pvc-asso.ir
اهمیت و ضرورت رفتار نوآورانه در کارکنان
شرکتهای نوآور در پاسخ به تغییرات محیطی و همچنین گسترش قابلیتهای جدید که به آنها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک میکند، موفق ترند (مونتس، ۲۰۰۴). امروزه با کوتاهتر شدن چرخه عمر محصولات و فناوری به کار گرفتهشده در آنها، مقوله نوآوری، اهمیت روزافزونی پیدا کرده است (جاکوبیدس، ۲۰۰۶). شرکتهای فناوری اطلاعات، به دلیل سرعت بالای تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات نیاز به نوآوری مستمر دارند، چرا که اگر نوآور باشند، در صنعت پررقابت فناوری اطلاعات از گردونه رقابت خارج نمیشوند.
کلید نوآوری در سازمانها، رفتار نوآورانه کارکنان است. برای کنار آمدن با رقابت و عدم قطعیت محیطی، شرکتها و سازمانها به کارکنانی نیاز دارند که نه تنها وظایف رسمی و اصلی شغل را انجام میدهند، بلکه با نوآوری، از رفتارهای کاری استاندارد فراتر روند (جانسون، ۲۰۰۰). بنابراین کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات در صورتی میتوانند به ایجاد نوآوری در شرکت یا سازمان خود کمک کنند که دارای رفتار نوآورانه باشند. رفتار نوآورانه متخصصان فناوری اطلاعات، نوآوریهایی در زمینههای نرم افزار، سختافزار، وب، شبکه و تجارت الکترونیک برای شرکتهای فناوری اطلاعات به ارمغان میآورد.
تحقق رفتار نوآورانه در سازمان به پیش نیازهایی احتیاج دارد. شناخت این پیشنیازها کمک میکند تا بتوان رفتار نوآورانه را در سازمان توسعه داد. مطالعات موجود، رهبری، سبک حل مسئله، ارتباطات کاری گروهی (اسکات و بروس، ۱۹۹۴)، عدالت توزیعی و رویه ای، پشتیبانی سرپرست (جانسون، ۲۰۰۴)، خودرهبری، مهارتهای شغلی (کارملی و ویزبرگ، ۲۰۰۶)، رفتار اشتراک دانش (مورا، ۲۰۱۳) و تعلق خاطر کاری (هاکانن و دیگران، ۲۰۰۸) را بهعنوان پیشنیازهای رفتار نوآورانه در نظر گرفته اند.
نظرات