ارسال پاسخ

پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n331

pvc-asso.ir

۵ نکته کاربردی برای مدیران ارشد اجرایی

مدیریت کارمندان به‌عنوان یکی از سخت‌ترین جنبه‌های مدیریتی شناخته‌شده است و همچنین می‌توان گفت که این مسئله برای مدیران ارشد اجرایی نیز بیشتر صادق است. تفاوت بین خوب و بد در مدیریت و کنترل کارمندان می‌تواند به‌موازات موفقیت یا شکست در آن زمینه کاری تلقی شود. باوجوداین شرایط چگونه باید کارمندان را مدیریت کنید؟ برای بررسی چند نکته مؤثر در مدیریت کارمندان با ما همراه باشید.

 

در مدیریت کارمندان زیاده‌روی نکنید

لحظه‌ای که کارمند شما فکر کند پیوسته تحت کنترل و مدیریت قرار دارد ممکن است خیلی سخت و یا برایش غیر انگیزشی باشد و همچنین این مورد دستورالعمل یا مجوز رها کردن کارمندان را نمی‌دهد اگرچه در سمت مقابل ممکن است به یک مشکل بدل شود. دقت داشته باشید که در این مورد کارمندانی در نظر گرفته‌شده‌اند که پیوسته تحت دستورات مدیریتی قرار می‌گیرند و یا بی‌رحمانه تحت نظر قرار دارند. به خاطر بسپارید که یک کارمند نیاز دارد احساس آزادی کند و در این صورت است که می‌تواند تمامی نیروی خود را به کار گرفته و یا کشف کند. در این صورت قبول داشته باشید که هر کارمند نمی‌تواند برای انجام تمامی فعالیت‌هایش دستورالعمل خاصی داشته باشد یا نمی‌تواند راهی برای بهتر انجام دادن کارهایش پیدا کند. شرکت‌های موفق کارمندان خود را برای انجام کارهای خاص استخدام نمی‌کنند، بلکه آن‌ها را برای حل مسائل و مشکلات استخدام می‌کنند. کسانی که مسائل را حل می‌کنند نیاز به آزادی دارند تا بتوانند با فن‌ها و روش‌های گوناگون مسائل را بررسی و تجربه و درنهایت حل کنند. هدف از این بحث این است که بگوییم به‌جای مدیریت ریزبه‌ریز کارها برای انجام وظایف، افراد را برای حل مسائل رهبری کنید و می‌توانید از مدیریت خسته‌کننده رهایی یابید و کمی فاصله بگیرید اما همچنان مدیریت کنید. دقت داشته باشید که رعایت این فاصله حیاتی است و بایستی مقدار آن را بیابید.

 

در میان کارمندان خود قدم بزنید

ممکن است این مسئله خیلی ساده به نظر برسد اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که برخی مدیران اجرایی ارشد(مدیرعامل) چقدر می‌توانند در دفتر خود بنشینند و مدیریت موفقی داشته باشند و هیچ‌گاه در بین کارمندانشان مشاهده نشوند؟ سعی کنید هیچ‌وقت شبیه کسی نباشید که حتی دیده نمی‌شود. یک مدیرعامل باید تاحدی که ممکن است شخصی باشد که اکثر کارمندانش او را در طول روز مشاهده کنند.  گاهی اوقات خوب است که به‌جای گرفتن قهوه از محل اختصاصی‌تان به غذاخوری کارمندان مراجعه کنید تا یک قهوه بگیرید و این امر به شما این شانس را می‌دهد که حداقل کمی از حال و هوای کارمندانتان باخبر شوید. این تصور که رئیس همیشه در تمام طول روز در دفتر خود می‌نشیند و هیچ‌کس نمی‌تواند او را ببیند برای جو کسب‌وکار امروزی به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. سعی کنید قدم زدن در میان کارمندان خود را برای مدت‌های کوتاهی در روزبه یک عادت برای خود تبدیل کنید.

 

به کارمند خود اعتماد کنید و به‌جایش گزارش‌ها را دنبال کنید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم این‌که بیش‌ازحد مدیریت نکنید بسیار مهم و حائز اهمیت است و همچنین با انجام این کار جایگاه بررسی گزارش‌ها و بازخوردها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. اگر به کارمندان خود آزادی عمل بدهید تا بتوانند به اهداف و وظایف خود برسند ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند تا این‌که سرانجام بتوانند وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند. اینجاست که نوبت ایفای نقش شماست و نیاز خواهید داشت تا به‌صورت پیوسته روند اجرای کار را بررسی کنید. به‌صورت ایدئال شما می‌توانید متدهایی را تعریف کنید که نسبت موفقیت را اندازه‌گیری کنند و باعث شوند که بهتر و غیرجانبدارانه و بدون ترس پیشرفت کارها را بررسی کنید.

 

اهداف را واضح‌تر کنید

هیچ‌چیز کم تأثیر تر از این نیست که کارمند خود را به دفتر خود فرابخوانید و عملکردش را بررسی کرده و یک گفتگوی پر از عیب و ایراد با او داشته باشید و بگویید که نتوانسته کار خود را تمام کنند به این دلیل که نمی‌دانسته چه‌کار باید بکند. دقت داشته باشید که این امر مهم است که برای کارمندان خود به‌صورت خلاصه مشخص کنید که دقیقاً چه چیزی از آن‌ها انتظار دارید. سپس می‌توانید به آن‌ها آزادی عمل داده تا بتوانند بهترین راه برای انجام‌وظیفه‌ی خود را پیدا کنند اما حتماً مطمئن شوید که آن‌ها می‌دانند که شما دقیقاً چه می‌خواهید. برایشان واضح کنید که آن‌ها آزادی کامل دارند تا کارهای خود را به هر طریق که می‌خواهند تمام کنند و شما بایدونبایدی برایشان تعیین نمی‌کنید، در عوض خیلی واضح و صریح اهداف و نتایج را می‌خواهید.

 

تجربه کنید

انعطاف‌پذیری و تغییرات در کسب‌وکار پیشرفته‌ی امروزی جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توانیم بگوییم که در قلب و پیش روی کسب‌وکارها قرار می‌گیرند. بنابراین، از امتحان کردن چیزهای جدید واهمه‌ای نداشته باشید. کارمندان مختلف را در شرایط مختلفی قرار دهید و ببینید که چطور عمل می‌کند. اگر کارمندتان علاقه‌ای به تجربه‌ی چیزهای جدید ندارد خب همین‌قدر کافی است که شما این موضوع را که قبلاً در مورد آن اطلاع نداشتید را یاد گرفتید. اگر طبق تجربه‌ی کاری‌تان با کارمندان مختلف در نقش‌های متفاوت به‌صورت متفاوتی عمل می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد به شما چیزهای زیادی خواهد آموخت. حائز اهمیت است که احساس انعطاف‌پذیری را در کارمندان خود کم‌کم تزریق کنید و این عمل شما به‌تدریج به فرهنگ تجربه کردن به‌جای شغل‌های راکد و ثابت تبدیل خواهد شد. در نظر داشته باشید که جوی که بر کسب‌وکار امروزی حاکم است تربیت کارمندان منعطف و کارآمد را می‌طلبد.

ترجمه:  محمد مخلوقی

منبع: : inc.com

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد