو کاربرد، تحقیقات تجربی برای بررسی استحکام مکانیکی و دوام انجام شده است. کاشی های PVC شامل یک طرح مخلوط استاندارد ساخته شده از 90% پودر  PVC و10% رزین پلی اورتان است. این ترکیب درصدها برای دستیابی به دانسیته محصول نهایی مشابه با دانسیته محصول مرجع ( بدون pvc بازیافتی ) ثابت شده اند. آماده سازی ترکیب از طریق اختلاط اجزای متشکل از یک ماده ثانویه( پودر pvc) و یک رزین پلی اورتان ترموست انجام شد. برای اطمینان از مخلوط یکدست و یکنواخت، فاز اختلاط در سه مرحله مختلف انجام شد.در پایان مرحله پخت، نمونه به دست آمده هم از نظر پوسته پوسته شدن، دانسیته بدست آمده و اندازه(20 سانت در 20 سانت) رضایت بخش بود. علاوه بر این، محصول نهایی استحکام مکانیکی را حفظ کرد.ملات ها هم با جایگزینی حجمی شن  در 5 درصد مختلف از ضایعات پلاستیکی از 10 تا 50% ساخته شدند.

 

ملات های حاوی توده های پلاستیکی از ویژگی عایق حرارتی بهتری برخوردار هستند که به کنترل اتلاف گرما از ساختمان در زمستان کمک می کنند. کاهش رسانایی حرارتی نیز به دلیل دانسیته پایین است که هم به وجود توده پلاستیکی و هم افزایش تخلخل ناشی از آن بستگی دارد.

 

سرانجام کاهش جذب آب نشان داد که اختلاط انواع مختلف توده های پلاستیک می تواند رفتار نفوذ پذیری کامپوزیت های پایه سیمان را بهبود بخشد و در صورت وجود عوامل شیمیایی تهاجمی و تاثیر هوازدگی دوام بیشتری داشته باشند. پروژه 'PVC Upcycling' نشان می دهد که بازیافت نوآورانه کابل های پی وی سی ممکن است مزایای بیشتری از نظر علمی ، زیست محیطی و اقتصادی ایجاد کند و یک مدل اقتصاد خطی را به اقتصاد چرخشی تبدیل کند که دارای ارزش افزوده بالاتر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد