ارسال پاسخ

۹ مهر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2449

گفت‌وگوی اختصاصی انجمن پی وی سی با علیرضا لطفی مسئول پروژه نیروگاه چابهار:

ضرورت تولید محصولات تخصصی توسط تولیدکنندگان/ در سایز بالای لوله با مشکل روبرو هستیم

باید پذیرفت در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، همه تولیدکنندگان توان تکمیل سبد محصولات را ندارند. به همین دلیل ورود به بخش تخصصی تولید محصولات بسیار اهمیت دارد و تولیدکنندگان باید محصولات محدود اما تخصصی را تولید کنند.

جمله فوق را علیرضا لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی بیان کرد. وی مسئولیت پروژه نیروگاه چابهار را بر عهده دارد و محصولات مختلفی همچون لوله و اتصالات پی وی سی را مورد استفاده قرار می‌دهد. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

 

آقای لطفی لطفا در ابتدا وضعیت محصولات لوله واتصالات پی وی وسی در حوزه کاری که شما در آن مشغول فعالیت هستید را توضیح دهید.

 

اینجانب مسئول پروژه نیروگاه چابهار که زیر نظر نصب و نیرو انجام می‌شود، هستم. استفاده از لوله‌های پی وی سی در حوزه کاری اینجانب در دو بخش است؛ یک بخش لوله های کنگریت مرتبط با کابل‌های فشار قوی برقی بوده که خطوط کابل‌های نیروگاهی از آن عبورداده می‌شود و بر روی سطح  زمین کار می‌شود.

 

بخش دیگر لوله هایی است که برای انتقال مایعات روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخش تحت فشار هم نیست و در بخش نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این دو حوزه در بخش نیروگاهی از محصولات پی وی سی در سایزها و فشارهای باری متفاوت استفاده می کنیم.

 

با توجه به تجارب زیاد شما در این بخش‌ها، عمده‌ترین مسائل و مشکلات در زمینه نصب و اجرای پی وی سی چیست؟

این موارد را هم می‌توان در دو بخش بیان کرد، بخش اول واحد طراحی است؛ که این بر عهده شرکت های مشاوری است که درحوزه کاری نیروگاهی مشغول به فعالیت هستند. یکی از مسائلی که بسیار مشاهده می‌شود، عدم ثبات کیفیت مواد اولیه بکار رفته در محصولات موجود در بازار بوده و یکی از مشکلات پیش روی مشاورین ما جهت خرید محصولات است. این موضوع درخصوص سایزها و مشخصات فنی است که در طراحی پیش بینی می شود اما با محصولات موجود در بازار یکسان نیست و اصطلاحا اور سایز بوده و از مشخصات فنی مورد نیاز اعلام شده در بخش طراحی بسیار بالاتر است. این خود باعث ایجاد مشکلات کمتری در حوزه مرتبط با لوله و اتصالات پی وی سی است.

 

 اما در بحث اجرا، بخشی که در آن با مشکل روبرو می‌شویم، در قسمت تهیه محصولات مورد نیاز همچون تهیه اتصالات در سایزهای بالا است. همان طور که شما هم می‌دانید اتصالات تا سایز 250 به صورت استاندارد و در هر کارخانه ای تولید می شود، اما از سایز 250 به بالا به صورت دست ساز سفارش داده می‌شود؛ البته شرکت هایی که در بخش تهیه و تامین لوله و اتصالات سایزهای بالا را عهده دار هستند با توجه به حساسیت و کیفیت کار و تجهیزاتی که در کارخانه ها مورد استفاده قرار می دهند، امکان تهیه اتصالات با کیفیت مرغوب در آنها با محدودیت مواجه است.

 

کارخانه ها برای تهیه اتصالات دست ساز سایز های بالا، معمولا از لوله های تولید شده سایز بالای خود استفاده کرده و آنها را برش زده و جوش داده سپس به تهیه اتصالات مبادرت می ورزند. در این میان نحوه تامین زاویه دلخواه در بخش اتصالات، معمولا  از جمله مباحثی است که در قسمت نصب و اجرا و تهیه اتصالات در سایزهای بزرگ ما با آن به مشکل بر می‌خوریم.

 

پس بر این اساس یکی از مهمترین مواردی که شما در آن با مشکل روبرو هستید، بحث اتصالات سایز بزرگ است، آیا برند لوله واتصالات یکسان تهیه می‌شود یا حساسیتی در این زمینه وجود ندارد؟

در بخش تامین محصولات نیروگاهی و شرکت مشاورین که ما با آنها همکاری داریم، برای خرید باید به وندور لیست مورد تایید آنها مراجعه شود و قطعا مشاور حاضر در پروژه تاکید دارد که هر دو محصول از یک برند تهیه شود. ما ملزم به تهیه از یک برند هستیم ولی مسئله پیش روی ما پا برجاست و آن هم استفاده از اتصالات سایز بزرگ است که همه دست ساز و با همان چالش های بحث شده در بخش قبلی است.

 

شما به وندورلیست مورد تایید سازمان اشاره کردید؛ معیارها و ضوابط رعایت شده در این وندورلیست چیست؟

در گروهی که ما مشغول فعالیت هستیم، در بخش مربوط به تامین تجهیزات مورد نیاز پروژه بر اساس چند معیار کار انتخاب را انجام می دهند. در این قسمت به گروه کنترل کیفیت برند مورد نظر و این که چه اندازه استانداردهای مورد نیاز در تولید یک محصول رعایت شده است، توجه می شود. مورد دیگر تنوع محصولات تولیدی آن برند است.

 

 در بحث توجه به کنترل کیفیت محصولات، نوع مواد اولیه و استابلایزر استفاده شده در تولید محصول دارای اهمیت و امتیاز است. مورد دیگر قیمت محصولات انتخاب شده و چگونگی تعامل با خریدار است. مجموع این مسائل در تهیه لیست شرکت های مورد تایید برای خرید محصولات مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

اگر شما به عنوان کارشناس بخواهید به تولیدکننده برای ساخت محصولات بر اساس ضوابط مورد نظر خود پیشنهاد دهید، چه مواردی مورد نظرتان است؟

در مقطع فعلی و با توجه مشکلاتی که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده با آن درگیر هستند،  اگر وحدت رویه وجود نداشته باشد، کیفیت موردنظر تامین نمی شود و تولیدکننده هم سود کافی نخواهد برد.

 

چیزی که به نظر می‌رسد این است که به دلیل تنوع زیاد سایز و محصولاتی که در حوزه لوله و اتصالات پی وی سی وجود دارد، همان طورکه به آنها اشاره شد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، باید پذیرفت همه تولیدکنندگان توان تکمیل سبد محصول خود برای فروش را ندارند. البته این موضوع با توجه به ورود به بخش تخصصی تولید محصولات بسیار حائز اهمیت می شود در شرایط حال حاضر، تولیدکنندگان باید به تولید تخصصی محصولات بپردازند.

 

به باور بنده باید هر شرکتی برای تامین مواد اولیه با کیفیت جهت تولید محصول تخصصی خود وارد عمل شود. در این صورت قطعا کیفیت بسیار بهتری از قبل خواهند داشت. اما اگر همه تولیدکنندگان بخواهند وارد تولید همه محصولات با سایزهای مختلف شوند، چندان کار ساز نیست.

 

آیا تا کنون اتفاق افتاده است که پس از بهره برداری از پروژه با مشکل مواجه شوید؟

همان گونه که عنوان شد همکاران ما مواردی را که در بخش طراحی در نظر می‌گیرند ، نسبت به سایزها و مشخصات فنی که در بازار موجود است، اورسایز محسوب می شود که در این زمینه کمتر با مشکل مواجه شده ایم؛ ولی اگر شرکت ها پیرو همان بحث قبلی به تولید محصول تخصصی با کیفیت بالا تمرکز و توجه کافی داشته باشند، در بخش مصرف به مشکل کمتری برخورد می‌کنیم.

 

اکنون مشکل عمده نبود اتصالات سایز بزرگ است و به دلیل دست ساز بودن و اتصال جوشی محصول، عمدتا به دلیل عدم مهیا کردن شرایط مناسب جهت ارسال و حمل، دشواری‌هایی را شاهد هستیم.  بعد از دریافت اتصالات هم گاهی با شکستگی همراه بوده و در زمان استفاده به دلیل آن که مسائل استاندارد در آنها رعایت نشده است در هنگام مچ کردن دو سایز با همدیگر و یا استفاده در آنها، به مشکل برخورد می‌کنیم.

 

در پروژه‌های کاری حوزه‌ای که شما در آن فعالیت دارید، علاوه بر محصولات پی وی سی، از چه محصولات دیگری استفاده می‌شود؟

ما متناسب با نوع مصرفی که داریم و متناسب با پروژه های نیروگاهی از لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن هم استفاده می‌کنیم که البته به موازات پی وی سی و برحسب کاربرد و کارکرد محل مورد نظر در پروژه استفاده می‌شود.

 

در پایان هر نکته دیگری را که لازم به ذکر می‌دانید بیان کنید.

بنده امیدوار هستم که با بهره‌گیری از این تجارب درحوزه های مختلف، چه در بخش پیمانکاری که به صورت عملی و مستقیم وارد این قضیه می‌شود و از محصولات استفاده استفاده می‌کند و چه بخش مشاور که در زمینه طراحی پروژه ها وارد می‌شوند، با همراهی و همفکری هم بتوانند به نتیجه‌ای بهتر برسند و در نهایت محصول باکیفیت‌تری تولید شود. و دست آخر این که محصول نهایی با ضریب اطمینان بیشتری در دسترس مصرف کننده و بهره بردار قرار گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد