ارسال پاسخ

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n193

pvc-asso.ir

اعتراض تعاونی مجد جی به سیاست های نسنجیده توزیع و عرضه PVC

نظام توزیع مواد pvc  و در نهایت افزایش شدید نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت این مواد در بازار طی یک ماه گذشته،  تأثیر بسیار مخربی بر روند تولید و فعالیت تولید کنندگان واقعی داشته است.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، تعاونی مجد جی در نامه ای به شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به موضوع آشفتگی اخیر در توزیع و عرضه و نوسان قیمتی مواد PVC ، اعتراض کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

 

محضر گرامی سرکار خانم مهندس شاهدایی

معاون محترم وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

با سلام

احتراما ضمن آرزوی توفیقات روز افزون باستحضار می رساند پیرو معضلات عدیده موجود در نظام توزیع مواد pvc  و در نهایت افزایش شدید نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت این مواد در بازار طی یک ماه گذشته و تأثیر بسیار مخرب این موضوع بر روند تولید و فعالیت تولید کنندگان واقعی ، بدینوسیله عوامل موثر در شکل گیری وضعیت بحرانی موجود جهت بررسی  و دستور به تصمیم عاجل در راستای حل مشکل بوجود آمده ، خدمتتان اعلام می گردد :

 

•  کاهش شدید عرضه ها در بازار داخل را می توان مهمترین و اصلی ترین معضل موجود در این زمینه نامید که در نتیجه افزایش بی رویه صادرات مجتمع های پتروشیمی طی ۲ ماهه اخیر بوجود آمد بطوریکه در زمان اوج تقاضا و مصرف مواد pvc ( انتهای سال ) شاهد کاهش شدید عرضه ها و حتی افت قابل توجه در سرعت روند تحویل مواد مذکور بودیم .

 

•  آزاد کردن سقف سالانه ظرفیت های موجود در سامانه بهین یاب جهت ثبت تقاضا در سامانه بورس کالا ، که این موضوع خود باعث ثبت تقاضاهای بی رویه توسط کدهای غیر واقعی و غیر متعارف شد .

 

•  کدهای معاف از مالیات مناطق آزاد علیرغم ظرفیت های غیر واقعی ، اکثر محصولات تولیدی پتروشیمی را طی ماههای پایانی سال ( توسط واسطه ها ) خریداری نموده و اعتراض تشکلهای مربوطه در این باره نیز به نتیجه خاصی منجر نگردید ؛ در حالیکه این موضوع با اتخاذ ساز و کارهای ساده قابل کنترل می باشد .

 

•  آزاد کردن سقف رقابتی ۱۰ درصدی pvc . این تصمیم بحث برانگیز که در جهت حل معضلات فوق و در راستای حذف تقاضاهای کاذب اتخاذ گردید خود به یکی از عوامل افزایش افسارگسیخته قیمت مواد pvc تبدیل گشت . بطور مثال در آخرین معاملات بورس کالا در هفته گذشته محصول برخی پتروشیمی ها (pvc s65   غدیر ) تا سطح ۲۵% رقابت معامله شد .

 

•  عدم برنامه ریزی و مدیریت تولید گریدهای خاص (  s70 و s57   pvc) بین چهار مجتمع تولیدکننده این محصول که نوسانات قیمتی شدیدی را در این گریدها بهمراه داشته است .

 

در پایان شایان ذکر است با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد pvc ، این تعاونی با افزایش متعارف قیمت مواد فوق در بازار داخل –پیرو افزایش ۱۸ درصدی نرخ های جهانی –  هیچ گونه اعتراضی نداشته لیکن معضل اصلی را اتخاذ سیاستهای نسنجیده توزیع و عرضه دانسته که بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر فضای تولید و رکود  موجود باعث این افزایش قیمت بی رویه گردیده که تداوم این روند قطعا به ورشکستگی و تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی فعال در این زمینه منجر خواهد شد .

 

 

                                                                                                                                                    با تقدیم احترام

                                                                                                                                                شرکت تعاونی مجد جی

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد