ارسال پاسخ

۲۹ آذر ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1283

pvc-asso.ir

افت معاملات محصولات پلیمری در شرایط رشد قیمتی

روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری برای چند هفته متوالی قیمت پایه محصولات پلیمری پا در مسیری صعودی گذاشت و روند افزایشی را دنبال کرد.

این در شرایطی است که روز تعیین اعلام قیمت با افزایش بهای دلار همراه بود به‌گونه‌ای که این شاخص نسبت به هفته گذشته با افزایشی ۷/ ۰ درصدی همراه بود.


 این در حالی است که نیم‌نگاهی به بازارهای جهانی هم از افزایش بهای نفت خام حکایت دارد به‌گونه‌ای که نفت خام برنت طی هفته گذشته با افزایشی ۴۴/ ۰ درصدی همراه بود و در لحظه تنظیم این گزارش ۶۳ دلار و ۵۸ سنت و شاخص نفت خام آمریکا با افزایش ۵۹/ ۰ درصدی با بهای ۵۷ دلار و ۴۵ سنت در لحظه تنظیم این گزارش اعلام قیمت شد که رویترز مهم‌ترین علت این افزایش را تداوم توقف فعالیت خط لوله فورتیز دریای شمال، احتمال کاهش رشد تولید آمریکا و اعتصاب کارگری در صنعت نفت نیجریه می‌داند. کارشناسان همچنین افت احتمالی شتاب افزایش تولید نفت در آمریکا در سال ۲۰۱۸ را دلیل دیگر افزایش قیمت معرفی کردند. به این ترتیب با توجه به افزایش این دو اهرم تاثیر‌گذار در تعیین فرمول قیمت‌گذاری، انتظار افزایش قیمت وجود داشت که این انتظار محقق شد.

 

  رصد قیمتی در بازار آزاد


بررسی وضعیت قیمت محصولات پلیمری از ابتدای هفته تا‌کنون روند متفاوتی را نشان می‌دهد. قیمت محصولات پلیمری ابتدای هفته را با روندی افزایشی استارت زد و از روز دوشنبه روندی متفاوت را در پیش گرفت و با کاهش قیمت در این بازارها روبه‌رو‌ بودیم؛ به گونه‌ای که روز دوشنبه قیمت تمامی گریدهای محصولات پلیمری کاهشی بود. درخصوص دلایل روند افزایشی قیمت‌ها در ابتدای هفته باید به افزایش قیمت‌های جهانی اشاره کرد و این مهم را در نظر گرفت که در تمامی بازارهای کالایی در ابتدای هفته شاهد روندی افزایشی بودیم و به این ترتیب بازار محصولات پلیمری هم از این قاعده مستثنی نبوده و همین روند افزایشی را دنبال کردند. علاوه بر این موضوع رشد پیاپی قیمت‌های جهانی تا روز دوشنبه بازار آزاد را هم تحت‌تاثیر قرار داد و باعث افزایش نرخ محصولات پلیمری در بازارهای داخلی شد. برتری عرضه بر تقاضا در تالار نقره‌ای از دیگر عوامل افزایش قیمتی در بازار آزاد محصولات پلیمری است که سبب می‌شود این تفکر به‌وجود آید که تولید‌کنندگان پایین‌دست برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خود سراغ خرید از بازار آزاد می‌روند و این امر سبب رشد قیمت‌ها در این بازارها می‌شود. اما و اگرهای نوسان‌های قیمتی، ترس بازار از رشد قیمت در آینده و افزایش میل خرید در آینده از دیگر عوامل مهم این افزایش نرخ بود. اما روز دوشنبه و بعد از تعیین قیمت‌های پایه شاهد روند کاهشی در قیمت‌های محصولات پلیمری بودیم که مهم‌ترین علت این امر را می‌توان کاهش بهای دلار دانست که وقوع این اتفاق شوکی را برای روند قیمتی بازارهای داخلی به همراه داشت و دنده معکوسی برای قیمت در بازار‌های کالایی داخلی است.

 

نکته دیگری که باید آن را مورد بررسی قرار داد، توان خرید تولید‌کنندگان پایین‌دستی از افزایش مکرر بهای محصولات پلیمری است. سوالی که در این میان به ذهن متبادر می‌شود این است که با توجه به این افزایش قیمتی آیا ادامه کار برای تولید‌کننده‌های بخش پایین دست صنعت پتروشیمی امکان‌پذیر است؟ رصد تالار نقره‌ای از التهاب گریدهای مختلف محصولات همچون PVC‌ها حکایت دارد و این التهاب ناشی از هر موردی همچون عدم عرضه از سوی پتروشیمی‌ها، واسطه‌گری دلالان و... باشد، سبب بالا رفتن قیمت این محصول می‌شود و با توجه به نقدینگی موجود به نظر نمی‌رسد تولید‌کنندگان نتوانند فشار قیمتی را بیش از این تحمل کنند و با توجه به اینکه صنعتگران این بخش از صنعت عمدتا خرد هستند، شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی واحد‌های تولیدی بخش پایین دست هستیم و این در حالی است که نه نتها نمی‌توانیم روی صادرات محصولات نهایی زنجیره تامین صنعت پتروشیمی و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود، حساب باز‌ کنیم بلکه باید برای نیاز داخلی به واردات محصولات نهایی دست بزنیم که این امر با توجه به اینکه ایران یکی از دارندگان ذخایر نفتی است، نشانگر عدم مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی است.

 

  بررسی رفتار پلی‌اتیلن ترفتالات بطری


همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید میزان تقاضا برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری از هفته منتهی به ۲۵ آبان ماه پا در مسیر صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال کرده است، به گونه‌ای که از آبان ماه با تابعی نمایی مواجه هستیم و میزان تقاضا چیزی در حدود دو‌برابر عرضه‌ها شده است. ساده‌ترین تحلیل این نمودار حاکی از آن است که حجم معاملات روی خطی ثابت حرکت کرده و تقاضا با این جهش کاذب است که رفته‌رفته افزایش یافته و ارقام غیر‌واقعی را به خود اختصاص داده است اما در این میان باید این نکته را متذکر شد که با بستن بسیاری از کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده و حتی کدهای معاملاتی برخی از تعاونی‌ها تلاش شد تا جلوی تقاضای کاذبی که از این کانال‌ها وارد چرخه معاملاتی می‌شد، گرفته شود اما باز‌هم شاهد گپ عمیقی میان عرضه و تقاضا هستیم.ضمناً تمامی عرضه‌های جذب‌شده برای گرید‌های جذاب پلیمری از کانال بهین‌یاب وارد شده است. این درحالی است که روز گذشته عرضه این محصول ۴ هزار و ۶۸۶ تن بوده است که در مقابل تقاضایی ۵ هزار و ۶۶۵ تنی و دست آخر ۴ هزار و ۶۸۶ تن از این محصول معامله شده است.

 

  رصد تالار نقره‌ای


روز گذشته ۴۵ هزار و ۱۶۶ تن عرضه در مقابل ۵۱ هزار و ۶۶۰ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۳۲ هزار و ۱۷۰ تن مورد معامله واقع شد. این در حالی است که هفته گذشته ۵۶ هزار و ۳۶۸ تن حجم عرضه، ۱۰۲ هزار و ۳۲۴ تن حجم تقاضا و ۱۰۲ هزار و ۳۲۴ تن حجم معاملات بود که مقایسه این ارقام نشان از روند کاهشی حجم عرضه‌ها و نصف شدن حجم تقاضاست. البته در این میان باید به این نکته اشاره کرد که نصف شدن حجم تقاضا طی این هفته ناشی از کاهش عرضه‌های برخی عرضه‌های جذاب و مهاجرت برخی از عرضه‌ها به روز دو‌شنبه بوده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد