ارسال پاسخ

شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n339

pvc-asso.ir

شش اشتباه رایج در برندسازی

برندسازی یا استراتژی نام تجاری، اغلب با بازاریابی و تبلیغات اشتباه گرفته می شود و در نتیجه به خطاهای اجتناب‌ناپذیری منجر می‌شود.

برند سازی یا استراتژی نام تجاری به عنوان یک موضوع، اغلب با بازاریابی و تبلیغات اشتباه گرفته شده و در نتیجه به اشتباه‌های اجتناب ناپذیری منجر می شود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به شش اشتباه برند سازی که اغلب شرکت ها آنها را مرتکب می شوند:

 

روش های پراکنده

بزرگترین اشتباهی که اغلب شرکت ها هنگام برند سازی مرتکب می شوند، استفاده از روش های خیلی پراکنده و تکه تکه است. هنگامی که شرکتی می گوید نیاز به برند سازی دارد، اغلب ممکن است منظورش از برند هر چیزی مثل یک وب سایت، لوگو، یک نام و یا حتی طراحی یک بروشور باشد. در حالی که، برند سازی تقریباً ساختاری بوده و یک فرایند خطی است که باید به شیوه علمی انجام گیرد. عناصری مانند لوگو، نام یا تبلیغات مهم هستند اما تنها قطعات کوچکی از پازل برند سازی محسوب می شوند.

 

نتیجه سریع

دومین اشتباهی که شرکت ها مرتکب می شوند، این است که برند سازی را کاملاً یک امر کاربردی تلقی می کنند که باید مستقیماً به فروش منجر شود. برند سازی مستقیماً نمی تواند به فروش منجر شود و بیشتر با هدف ایجاد ارزش و اعتبار در راستای فروش  در دراز مدت و البته کسب درآمد از راه های مختلف شود. فرآیند برندسازی یکی از مهم ترین دستاوردهای یک سازمان است. برند یک مسیر طولانی مدت برای رسیدن به موفقیت بوده و اغلب نتیجه فوری به همراه ندارد و توقع نتیجه فوری موجب تصمیم گیری های ضعیف توسط بازاریاب ها در فرآیند برندسازی می شود.

 

برند سازی روابط عمومی نیست

اشتباه دیگری که شرکت ها هنگام برندسازی مرتکب می شوند، این است که آن را با روابط عمومی اشتباه می گیرند. برای بسیاری، برند سازی تنها مدیریت است که از طریق روابط عمومی یا دیگر راه های ارتباطی تحقق پیدا می کند. این باور لزوما نمی تواند درست باشد چرا که برای همه شرکت ها سکه دو رو دارد و قطعاً یکی از راه های برند سازی ارتباطات است اما روی دیگر سکه تجربه مشتریان است. یک شرکت می تواند با حفظ ارتباطاتش، مشتریانی را جذب کند اما تا زمانی که تنها در حد وعده باشد، همه چیز هیچ است. تجربه مشتریان نیز باید به شیوه‌ای طراحی شود، که مشتری شما را به پیام اصلی که از تعریف برند بر می آید، برساند.

 

تعریف برند و تراز داخلی

اشتباه رایج دیگری که شرکت ها مرتکب می شوند، این است که خیلی زود وارد عمل شده و به خود زحمت نمی دهند که تعریفی برای برند خود داشته باشند. ممکن است یک استراتژی ارتباطی در محل داشته باشند اما فاقد تعریف برای برند خود هستند که این بر توانایی شرکت برای صعود به مراحل بعد به خاطر وجود تناقض‌ها تأثیر می گذارد. از سوی دیگر هنگامی که صرفا برای برند تعریفی وجود دارد تنها در حد یک نظام‌نامه باقی می ماند و اغلب بطور کامل به اجرا در نمی آید. هر برندی باید مشتریان خود را اینگونه متفاعد کند «این چیزی است که من هستم و به این دلیل است که شما به من نیاز دارید.» و لازم است که سهام داران داخلی در ایتدای امر خود به آن باور داشته باشند. اگر کسانی که در شرکت شما هستند به برندتان اعتقاد نداشته باشند، شانس کمی دارید که در بیرون از سازمان آن را باور کنند.

 

ارزش برند همیشگی نیست

یک اشتباه رایج دیگر که شرکت ها مرتکب می شوند این است که گمان می برند ارزش برند مطلق بوده و برای همیشه پایدار است. مردم فکر می کنند اگر یک برند معروف شد، شهرتش برای همیشه باقی می ماند. این تفکر نادرست بوده و ارزش برند یک شاخص متحرک بوده و با گذر زمان در حال تغییر است. چیزی که کار را پیچیده‌تر می‌کند این است که ارزش برند شاخصی است که اندازه‌گیری آن در زمان واقعی بسیار مشکل است. این همچنین بدین معناست که محصول یک شرکت برای یک مشتری ممکن است یک برند بزرگ به حساب بیاید اما برای مشتری دیگری اینطور نباشد. بنابراین، ارزش برند مطلق نبوده و شرکت ها باید بپذیرند که برندشان برای هر مشتری ارزش نسبی خود را داشته و ارزش آن نمی تواند ثابت باشد.

 

گسترش برند

بسیاری از شرکت هایی که یک برند قوی دارند، فکر می کنند می توانند این برند را به سادگی برای یک کسب و کار دیگر گسترش دهند. این یکی از بزرگترین استدلال های غلط برای توسعه برند توسط شرکت های بزرگی است که بدون احتیاط اقدام به آن کرده اند. شما در تلاش برای انجام کار جدید تحت برند موجود هستید، درحالی که دارید برند موجود را هم از بین می برید.

به عنوان مثال، اگر شما یک برند معروف در تلفن های همراه هستید، دلیل کافی برای خوب بودن شما در تلویزیون های ال ای دی نیست. تلویزیون یک بازار کاملاً متفاوت با مشتری های متفاوت و صاحبان برند مختلف است. وارد کردن برند خود به حوزه تولید کنندگان تلویزیون نمی تواند برند شما را همانند حوزه تلفن های همراه قوی کند.

منبع: کار و درآمد (برگرفته از economictimes)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد