ارسال پاسخ

۳۰ دى ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1338

pvc-asso.ir

بازار پلیمرها همچنان تحت تاثیر عدم کشش مصرف نهایی

کاهش مجدد حجم معاملات پلیمرها در کنار رشد قیمت دلار مهم‌ترین‌ رخدادهای بازار پتروشیمی در هفته گذشته بود اگرچه رشد ممتد قیمت‌ها تاکنون به کاهش جذابیت خرید منجر شده و نشان می‌دهد بازار کشش رشد قیمت‌ها را ندارد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از اینپیا؛ در هفته گذشته حجم معاملات نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته و ۵ هزار و ۳۷۳ تن افت را تجربه کرد، البته در هفته قبل‌تر حجم معاملات کاهش بیش از ۵ هزار تنی را تجربه کرده بود، در نتیجه در مجموع دو هفته اخیر حجم معاملات نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن کاهش را تجربه کرده است.

 

 البته در هفته دوم دی ماه حجم معاملات ۱۱ هزار تن افزایش را تجربه کرده بود که در هفته‌های آخر دی ماه حجم معاملات به همان سطح قبلی رسیده است. دلار در هفته آخر دی ماه ۱۳۹۶ هم از صعود دست نکشید و افزایش یافت. دلار در شنبه هفته گذشته (۲۳ دی) ۴ هزار و ۴۱۰ تومان قیمت خورد، ولی در لحظه نگارش این گزارش (پنج‌شنبه ۲۸ دی) به ۴ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده است، یعنی رقمی نزدیک به ۶۰ تومان افزایش تنها در یک هفته. در آخرین هفته دی ماه ۱۳۹۶، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات کم رونقی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

 

در این هفته ۴۶ گرید با رقابت قیمتی به فروش رسیدند که نسبت به هفته قبل‌از آن بیشتر شده است، زیرا در آن هفته ۳۰ گرید با رقابت قیمتی به فروش رسیده بودند. با توجه به خرید‌های زیاد انجام شده در هفته‌های گذشته و همچنین عدم کشش کافی مصرف در بازار آزاد قیمت‌های پیشنهادی بازار آزاد کاهشی بوده و در نتیجه معاملات در بورس کالای ایران رونق کمتری داشته و درصد‌های رقابت قیمتی در بیشتر گروه‌ها کاهش یافت. البته در هفته‌های گذشته فعالان بازار انتظار افزایش قیمت‌های پایه را داشتند و در هفته گذشته این انتظار کمتر بود.

 

حجم عرضه‌ها در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن افزایش اندکی داشته و ۳ هزار و ۱۹۴ تن رشد را تجربه کرد؛ اگرچه حجم عرضه‌ها در دو هفته گذشته بیش از ۷ هزار تن کاهش را تجربه کرده بود. در این هفته حجم عرضه‌ها در مورد گریدهایی همچون پلی‌پروپیلن نساجی، سنگین تزریقی و PVC کاهش یافته بود. البته سه کالای پلی‌اتیلن سبک خطی، سنگین اکستروژن و سنگین فیلم افزایش عرضه‌های خوبی را تجربه کردند.  در هفته منتهی به ۲۸ دی‌ماه بیش از ۷۶ درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد،

 

این در حالی بود که در هفته پیش از آن ۹۲ درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود. در این بین ۳۰ گرید از ۷۲ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین یک تا ۱۵ درصد بود. حجم تقاضا باز هم افزایشی شده و افزایش ۳ هزار و ۹۱۱ تنی را نسبت به هفته ماقبل داشته، البته حجم تقاضا افزایش ۱۵ هزار تنی داشت. در هفته گذشته تقاضا باز هم در حجم بالای ۹۰ هزار تن نوسان کرد، در این هفته تقاضای بیشتری برای بسیاری از کالاها وجود داشت و به همین دلیل بود که بیشتر کالاها با رقابت قیمتی معامله شدند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد