ارسال پاسخ

۵ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3813

pvc-asso.ir

در راستای جهش سوم صنعت پتروشیمی، به دنبال تکمیل زنجیره ارزش واحدهای متانول هستیم

مرضیه شاهدایی گفت: با اخذ مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای جهش سوم، به دنبال تکمیل زنجیره ارزش واحدهای متانولی و تولید پلی الفین ها، پلی پروپیلن و اجرای طرح های GTPPدر چابهار، پارسیان و منطقه ماکو هستیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نیپنا، مرضیه شاهدایی گفت: با اخذ مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای جهش سوم، به دنبال تکمیل زنجیره ارزش واحدهای متانولی و تولید پلی الفین ها، پلی پروپیلن و اجرای طرح های GTPPدر چابهار، پارسیان و منطقه ماکو هستیم.

 

مرضیه شاهدایی مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ در نشستی خبری، اظهارکرد: هلدینگ پتروفرهنگ، بزرگترین هلدینگ از نظر ارزش سرمایه ای در صندوق ذخیره فرهنگیان است و افزون بر حضور در صنعت پتروشیمی در بخش های دیگر مانند نیروگاهی نیز فعالیت می کند و سرمایه گذاری های 1.2 تا 5 درصدی فرهنگیان تا زمان بازنشستگی در صندوق، ارزش افزوده مطلوبی را در پایان خدمت این بزرگواران برای آنها به همراه دارد.

 

وی با بیان این که این هلدینگ 4 واحد متانولی را در اختیار دارد گفت: پتروشیمی کیمیای خاورمیانه سال گذشته وارد مدار تولید شد و اکنون با ظرفیت 60 درصد در حال تولید و صادرات است و هفته گذشته نیز پتروشیمی سبلان زیر مجموعه انرژی سپهر با شراکت بانک صادرات بطور رسمی بهره برداری رسید و 2 طرح دنا و سیراف نیز تا 2 سال آینده به جمع تولید کنندگان متانول کشور افزوده خواهند شد.

 

شاهدایی افزود: پتروفرهنگ با تولیدی شدن 2 طرح دنا و سیراف در مجموع 6.6 میلیون ظرفیت تولید متانول کشور را در اختیار خواهد داشت و به عبارت دیگر بزرگترین هلدینگ تولید کننده متانول جهان خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح دنا به 68 درصد رسیده است و با جدیت به دنیال تکمیل طرح های توسعه این خود هستیم.

 

مدرعامل هلدینگ پتروفرهنگ تصریح کرد: ظرفیت کنونی تولید متانول در کشور 14 میلیون تن است که تا سال 2024 این ظرفیت به بیش از 20 میلیون تن می رسد که 13 درصد تولید متانول جهان در اختیار ایران خواهد بود و 4 درصد آن را مجتمع های متانولی پتروفرهنگ تولید خواهند کرد.

 

تکمیل زنجیره ارزش متانول

شاهدایی با تاکیدبر ایجاد زنجیره ارزش متانول، گفت: هدف ما فقط تولید متانول نیست و در این راستا مجوزهایی را از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش واحدهای متانولی دریافت کرده ایم و به دنبال تولید پلی الفین ها و پلی پروپیلن هستیم و همچنین طرح های GTPPدر چابهار، پارسیان و منطقه ماکو در آذربایجان غربی را در راستای جهش سوم صنعت پتروشیمی در دست اقدام داریم.

 

وی از سهم 40 درصدی پتروفرهنگ در طرح پتروشیمی کیان خبر داد و افزود: این طرح بزرگ وصنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری ساخته خواهد شد و در مجموع حدود 21 درصد پیشرفت دارد که به دلیل برخی مشکلات نتوانستیم فاینانس را دریافت کنیم و اکنون واحد الفین با آورده های سرمایه گذاران در حال ساخت است و سفارش های خرید، ساخت مخازن و انیار ها در حال انجام است.

 

شاهدایی به ساخت طرح MTP در منطقه عسلویه اشاره کرد و تصریح کرد: مجوز های لازم از ورارت نفت دریافت شده است موفقت اصولی صادر شده و قرار است با نهایی شدن محل زمین پروژه این طرح با ظرفیت حدود 500 هزار تن با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته شود.

 

ورود پتروفرهنگ به بورس

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اعلام خبر ورود این مجموعه به فرا بورس تا پایان تیر ماه، اظهارکرد: پذیرش پترفرهنگ انجام شده و مراحل اداری در حال انجام است و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده عرضه سهام در شهریورماه خواهد بود.

 

وی هدف از بورسی شدن این هلدینگ را بر اساس سیاست های صندوق بازنشستگی فرهنگیان اعلام کرد گفت: هدف شناسایی سود واقعی و تعیین میزان دقیق دارایی‌های پتروفرهنگ است و سود واقعی در بورس ارزش گذاری می شود و چون فعایت هلدینگ توسعه ای است سهام آن ریسک پذیر است.

 

شاهدایی به خرید سهام هلدینگ انرژی سپهر اشاره کرد و افزود: در سال 97 اقدام به خرید 51 درصد سهام این هلدینگ کردیم و شریک ما که بانک صادرات است همکاری بسیار خوبی در تامین منابع دارد و باید به این نکته توجه داشت طرح های دنا و سیراف از طرح های انرژی سپهر است که به دلیل تحریم ها روند ساخت به تاخیر افتاد اما تجهیزات فرایندی توسط شرکت ماشین سازی اراک ساخته خواهد شد.

 

وی ادامه داد: 46.5 درصد از سهام پتروشیمی مروارید و 20 درصد پتروشیمی خراسان نیز متعلق به پتروفرهنگ است.

 

بازارهای جهانی متانول و لزوم همگرایی

شاهدایی به بازارهای جهانی متانول اشاره کرد و گفت: چین 67 درصد مصرف متانول جهان را دارا است و تا سال های زیادی نیازمند این محصول مهم است و مجتمع های متانول ایران افزون بر این بازار به دنبال بازار های دیگر کشورهای آسیای شرقی ، هند و پاکستان نیز هستند و نگرانی برای آینده بازار وجود ندارد هرچند که به غیر از صادرات به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی در داخل نیز هستیم.

 

وی تصریح کرد: شرکت های متانولی ایران متحد هستند و همکاری و تعامل بسیار خوبی را با هم در بخش های مختلف از جمله سیاست گذاری های فروش و صادرات و نیز قیمت گذاری دارند و به طوری که تصمیم های مشترک آنها سبب شده تا خریداران نتوانند قیمت های پایین را درخواست کنند.

 

شاهدایی افزود: اتحاد میان شرکت های متانولی ایران می تواند قیمت ها را کنترل کند و تاکنون عملکرد متحد آنها اثر بخش بوده است.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد