ارسال پاسخ

۱۰ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3839

pvc-asso.ir

سهم 1.5 درصدی صنایع پلمیر از GDP ایران و 3.6 درصدی از اشتغال کشور

نشست خبری اولین همایش بین المللی توسعه صادرات پلیمری توسط انجمن ملی صنایع پلیمر ایران امروز (دوشنبه 10 خرداد 1400) در سالن امین الضرب اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، در این نشست آقایان مسعود جمالی دبیر همایش و توفیقی دبیر علمی این رویداد به اهداف این همایش و پاسخ به پرسش خبرنگاران پرداختند.


مسعود جمالی مسئول کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلمیر ایران در ابتدا با اشاره به وضعیت صادرات صنایع پلیمری توضیح داد: همواره صادرات این مصنوعات رتبه اول تا سوم در بین صادرات محصولات غیرنفتی در کشور را به خود اختصاص داده است.


وی میزان صادرات محصولات پلیمری در سال گذشته را یک میلیارد و 32 میلیون دلار عنوان کرد. 


جمالی گفت: نشست های کمیته علمی برای برگزاری این روداد از اسفند ماه آغار شده و 4 محور به شرح زیر برای آن تعیین شده است:
1.    معرفی ظرفیت های صادرات محصولات پلیمری
2.    بررسی بازارهای هدف و شناسایی سایر بازارهای جدید
3.    آشنایی با قوانین، مشوق ها و موانع صادراتی
4.    نقش تشکل ها و شرکت های صادراتی در توسعه صادرات پایدار

 

جمالی از جمله تفاوت های این همایش و انتخاب صادرکننده پویا با همایش هایی مانند انتخاب صادرکنندگان نمونی ملی و استانی توضیح داد: بسیاری از شرکت ها توان رقابت با صادرکنندگان نمونه ملی و استانی را ندارند به همین دلیل ما عنوان این همایش را تقدیر از صادرکنندگان پویا گذاشتیم.

 

توفیقی نیز در این نشست گفت: صنایع پلیمری در ساختار کلی صنعت، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است به نحوی که 1.5 درصد از GDP ایران به آن اختصاص دارد یعنی اگر ما GDP را 130 میلیارد دلار در نظر بگیریم 1.5 درصد آن به صنایع پلیمری تعلق دارد.


وی تصریح کرد: 3.6 درصد از اشتغال کشور نیز در این صنعت تحقق پیدا می کند.


توفیقی تراز اصلی این صنعت را مثبت اعلام کرد و گفت: اگر تفاضل بین درآمد حاصل از صادرات با میزان واردات ماشین آلات را در نظر بگیریم، در مجموع تراز آن مثبت است.


به باور این کارشناس حوزه صادرات چنان چه بتوان مجموعه ای از امتیازات و مشوق ها در بخش صادارت را ساماندهی کرد، یک رویداد مثبت است.


توفیقی گفت: بیش از 60 درصد از اقلام توافقنامه ترجیحی ایران و اورسیا، مربط به صنایع پلیمر و پلاستیک است که اگر صاحبان صنایع از این موضوع آگاهی داشته باشند ما با بازار 4.5 میلیارد دلاری واردات اوراسیا روبرو هستیم.


دبیر علمی این همایش گفت: یکی از موضوع های مهم دیگر بازار کشور پاکستان است. این کشور سالانه 2.5 میلیارد دلار واردات صنایع پلیمری دارد؛ هر چند ایران با پاکستان دارای توافقنامه ترجیحی است اما باید دستگاه های حاکمیتی تلاش کنند تا تغییراتی در این توافقنامه به لحاظ تعرفه ای به نفع مصنوعات پلیمری در نظر گرفته شود.


 معیارهای انتخاب صادرکننده پویا
جمالی در بخش دیگری از این نشست، معیارهای انتخاب صادرکننده پویا را به شرح زیر عنوان کرد:
1.    رشد صادرات در سال های 97، 98 و 99
2.    ساختار صادراتی شرکت ها (وب سایت و...)
3.    حفظ و تنوع بازارهای صادراتی
4.    ورود به بازارهای جدید صادراتی در سال 99
5.    تنوع اقلام صادراتی
6.    عضویت در تشکل های عضو انجمن ملی

 

جمالی در پاسخ به خبرنگار انجمن لوله و اتصالات پی وی سی درباره ترکیب داوران برای انتخاب صادرکننده پویا گفت: داوران برای انتخاب شامل؛ نمایندگان کنفدارسیون صادرات، کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، اتاق های مشترک بازرگانی، انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و سازمان توسعه تجارت هستند.


دبیر این همایش در پاسخ به پرسش دیگر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی درباره این که این تشکل چه راهبردی در زمینه صادرات کالاهای بی کیفیت و جلوگیری از ارسال محصولات بی کیفیت به منظور حفظ بازارهای هدف صادراتی دارد؛ توضیح داد: ما نباید نیاز و سلیقه مشتری را انتخاب کنیم؛ شرکت های صادراتی می توانند ذائقه و نیاز مشتری را ارزیابی کنند شاید این موضوع با توجه به هزینه های بالا از توان یک صادرکننده به تنهایی خارج باشد.


توفیقی هم در این زمینه توضیح داد: کیفیت، یک توافق بین خریدار و فروشنده است و کیفیت یک امر ثابت نیست. حتی در مقطعی یک اشتباه بنیادین صورت گرفت مبنی بر این که سازمان استاندارد اعلام کرد که در مبادی خروجی، کالاها را از نظر استاندارد ارزیابی می کند و به کالاهای غیراستاندارد اجازه خروج نمی دهد در حالی که این استانداردها فقط برای داخل کشور ایران هستند.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد