ارسال پاسخ

۱۲ اسفند ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3458

pvc-asso.ir

هرج و مرج قیمت در بازارها

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ادامه روزهای منفی بورس

در ادامه روز‌های منفی بورس، معاملات روز دوشنبه بازار سهام بازهم بر مدار منفی آغازبه کار کرد. البته در ساعاتی تقاضا در بازار تا حدی تقویت شد و برخی نمادها در همان ابتدای معاملات با رنج مثبت همراه شدند. این اتفاق باعث شد تا شاخص کل از کف روزانه خود فاصله بگیرد و صعودی شود و در ادامه بازار دوباره فشار فروش افزایش یافت و شاخص‌ها نزولی شدند. شاخص کل با افت ۳ هزارو ۹۰۰ واحد (معادل ۳/ ۰ درصد) مواجه شد و روی رقم یک میلیون و ۱۸۱ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن هم با عقب‌نشینی ۲/ ۰ درصدی ۹۰۰ واحد از ارتفاع خود را ازدست داد. ارزش دادوستدهای خرد بورسی به ۳هزارو ۴۲۵ میلیارد تومان رسیدکه افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد بورس را به نسبت روز معاملاتی یکشنبه نشان می‌دهد. اما واگذاری سهام همچنان ادامه یافت و حقیقی‌ها ۵۷۵ میلیارد را به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل کردند.

بازار سکه
افزایش سکه

پس از سقوط قیمت اونس طلا و سکه در روز‌های گذشته، با شروع معاملات روز دوشنبه وافزایش قیمت‌ها در اونس طلای جهانی و دلار، روند نزولی سکه معکوس شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و170 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که به معنی افزایش120 هزار تومانی است. نوسانات نرخ ارز و افت‌و‌خیز قیمت‌ها در بازار طلا باعث شده حجم مبادلات و تقاضا برای طلا و سکه کاهش یابد و مردم متاثر از نااطمینانی نسبت به شرایط آینده فعلا خرید و فروش نکنند. اگر اتفاق سیاسی و اقتصادی بدی رخ ندهد به‌تبع ارزش طلای جهانی و نرخ ارز هم دچار نوسان نخواهد شد، بنابراین احتمال اینکه تا پایان سال افزایش قیمتی برای طلا و سکه داشته باشیم کم است؛ ضمن اینکه مدتی است قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده و به نظر می‌رسد همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

طلا روند صعودی گرفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تصویب بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری در آمریکا و افت ارزش دلار، از پایین‌ترین رکورد 11 ماه اخیر که روز جمعه به آن صعود کرده بود، بهبود یافت و حدود یک درصد صعود کرد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا  در ساعت 20 به وقت تهران به 1736 دلار رسید. معکوس شدن روند صعودی بازده اوراق قرضه و دلار ضعیف‌تر به طلا اجازه داد اندکی بالاتر رود. بسته محرک مالی آمریکا هم از صعود قیمت طلا پشتیبانی کرد.با تصویب بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری در مجلس آمریکا که روز شنبه روی داد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نخستین پیروزی خود در عرصه قانونگذاری را کسب کرد. دلار از بالاترین قیمت یک هفته اخیر که روز جمعه به آن صعود کرده بود، عقب نشست و جذابیت طلا را برای خریداران غیرآمریکایی افزایش داد.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تسه در روز‌های پایانی

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روزدوشنبه پس از دو افت متوالی خود در هفته جاری افزایش قیمت راتجربه کرد. هر فقره از اوراق تسهیلات یادشده روز گذشته در قیمت پایانی 53 هزار و250 تومان بسته شد که افزایش حدود 6/ 0 درصدی را در مقایسه با روز یکشنبه نشان می‌دهد.حال که فقط دو روز تا پایان معاملات باقی مانده خریداران روند قیمتی را به‌دست گرفته و آخرین رشد قیمت‌های تسه9712 رقم می‌خورد. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و اگر دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به ایشان مسترد نخواهد شد. لذا سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.

بازار نفت
رشد نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت روز دوشنبه پس از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا بسته محرک مالی عظیمی را تصویب کرد، بیش از یک دلار افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا یک دلار و یک سنت معادل 6/ 1 درصد افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز جمعه در بحبوحه نگرانی‌های تورمی، به همراه سایر بازارهای مالی سقوط کرده بودند، قیمت‌های نفت صبح دوشنبه همسو با اکثر دارایی‌های پرریسک تحت تاثیر تصویب بسته محرک مالی در مجلس آمریکا صعود کرده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری را روز شنبه تصویب کرد و به بهبود ریسک پذیری سرمایه‌گذاران و صعود بازارهای سهام آسیایی کمک کرد و هم دورنمای اقتصادی را بهبود بخشید. علاوه بر محدودیت عرضه اوپک پلاس، بهبود قیمت نفت تحت تاثیر تقاضای آسیایی و همچنین سیاست‌های پولی و مالی در اقتصادهای بزرگ روی داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد