ارسال پاسخ

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3768

بررسی مشکلات و راهکارها در نشستی با موضوع تولید و عرضه مداوم PVC-S60

جلسه‌ای به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص تولید و عرضه مداوم PVC-S60  و راهکارهای موجود، روز گذشته 27 اردیبهشت 1400 در ساختمان شرکت ملی پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، این جلسه در جهت اجرای مفاد بند 3 پنجاه و هشتمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی برگزار شد در این بند آمده بود: مقرر شد بررسی‌های فنی در خصوص امکان تداوم عرضه PVC-S60 توسط تولیدکنندگان و نمایندگان صنایع پایین دستی انجام و نتیجه به کمیته ارائه شود.


حاضران در این نشست عبارت بودند از آقایان و خانم ها: سید ناصر رحمتی (شرکت بهینه پوشش جم)، هادی زاده (مدیر بازرگانی پتروشیمی آبادان)، علوی (مدیر عامل پتروشیمی آبادان)، ترابی (سر پرست فروش پتروشیمی بندر امام)، یعقوبی (شرکت بورس کالا)، صادقی (مدیر عامل شرکت آیدانار)، مجید کرباسی زاده (تعاونی مجد جی)، منصور قدیمی ( انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی)، فرزانه خرمیان ( انجمن لوله واتصالات پی‌وی‌سی)، متقی ( رئیس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی)، منصوری پور (دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی) و خانعلی (دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی). 

 

در این نشست علاوه بر موضوع گرید PVC-S60 سایر گریدها مانند کیفیت S57 نیز مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی در این باره ارائه شد.

لازم به ذکر است انجمن لوله و اتصالات پی وی سی تا کنون علاوه بر مکاتبه با ارگان های ذیربط درباره PVC-S60، در نشست های مختلف نیز خواستار اصلاح یا تعلیق گریدبندی تا مهیا شدن زمینه های لازم شد.


در این نشست هادی زاده مدیر بازرگانی پتروشیمی آبادان با بیان این که در حال حاضر انبارهای پتروشیمی آبادان از PVC-S57  انباشته شده است، گفت: برنامه‌ریزی اشتباه وزارت صنعت در گرید بندی پی‌وی‌سی، موجب شده تا تولیدکنندگان اتصالات، سهمیه لازم برای خرید S-57 را  نداشته باشند. 


وی ادامه داد: به دلیل سیاست فوق هر هفته بیش از 90 درصد این گرید وارد مچینگ می‌شود و  10 درصد دیگر هم توسط برخی از تولیدکنندگان، با استفاده از بخشی از ظر‌فیت S-65 آنها خریداری می‌شود. 


منصور قدیمی عضو هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی نیزضمن تایید صحبت‌های هادی زاده تصریح کرد که گریدبندی ناصحیح، سبب ایجاد این مشکلات و قفل شدن ظرفیت بخشی از تولیدکنندگان در گرید S-60 شده است که تنها 2 بار در سال و به صورت محدود تولید می‌شود. 


فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در ادامه این نشست با اشاره به مشکل گریدبندی و پیامدهای آن برای تولیدکنندگان، گفت: علاوه بر مشکلاتی که گریدبندی ایجاد کرده است، مواردی مانند مشکل کیفیت، رطوبت و وزن PVC-S57 نیز تولیدکنندگان اتصالات را به استیصال کشانده است. 


مجید کرباسی زاده که به نمایندگی از تعاونی مجد جی در این جلسه حضور داشت، گفت: با توجه به تجربه چندین ساله استفاده از PVC-S57 آبادان و مشکلات این گرید، همچنین بازدیدی که از مجموعه‌ی آبادان و پلن قدیم و جدید آن صورت گرفت، پیشنهاد می‌شود تا گرید S-57 که مورد مصرف تزریق اتصالات با حساسیت‌ها و مشکلات خاص آن است با پلن جدید تولید شود و گرید S-65 که به  مراتب از حساسیت کمتری برخوردار است، با خط قدیم تولید شود. 


رحتمی مدیر عامل شرکت بهینه پوشش جم با اظهار این که تولیدکنندگان پوشش های دارویی از سهمیه کمتری نسبت به نیاز خود برخوردار هستند، گفت:  اما با توجه به اطلاع از تولید S-60 در پتروشیمی بندر امام، برنامه‌ریزی خرید و واردات خود را متناسب با این شرایط انجام می‌دهیم. در یک مرحله که پتروشیمی آبادان S-60 را هم به صورت آزمایشی تولید کرده بود، این گرید تولید شده مصرف شد که کیفیت آن بسیار رضایت بخش بود، یعنی می‌توان کیفیت نمونه آزمایشی را نزدیک به LG دانست. 


علوی مدیر عامل پتروشیمی آبادان نیز با تاکید بر تخصص خود در زمینه پی‌وی‌سی و همچنین مهندسی فرآیند تولید پی‌وی‌سی از صفر تا صد، با رد مشکل دار بودن کیفیت S-57 گفت: مشکل وزن یا رطوبت، دلیلی بر کیفیت پایین محصول نیست و تولیدکننده می‌تواند با خشک کردن پی‌وی‌سی در فضای باز و توزین هر کیسه به صورت جداگانه و سپس تغییر فرمول بر اساس وزن کیسه‌ها در هر بچ تولید، این مشکل را مدیریت کند.


صادقی مدیر عامل شرکت آیدانار در پاسخ به اظهارات مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان، گفت: امکان توزین دقیق و انجام محاسبات فرمولاسیونی توسط کارگران خط تولید وجود ندارد و مشکل گیفیت گرید S57 با این راهکار قابل حل نیست. 


به گفته این تولیدکننده حساسیت ورق پوشش‌های شفاف دارویی به اندازه ای است که کوچک‌ترین مشکل رزین به طور مستقیم بر روی سطح ورق ظاهر شده و ایجاد ضایعات می‌کند، فیش آی بالا و میزان مونومر باقیمانده در رزین از دیگر محدودیت‌های شرکت های دارویی است.


مدیر عامل پتروشیمی آبادان در واکنش به موارد بیان شده وعده داد که مشکل توزین مواد تا یک ماه آینده با توجه به قرارداد ساخت کمپرسور توسط یک شرکت داخلی مرتفع می‌شود.. وی گفت: پتروشیمی آبادان در این خصوص تمام تلاش خود را به کار بسته است. همچنین تجهیزات و اتاقک گرم‌کن برای رطوبت زدایی پی‌وی‌سی فراهم شده است که البته با آمدن فصل تابستان و گرمای هوا، این مشکل تا اندازه ای هم کمرنگ‌ می‌شود. 


ترابی سرپرست فروش پتروشیمی بندر امام ضمن استقبال از تولید S-60 توسط آبادان اظهار داشت: با توجه به قیمت‌گذاری که برای گرید مزبور صورت گرفته، تولید آن  به زیان بندر امام است و از تولید S-60 توسط آبادان استقبال می شود.


 یعقوبی نماینده بورس کالای ایران، پیشنهاد تولید S-57  با خط جدید آبادان را منطقی و حتی سودآور توصیف کرد و این راهکار را جهت مدیریت مشکل این گرید، عملی دانست. 


همچنین فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، با یادآوری حداقل 12 سال سابقه اعتراضات کتبی، شفاهی و حضوری تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی در خصوص کیفیت S-57 و وعده های مداوم این پتروشیمی رفع مشکل، تصریح کرد: تصور می‌شود در حال حاضر تک سورس بودن آبادان در تولید S-57 و عدم حضور هر رقیبی در بازار، انگیزه لازم جهت رفع مشکل توسط آبادان وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: پتروشیمی آبادان اطمینان دارد، مصرف‌کننده این گرید پی‌وی‌سی به جز خرید S-57 از این واحد تولیدی با هر کیفیت و شرایطی، انتخاب دیگری پیش روی ندارد. 12 سال پیگیری برای حل 2 مشکل بیان شده در مورد S-57  تاکنون هیچ نتیجه‌ای برای  مصرف‌کننده به همراه نداشته است.


 در پایان آقای متقی با جمع بندی اظهارات مطرح شده موراد زیر را جهت رفع مشکل عنوان کرد: 


‌1- فعلا S-57 به صورت غیر بهین‌یابی و بدون محدودیت در سهمیه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد. 
2- آبادان مشکل توزین و رطوبت را تا 2 ماه آینده مرتفع کند. 
3- آبادان اقدام به تولید 200 تن S-60 به صورت آزمایشی کرده و در اختیار 5 تولیدکننده دارویی و 5 تولیدکننده اتصالات هر کدام به مقدار 20 تن جهت انجام کلیه تست‌ها و تولید قرار دهد. 
4- پتروشیمی بندر امام فعلا با همان شرایط کیفی و کمی قبل در تولید S-60 فعال باشد.
5- مسئله پیشنهاد و افزایش قیمت S-60 در کارگروه و تنظیم بازار طرح و تصمیم‌گیری می‌شود. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد