ارسال پاسخ

۱۴ مرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2359

pvc-asso.ir

آزمون نشتی خطوط فاضلاب

در این مطلب عناوین؛ آزمون آب بندی با آب، پر کردن خط لوله با آب، فشار و زمان آزمایش و آزمایش به روش هوا توضیح داده شده است.

روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: آب بندى اتصالهاى خطوط لوله فاضلابى می تواند با آب یا هوا انجام شود. در این حالت افت فشار جزئى در صورت عدم نشتى مشهود آب یا هوا از محل اتصال قابل قبول است. آزمایش آ ب بندى اتصالات خط لوله با آب یا هوا به شرح توضیحات زیر این قسمت، یا مشخصات طرح صورت خواهد گرفت.

 

آزمون آب بندی با آب

براى آماده سازى انجام آزمایش ،کلیه روزنه ها، انشعابات و ورودى هاى قطعه خط لوله مورد نظر باید مسدود گردیده و در صورت لزوم به وسیله پشت بندهاى مناسب در مقابل فشار آزمایش، محافظت گردند. اتصالات لوله ها نیز براى جلوگیرى از جابجایى و از آب بندى خارج شدن در زمان آزمایش باید با روش مناسب مهار گردند.درست قبل از پر نمودن لوله با آب باید خط لوله براى محافظت از نیروى شناورسازى نگهدارى و مهار شود.

 

پر کردن خط لوله با آب

پر کردن خط لوله دراین سیستم نیز مطابق با خطوط لوله تحت فشار انجام میگیرد.

فشار و زمان آزمایش

به منظور انجام آزمایش هیدرولیکى باید از یک لوله عمودى و یا ارتفاع سنج مناسب استفاده نمود. مبناى قرائت فشار بر اساس پایین ترین نقطه قطعه خط لوله در حال آزمایش است. در خطوط لوله با جریان ثقلى ارتفاع فشارى5 متر(0.5 بار) از پایین ترین نقطه خط لوله مورد آزمایش مبناى کار است.

 

براى انجام آزمایش دو طرف لوله فاضلابى در حد فاصل دو آدم رو، با وسیله مناسب بسته و آ ببندى میشود سپس لوله در این فاصله پر از آب و بسته به نوع لوله و قطر آن با نظر مهندس مشاور بین یک تا 24ساعت، لوله پرآب نگهدارى شود. پس از این مرحله فشار آزمایش براى قطعه لوله اعمال و به مدت 15 دقیقه با تزریق آب اضافى، ثابت نگهداشته میشود. در صورتى که در طول آزمایش، نشتى یا ترکى رؤیت شود، باید آزمایش متوقف گردیده و پس از اصلاح محل مورد نظر، جهت آزمایش مجدد اقدام گردد. باید دقت شود که در خطوط لوله با شیب تند یا مجارى ساخته شده در محل که امکان اعمال فشار 5 متر ستون آب وجود ندارد، میتوان آزمایش آب بندی را در فشارهاى کمتر (تا یک متر ستون آب) انجام داد.

 

آزمایش به روش هوا

براى آزمایش به روش هوا، فشار داخل خط لوله توسط کمپرسور افزایش یافته و پس از مدت زمان لازم، به منظور ایجاد شرایط یکسان بین دماى هواى ورودى و دماى جدار لوله، فشار خط ثابت میشود. سپس مقدار افت فشار خط لوله، در فواصل معینى اندازه گیرى میشود.

 

لازم به ذکر است این آزمایش براى مشخص شدن نشتى لوله و اتصا لها بوده ومی تواند مقادیر نشت و یا نفوذ آب را اندازه گیرى کند. آزمایش کنترل نشتى به روش استفاده از هوا بر اساس استاندارد ASTM C924 و با سایر استانداردهاى معتبر خواهد بود. استفاده از این روش براى لوله هاى با قطر بالاتر از 600 میلیمتر توصیه می شود و برای قطرهای کمتر از 600 میلیمتر روش آب پیشنهاد می گردد.

 

منبع : نشریه 303

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد