ارسال پاسخ

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1504

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

پت بطری در صدر رشد قیمت

بیشترین کاهش برای گرید E۶۸۳۴ محصول PVC است که با کاهشی ۷۵/ ۳ درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه شده است.

روز گذشته قیمت محصولات پایه پلیمری در شرایطی اعلام شد که برای دومین هفته متوالی بهای دلار با رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در فرمول قیمت محصولات پلیمری نقش‌آفرینی کرد. این در حالی است که برخی محصولات جهت‌گیری مثبت را تجربه کرده و با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند و برخی پا در مسیری نزولی گذاشته و کاهش قیمت را تجربه کردند. از جمله مهم‌ترین‌ دلایل افزایش قیمت محصولات پلیمری برای برخی گرید‌ها این است که هفته گذشته با کاهش بهای دلار قیمت همه محصولات کاهش چشمگیری را تجربه و ارقامی را ثبت کردند و این در شرایطی بود که افزایش قیمت‌های جهانی در مقابل کاهش دلار نتوانست خودی نشان دهد و در این زورآزمایی شکست خورد. اما این هفته با توجه به ثابت بودن بهای دلار، افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچون CFR چین موجب شد برخی محصولات با افزایش قیمتی همراه باشند.

 

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری سردمدار افزایش قیمتی بود و همه گریدهای این محصول با افزایش ۶۴/ ۴ درصدی اعلام قیمت شدند. با توجه به نزدیکی به فصل گرما و استفاده از بطری‌های نوشیدنی تقاضا برای این محصول بالا رفته است به گونه‌ای که در زمانی که قیمت ارز محاسباتی در ۴هزار و ۸۰۰ تومان هم لحاظ می‌شد این محصول در تالار نقره‌ای سقف می‌خورد و در بازار آزاد با قیمت‌های بالایی معامله می‌شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به عرضه‌های ناکافی این محصول و تقاضای بالا در این فصل شاهد رقابت در بورس کالای ایران و افزایش قیمت این محصول در بازار آزاد باشیم.

 

پلی‌استایرن مقاوم با افزایشی ۹۶/ ۳ درصدی به نسبت هفته گذشته در جایگاه دوم قرار گرفت و در حدود ۶ هزار تومان اعلام قیمت شد. این در شرایطی است که بیشترین کاهش برای گرید E۶۸۳۴ محصول PVC است که با کاهشی ۷۵/ ۳ درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه شده است.  به این ترتیب به نظر می‌رسد بعد از چند هفته التهاب در بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی، تعادل به این بازارها در حال بازگشت است و می‌توان امید داشت با همکاری مجتمع‌های پتروشیمی و عرضه‌های متناسب این تولید‌کننده‌ها با قیمت‌های متعادل و شفاف‌تری برای محصولات پتروشیمی چه در بورس کالای ایران و چه در بازار آزاد مواجه شویم و تولید‌کنندگان بخش پایین‌دست این صنعت بتوانند با آرامش بیشتری از قیمت مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی خود در جهت افزایش تولید و حمایت از تولید داخلی گام بردارند و شعار امسال را به تحقق برسانند.

 

رصد بازارهای داخلی: رصد قیمت محصولات در بازارهای داخلی حاکی از آن است که برخی از گریدها پا در مسیر صعودی گذاشته و روندی افزایشی و برخی جهت‌گیری منفی را دنبال کرده‌اند. اما نگاه کلی به این بازارها از روند افزایشی قیمت محصولات پلیمری در این بازار خبر می‌دهد.  خبر اورهال پتروشیمی‌ها از جمله دلایلی است که قیمت برخی محصولات را در این بازار بالا نگه داشته است. علت هم آن است که با خبر اورهال این پتروشیمی‌ها،‌ طبعا تقاضا بیشتر می‌شود و این امر عاملی است تا عرضه‌کنندگان بازار آزاد محصولات را با قیمت‌های بالاتری عرضه کرده و حاشیه سود بیشتری را نصیب خود کنند.

 

از دیگر عوامل افزایش قیمت محصولات در این بازارها می‌توان به تقاضای فصلی اشاره کرد. سابقه تاریخی تولید بخش پایین دست صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد‌ که با شروع فصل بهار همیشه با افزایش مجموع تقاضا برای محصولات پلیمری همراه هستیم که این عامل در کنار تشنه بودن بازار و کافی نبودن عرضه‌ها در تالار نقره‌ای موجب می‌شود تا تقاضا از بورس به بازار داخلی منتقل شده و با افزایش قیمت در این بازار همراه باشیم. البته این در شرایطی است که هفته گذشته رکوردی تاریخی در تاریخ معاملات دربورس کالا محسوب می‌َشود به ویژه در وضعیتی که بیشترین حجم معاملات هفتگی در آذرماه ۹۵ تاکنون به ثبت رسیده است که خود یک رکورد مهم محسوب می‌شود.  این وضعیت به این دلیل حادث شده که قیمت‌های پایه به دلیل محاسبه با دلار ۴۲۰۰ تومانی با کاهش جدی روبه‌رو شد و خریداران نیز از این فرصت مغتنم استفاده کرده و بسیاری از مواد اولیه خود را خریداری کردند. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها نیز از رشدی محدود برخوردار شد که نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی نیز حداقل در هفته گذشته از این روند عمومی تبعیت کردند.

 

هفته گذشته بیش از ۶۷ هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با هفته پیش از آن از رشدی ۴۴ درصدی برخوردار شد. در بازار محصولات شیمیایی نیز شرایط مشابهی حکمفرما شد ولی رشد حجم معاملات بیشتر از بازار پلیمرها بوده است. هفته گذشته در رینگ ترکیبات شیمیایی بورس کالا شاهد بودیم که حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن ۵۳ درصد افزایش یافته ولی هنوز این بازار پتانسیل‌های رشد بیشتری دارد. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها نزدیک به ۴۴ درصدرشد کرد و حجم تقاضا نیز ۵۴ درصد افزایش یافت.

 

از دیگر عوامل روند افزایشی قیمت‌ها می‌توان به وضعیت دلار و روند قیمتی این شاخص اشاره کرد. با افزایش قیمت ارز از ابتدای بهمن ماه تاکنون رفته‌رفته قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی بالا رفت و با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار، به نظر می‌رسد که واسطه‌گرها و دلالان این بازارها به دلیل خرید با قیمت‌های بالا‌تر راضی به این امر نشده‌اند که قیمت‌ها با شیب تند روندی کاهشی را دنبال کند و تلاش خود را برای عرضه محصولات با قیمت‌های بالا در این بازارها انجام می‌دهند.

 

 بررسی دو عامل تاثیر‌گذار در قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی: با توجه به این موضوع که دلار تک نرخی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان اعلام شده است، وضعیت این مولفه در فرمول قیمت‌های پایه مشخص شده است. روند قیمتی بهای نفت و به دنبال آن نفتا به‌عنوان خوراک برخی از محصولات پلیمری و قیمت‌های جهانی این محصولات از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت پایه محصولات است.  در این بین رصد بازار طلای سیاه از افزایش قیمت این کالای استراتژیک خبر می‌دهد. به گونه‌ای که نفت خام آمریکا با افزایش ۵۱/ ۱ درصدی طی هفته گذشته با قیمت ۶۸ دلار و ۲۶ سنت اعلام شد و این در شرایطی است که نفت خام برنت هم با افزایشی ۰۴/ ۲ درصدی روندی مشابه را دنبال کرد و با درنوردیدن مرز ۷۰ دلار رقم ۷۴ دلار را به خود اختصاص داد.  روند کلی قیمت‌های محصولات پلیمری و شیمیایی حاکی از روندی افزایشی است به گونه‌ای که به‌طور مثال پروپیلن در بازارCFR چین با افزایش ۵۵/ ۱ درصدی قیمت همراه شد و بوتادین‌ها در همین بازار با دنبال کردن همین روند افزایش ۴۹/ ۱ درصدی را ثبت کرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد