ارسال پاسخ

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2785

سیگنال‌های مثبتی از بازار پلیمرها دیده می‌شود اما خرداد زمان رکود سنتی بازارهاست

دوراهی امید

جرقه‌های مثبت قیمت‌های پایه هفته جاری در بورس کالا در کنار روند صعودی حجم داد و ستد پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در این بازار رسمی نشان می‌دهد که پتانسیل تغییر در بازار محصولات پلیمری با محوریت حجم تولید واقعی آنها ایجاد شده است. تقویت مزیت‌های صادراتی در کنار تکانه‌های نرخ در بازارهای جهانی و البته رونق انتظاری تقاضا در اقصی نقاط جهان مواردی است که بهبود این بازار را نوید می‌دهد. البته این خوش‌بینی‌ها باید در بستر بازار خودنمایی کند.

از هفته گذشته شاهد هستیم که جرقه‌های قیمتی در بازار آزاد پلیمرها چندان برجسته نبوده است اگرچه جریان عمومی این بازار افزایشی بود. این مطلب نشان می‌دهد بازار هنوز با رشد محسوس تقاضا روبه‌رو نشده یا به عبارت دقیق‌تر شاهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها در بستر بازار آزاد نیستیم. اینکه بازار آزاد هنوز رشد جدی قیمت‌ها را در پیش نگرفته یا از یک روند منطقی تبعیت می‌کند بی‌ارتباط با تعطیلات پیش رو نیست ولی در کنار آن می‌توان گفت هنوز شاهد هیجان تولید در واحدهای مصرف‌کننده مواد اولیه نیستیم. به عبارت دقیق‌تر در یک دوراهی جدید قرار داریم و بازار بین بهبودی جدی در دورانی موسوم به پساکرونا یا رکود سنتی روزهای گرم سال مردد باقی مانده است. جرقه‌های رشد قیمت آزاد ارز و تکانه‌های افزایشی نرخ‌های جهانی هم به این موارد افزوده شده است. شاید بهتر است با نگاهی توام با خوش‌بینی به اتفاقات پیش رو بنگریم. البته رشد گام به گام حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی بورس کالا را می‌توان به‌عنوان دو معیار قابل قبول در این چارچوب مورد بررسی و بحث قرار داد. معاملات امروز اما نقش یک چراغ راهنما را برای ترسیم دورنمای بازار دارد.

 

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی شاهد جرقه‌های پراکنده رشد قیمت‌ها هستیم که اگرچه چندان قدرتمند نیست ولی باز هم نشان می‌دهد جریان غالب در بازار افزایشی است. البته ذات عدم رشد قدرتمند قیمت‌ها را باید مهم ارزیابی کرد آن‌هم در شرایطی که حجم داد وستد هفتگی در چند هفته اخیر افزایشی بوده و می‌تواند افزایش آرام عرضه در بازار داخلی دلیل آن باشد. در هر حال شاهد بازاری به شدت پیچیده هستیم و بهتر است معامله‌گران با این ذهنیت که قیمت‌های پایه با دو اهرم ارز و نرخ‌های جهانی افزایشی است به سادگی با نوسان قیمت‌ها روبه‌رو نشوند. اردیبهشت‌ماه همیشه زمانی برای پیچیدگی بازارها بوده و به‌صورت سنتی انتظار داریم تعطیلات اواسط خردادماه آغاز یک دوره رکود باشد ولی آیا امسال که کرونا تغییراتی جدی را برای بازارهای داخلی و جهانی به همراه داشته نیز می‌توان به این ذهنیت‌ها بسنده کرد؟

 

به احتمال قوی خیر. همه‌ساله حجم معاملات اسفندماه رکوردشکنی‌های بزرگی داشته است ولی معاملات این بازه زمانی سال گذشته در حد و اندازه سال ماقبل نبود. همچنین تکانه‌های حجم داد و ستد پلیمرها در فروردین و حتی اردیبهشت نیز چندان بزرگ و برجسته نبوده است و البته مدتی است داد و ستد بالای ۷۰ هزار تن را به‌عنوان یک سیگنال جذاب پذیرفته‌ایم. این موارد در حالی خودنمایی می‌کند که جریان افزایشی حجم معاملات در هر دو بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی توامان خودنمایی کرده یعنی یک داده بنیادین قابل توجه در برابر بازار ایفای نقش می‌کند. این وضعیت اولین تکانه مثبت در بازار به شمار می‌رود که اگر با رشد قیمت‌ها در بورس و بازار مورد ارزیابی قرار بگیرد ناخودآگاه روزهای بهتری را برای این صنعت حداقل در فاز خرید مواد اولیه رقم خواهد زد. حال این مطلب را با چند خبر جانبی مورد ارزیابی جدید قرار خواهیم داد. اول آنکه مرزهای صادراتی به کشورهای همسایه یکی پس از دیگری در حال بازگشایی است و به احتمال قوی بعد از تعطیلات عید فطر، غالب مرزها بازگشایی خواهند شد. در این شرایط فضای بزرگ و جدیدی برای رونق صادرات محصولات نهایی در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی را به همراه خواهد داشت که اثرگذاری جدی بر حجم تولید و تقاضای مواد اولیه و مصنوعات پلیمری برجای می‌گذارد. در کنار آن باید به رویکرد جدید ارزی نیز توجه کرد و اگر بتوان گفت ارز حاصل از صادرات می‌تواند به تامین مواد اولیه بدل شود، ناخودآگاه گفته‌ایم که ارزش ارز حاصل از صادرات تقویت شده و زیرساخت جدیدی را برای افزایش جذابیت صادرات به همراه خواهد داشت. این در حالی است که حجم تولید در صنایع بزرگ بالادستی به‌صورت مستمر و همه‌ساله افزایشی است و به جز گروه‌های کالایی جذاب و البته خاص، در تامین مواد اولیه مورد نیاز محدودیتی وجود ندارد. این موارد در کل بخش‌های مختلف یک پازل است که احتمال رونق در صنایع تکمیلی را به همراه دارد گویی امسال قرار است خردادماه چندان راکدی را شاهد نباشیم. از سوی دیگر حجم تقاضای داخلی ماه‌ها بود که تقلیل یافته ولی به آرامی در مسیر افزایش جدیدی قرار گرفته است. حال فرض کنیم جریان افزایشی قیمت‌های جهانی تداوم داشته باشد و تنها شاهد افت جدی بهای ارز نباشیم؛ در این وضعیت احتمال رشد قیمت‌ها را نیز باید در نظر گرفت که خود پیچیدگی‌های جدیدی را رقم خواهد زد. البته شیوع مجدد ویروس کرونا هم باید در معادلات فوق مورد بررسی قرار گیرد آن‌هم در شرایطی که با افزایش تعداد مبتلایان، مرگ‌و میر کاهش داشته که می‌تواند نگرانی‌های کرونایی را تقلیل دهد. این مطلب نیز شاید شدت نگرانی‌ها را محدود سازد ولی شیوع این ویروس در استان‌های غربی احتمال اما و اگرهای صادراتی را در نگاه اول در بر دارد ولی تاکنون که چندان برجسته نبوده است.

 

به گزارش «نیپنا» افزایش ۷۸/ ۳ درصدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل شاید مهم‌ترین خبر آماری از معاملات بود که در نهایت موجب شد حجم معاملات به ۷۷ هزار تن افزایش یابد. این رقم معاملاتی در بالاترین میزان در سه هفته اخیر بود و البته احتمال استمرار رشد حجم معاملات را در بر دارد.

 

از سوی دیگر افزایش ۴۴/ ۲ درصدی حجم معاملات ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم ۳۳ هزار و ۶۹۰ تن را هم که بالاترین رقم در پنج هفته اخیر بوده باید در نظر گرفت. از سوی دیگر در بازار شیمیایی‌های بورس کالا؛ ذات رشد حجم معاملات در شرایطی که عرضه و تقاضا هر دو کاهشی بوده است یک داده مهم و برجسته است که در بازار پلیمرها نیز شاهد رشد حجم معاملات و افزایش تقاضا در شرایطی که عرضه کاهش یافته بود، هستیم.

 

این سیگنال‌ها را باید جدی گرفت زیرا نشان می‌دهد بازار روزهای خوبی را در پیش گرفته و می‌توان حتی به استمرار رشد حجم معاملات نیز خوش‌بین بود. البته وضعیت بازار پلیمرها اهمیت بالاتری دارد و شاهد کاهش ۶۷/ ۲ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته بودیم که موجب شد این رقم به ۹۶ هزار و ۶۵۲ تن برسد که البته این رقم عرضه هنوز در سطوح بالایی قرار دارد. همچنین افزایش ۷۴/ ۲ درصدی تقاضای پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم ۱۰۵ هزار و ۷۸۵ تن که بالاترین میزان در ۴ هفته اخیر است را باید مورد توجه قرار داد و نشانه‌ای از بهبود این بازار به شمار می‌رود.

 

در بازار شیمیایی‌ها شاهد کاهش ۲ درصدی حجم عرضه در بورس کالا در هفته گذشته بودیم که موجب شد حجم عرضه‌ها به ۵۰ هزار و ۹۵۶ تن برسد که البته هنوز هم رقم جذابی به شمار می‌رود. کاهش ۱۵/ ۰درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در هفته قبل و ثبت رقم ۳۷ هزار و ۸۵۲ تن را شاهد بودیم که اگرچه کاهشی نسبی دارد ولی هنوز رقم مطلوبی برای کلیت این بازار است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد