pvc-asso.ir
دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی منتشر شد
به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با هدف تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش، کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی و رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار، بازنگری و ابلاغ شد.
متن این دستورالعمل که از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام شد، بدین شرح است:
«نسخه جدید (بازنگری شده) دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی طی ابلاغیه شماره 233901/60 مورخ 1/10/1399 و پس از طرح و بررسی در یکصد و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار ( نامه شماره 151974/60 مورخ 19/6/1399 ) در قالب 9ماده و منضم به " شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی " در تاریخ 1/10/1399 جهت اجرا ابلاغ شد.
محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است :
1. دستیابی به اهداف مندرج دراسنادبالادستی کشور ( با تاکید بر قانون ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)
2. تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
3. مدیریت یکپارچه حلقه های زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی
4. تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار
5. کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی ، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی
6. مدیریت عرضه وتقاضای محصولات پتروشیمی و اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورسهای کالایی
7. ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا
اهم موارد بازنگری شده در نسخه جدید، نسبت به ویرایش قبلی (به شماره 112586/60 مورخ 1/5/97) به شرح زیر است :
-در ترکیب اعضای کمیته تخصی پتروشیمی، دو تشکل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران که مشترکا یک حق رای داشتند ، دارای حق رای مستقل شده و تعداد اعضای دارای حق رای از 7 به 8 عضو افزایش یافت .
-در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.
- شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی، جهت ساماندهی فعالیت عاملان توزیع و جلوگیری از تخلفات احتمالی، مورد تصویب کمیته تخصصی پتروشیمی قرار گرفته و به دستورالعمل پیوست شد .
-کلیه مجتمع ها و تاسیسات پتروشیمی مکلف شدند علاوه بر ثبت اطلاعات تولید ، صادرات و برنامه تعمیرات اساسی خود در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع رسانی محصولات پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمارهای فروش داخلی ، موجودی قابل فروش ، اطلاعات بارگیری وحواله های انبار خودرا در سامانه فوق ثبت کنند.
- در راستای بهبود نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی توسط سازمانهای نظارتی و رفع ابهامات و اشکالات در مورد تخلفات در حوزه بازار محصولات پتروشیمی، ماده جداگانه¬ای با این موضوع ( ماده 8 شامل 4بند و 20 تبصره ) به دستورالعمل فوق افزوده شد.»
منبع: نیپنا
نظرات