ارسال پاسخ

۲۳ آذر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3259

pvc-asso.ir

پتروشیمی در دوران تحریم هم بازارها را حفظ کرده است

صنعت پتروشیمی هر چند بعد از تحریم با موانعی مواجه شد، اما ضمن مقابله با این موانع، توانسته‌ایم بازارهای خود را حفظ کنیم و شاهد تداوم صادرات باشیم.

 به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از نیپنا، با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و خروج ناگهانی آمریکا از برجام، موانعی در مسیر اقتصاد کشور ایجاد شد. اهمیت صنعت پتروشیمی در زمان تحریم به گونه ای بود که در اقدامی بی‌سابقه نام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی NPC نیز در لیست تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفت. شاید مهمترین دلیل این تحریم، تداوم توسعه صنعت پتروشیمی در زمان تحریم و همچنین نقش مهم پتروشیمی در جذب منابع مالی در دوران تحریم بود.

 

محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور در دوره تحریم بازارهای خارجی خود را از دست نداده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی کشور در تامین مایحتاج داخلی و همچنین صادرات در دوران تحریم، عملکرد خوبی از خود نشان داد.

 

صادقی گفت: رویکردی که باید در شرایط عادی و نرمال بین‌المللی برای تمام بخش‌های اقتصادی وجود داشته باشد، اکنون با یک چالش جدی مواجه است و به همین علت با مشکلاتی مواجه هستیم. در مواردی که بازاری برای مصرف کالاهای ایرانی وجود داشت، اکنون دیگر با شناسه‌ی ایرانی نمی‌شود به آسانی و شبیه شرایط قبل از تحریم، وارد فعالیت و فروش محصولات شویم. صنعت پتروشیمی نیز از این امر مستثنی نیست.

 

او ادامه داد: علیرغم اینکه روش‌های مختلفی برای دور زدن این وضعیت وجود دارد ولی به هر حال منجر به نوعی کندی در دسترسی به اهداف و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شده است. از طرفی نباید فراموش کرد در کشور، در پاره‌ای موارد، تولید و نیاز داخلی زیاد شده است. صنعت پتروشیمی برای رفع این نیازها می‌تواند وارد عرصه‌ی فعالیت شود و این نیاز را پاسخ دهد.

 

به گفته این اقتصاددان، تامین این نیازها را باید جدی تلقی کرد و برای این فرصت پیش آمده باید تلاش بیشتری نمود؛ چراکه در مواردی هم ما با کمبود مواجه بودیم. در مسیر این رفع نیاز، نگاهی که به صنعت پتروشیمی می‌شود تا نیازهای اقتصادی و تولیدی کشور رفع گردد، نگاهی راهبردی است تا از این طریق بتوانیم برای کنترل بازار و ورود به بازارهای جهانی و منطقه‌ای، فعالیتی قابل تحسین داشته باشیم که همانطور که گفتم چنین فعالیتی وجود دارد.

 

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به بازارهایی که خواهان محصولات پتروشیمی ایران هستند گفت: صنعت پتروشیمی هر چند بعد از تحریم با موانعی مواجه شد، اما ضمن مقابله با این موانع ما توانسته‌ایم شاهد تداوم صادراتمان باشیم. بازارهایی همچون چین، هند، آفریقا، حاشیه‌ی خلیج فارس، ترکیه، سی آی اس و ... بازارهایی هستند که همچنان برای محصولات پتروشیمی ایران باز است و فعالیت دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد