ارسال پاسخ

۲۰ فروردین ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1456

pvc-asso.ir

افزایش نرخ ارز معاملات محصولات پتروشیمی را در بازار ارز متوقف کرد/ بازار در اغما

روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که اکثر گریدها پا در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال کردند. از جمله مهم‌ترین‌ دلایل این موضوع، افزایش نرخ ارز به‌عنوان یکی از اهرم‌های تعیین قیمت‌های پایه این محصولات است.

در محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پلیمری این هفته قیمت ۴ هزار و ۸۸۹ تومان برای دلار لحاظ شده است که افزایشی ۶/ ۳ درصدی را نسبت به ۲۷ اسفند ماه و تعیین قیمت‌ها تجربه کرده است. به این ترتیب کالای پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن لوله که افزایش نرخ اندکی را در بازارهای آسیایی تجربه کرده با احتساب افزایش نرخ دلار افزایش نرخی معادل ۳ هزار و ۱۳۰ ریال و برابر با ۴/ ۴ درصد را تجربه کرد تا بیشترین افزایش نرخ پایه را به خود اختصاص دهد. پس از آن گروه‌های PET بطری و پلی‌استایرن معمولی به ترتیب با هزار و ۹۶۱ ریال و هزار و ۳۴۱ ریال افزایش در رده بعدی قرار داشتند. سایر گروه‌های کالایی نیز افزایش نرخ بیش از ۱۷۴ ریالی و تا ۱۲۷۹ ریالی را تجربه کرده‌اند. کمترین افزایش نرخ هم مربوط به گروه پلی‌استایرن‌های انبساطی و با حدود ۱۷۴ ریال افزایش نرخ است. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته نرخ جهانی محصولات پلیمری روندی نزولی را در بازارهای آسیایی تجربه کرده اما افزایش نرخ دلار ضمن خنثی کردن اثرات این کاهش، باعث افزایش نرخ محصولات پلیمری نیز شده است.

 

روند حرکتی قیمت محصولات پلیمری در بازارهای آزاد

رصد قیمتی در بازارهای آزاد نشان از افزایش قیمت‌ها در این بازار دارد. به گفته فعالان بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی خرید و فروش و معامله‌ای انجام نمی‌گیرد. ثبت ارقام بالای شاخص دلار و نا معلوم بودن آینده این شاخص و افسارگسیختگی آن موجب شده تا فروشنده‌های محصولات پلیمری از فروش در بازار آزاد امتناع کنند و به نظر می‌رسد به شرایط سال ۹۱ عقبگرد کرده‌ایم؛ شرایطی که توازن بازارهای کالایی بر هم خورد. به گونه‌ای که عرضه‌کنندگان از عرضه محصولات امتناع می‌کردند و به امید افزایش قیمت‌ها بودند و در مقابل مصرف‌کنندگان از ترس و نگرانی افزایش قیمت‌ها به بازار هجوم آورده و به دنبال خرید بیشتر و انبار کردن محصول بودند و نتیجه این بود که هیچ معامله‌ای انجام نمی‌گرفت و ماحصل این اتفاق افزایش شدید قیمت‌ها در بازارهای کالایی بود.  به گفته فعالان پایین‌دست این صنعت این روزها اگر هم محصولی عرضه شود،‌ قیمت‌های بالا و چشمگیری دارد و علت هم آن است که عرضه‌کنندگان رقم افزایشی را که پیش‌بینی می‌کنند،‌ روی محصولات می‌کشند و عرضه می‌کنند. شاهد این مدعاافزایش قیمت پلی‌اتیلن سنگین بادی در بازار آزاد است که نسبت به روز شنبه افزایشی ۳۰۰ تومانی را ثبت کرده و به رقم ۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.  این شرایط برای پلی‌اتیلن سنگین تزریقی هم محقق است به‌طوری‌که این محصول هم افزایش ۳۰۰ تومانی را در قیمت به نسبت روز شنبه داشته و رقم ۵ هزار و ۹۰۰ تومانی را در بازار آزاد ثبت کرده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد