ارسال پاسخ

۱۳ اسفند ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2125

pvc-asso.ir

رشد قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در روز گذشته افزایشی اعلام شد که البته با ذهنیت اهالی بازار از رشد احتمالی قیمت‌ها همخوانی داشت.

این در حالی است که اهالی بازار اغلب انتظار رشد بیشتری از میزان افزایش یافته فعلی داشتند، ولی در نهایت متوسط رشد قیمت پلیمرها در بورس کالا کمتر از ۲ درصد بود. شتاب افزایش نرخ‌های پایه در بازار ترکیبات شیمیایی در بورس کالا شدیدتر از بازار پلیمرها بود که البته باید دلیل آن را در رشد سریع‌تر قیمت‌های جهانی مورد ارزیابی قرار داد. با توجه به افزایش قیمت‌ ۵/ ۱ درصدی دلار نیمایی و رشد کمتر از ۲ درصد متوسط قیمت‌های پایه پلیمرها، می‌توان عنوان کرد که بازارهای جهانی با رشد قابل توجه بهای پلیمری همراه نبوده ولی با توجه به رشد نرخ بیشتری شیمیایی‌ها در کنار نوسان بهای خوراک مایع در صنایع پتروشیمی یا حتی خوراک گازی؛ هنوز هم می‌توان گفت که جریان غالب قیمت‌های جهانی در بازار پلیمرها افزایشی است. چنان که موارد فوق تنها بخشی از واقعیت‌های بازار را نشان می‌دهد و بخش اعظم رخدادهای قیمتی از هم‌اکنون یعنی اولین روز پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید رقم خواهد خورد.

 

در روزهای اخیر چند داده پیچیده در بازار پلیمرها ایفای نقش کرد که شاید مهم‌ترین آنها رکوردشکنی تاریخی حجم معاملات در بورس کالا در هفته گذشته بود.

 

همین داده ناخودآگاه به‌عنوان یک سرعت‌گیر جدید در برابر رشد قیمت‌ها ایفای نقش می‌کند. از سوی دیگر رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا چندان هم چشمگیر نیست یعنی بازار انتظار رشد نرخ‌هایی بزرگ‌تر را داشت که در رقابت در هفته گذشته در بورس کالا نیز این ذهنیت قابل رهگیری بود. به‌صورت دقیق‌تر رقابت در هفته گذشته موجب شد تا این رشد قیمت‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد و بازار از هم‌اکنون سطوحی بالاتر از این نرخ را تجربه می‌کند. در کنار این داده جریان غالب قیمتی در بازار ارز آزاد گویی تغییر کرده است و بسیاری از معامله‌گران و اهالی بازار وارد فازی شبیه به بیم و امید از کاهش قیمت دلار آزاد شده‌اند.

 

این مطلب به این معنی است که جو روانی حاکم بر بازار پتروشیمی‌ها و حتی بازار فولاد تغییر کرده و همچون گذشته به‌صورت افسارگسیخته، اظهار خوش‌بینی از رشد قیمت‌ها را جذاب ارزیابی نمی‌کند یعنی دیگر رشد سریع قیمتی در بازار داخلی از طرفداران گذشته خود برخوردار نیست. این وضعیت چیزی از تغییر فاز بازار کم ندارد مخصوصا اگر امروز تا اواسط فعالیت بازار باز هم شاهد افت قیمت دلار باشیم. این روند در حالی جالب‌تر ارزیابی می‌شود که در روزهای پایانی هفته گذشته تکانه‌هایی از افت قیمت‌ها را شاهد بودیم یعنی بازار در هفته قبل میل به کاهش نرخ را کتمان نکرد. در برابر آن برای هفته جاری شاهد جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها بودیم که نشان می‌دهد جو روانی افزایشی در بازار ارز در کنار انتظار رشد قیمت‌های پایه توأمان به رشد بهای پلیمرها کمک کرده است تا در نهایت بازاری افزایشی را شاهد باشیم. با توجه به این موارد اگر جو روانی حاکم در بازار یا همان التهاب خرید به هر دلیل آرام شود بازار با یک تغییر فاز سریع روبه رو خواهد شد. حجم عرضه‌های امروز و فردا در بورس کالا هم می‌تواند به این تغییر فاز کمک کند آن‌هم در شرایطی که شاهد باشیم حجم رقابت در هفته جاری به نسبت هفته قبل کمتر بوده یا حجم عرضه‌ها باز هم با گستردگی کافی برخوردار باشد. اگر حجم عرضه‌ها باز هم در بورس کالا بالا باشد و جرقه‌های مهمی از رشد قیمت دلار ثبت نشده یا حتی جریان کاهشی در این بازار را شاهد باشیم بازار آزاد پلیمرها نیز راهی جز عقب‌نشینی نخواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد