ارسال پاسخ

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n100

pvc-asso.ir

ایران در حال بازگشت به مرکز تجارت بین الملل است

«ایران در حال بازگشت به مرکز تجارت بین الملل است»؛ این جمله را سفیر آلمان در تهران در سمینار سازندگان ماشین آلات صنعت پلاستیک و لاستیک آلمان در هتل پارسیان عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، شرکت آرا هیئتی را از سازندگان صاحب نام آلمان به ایران دعوت کرد تا در طی 3 روز با همکاران صنعتگر و تولیدکننده ایرانی خود گفت و گو و مذاکره کنند. روز نخست این دیدار دوشنبه 16 آذر ماه سال جاری در هتل پارسیان برگزار شد.

در این نشست چند نفر از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، حضور داشتند.

 

میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ سفیر آلمان در ایران در این نشست از خواست شرکت های آلمانی برای گسترش تجارت با ایران خبر داد. وی گفت: ایران در حال بازگشت به مرکز تجارت بین الملل است. اما باید توجه داشت که هنوز موضوع توافق هسته ای به مرحله نهایی و اجرا نرسیده و باید منتظر آن ماند.

 

سفیر آلمان اما توصیه کرد تا رفع تحریم های مالی اروپا باید صبر کرد.

 

این دیپلمات آلمانی در بخش دیگری از سخنان خود، مطرح بودن محصولات آلمانی را نه تنها به دلیل قیمت، بلکه به لحاظ کیفیت مهم برشمرد.

 

 

سخنران بعدی این همایش گودرزی مشاور وزیر صنعت بود که به گفته وی آلمان به مسائل جهان و همچنین با ایران همواره با رویکرد عقلانی نگاه کرده است. گودرزی گفت: انقلاب چهارم صنعتی شروع شده است و لیدر این انقلاب هم آلمان است. صادارت 200 میلیارد دلاری و 27 درصد سهم بازار تجارت لاستیک و پلاستیک دنیا، متعلق به آلمان است.

 

وی اظهار داشت: آغوش صنعتگران به روی شرکای استراتژیک، باز است. البته رقابت پذیری یک عنصر استراتژیکی است. در چشم انداز 2025 که برای آن یک سند راهبردی استراژیک منتشر کرده ایم، ما در آن به قرار گرفتن ایران به عنوان یک کشور برتر در منطقه و رقابت پذیری فکر کرده ایم.

 

گودرزی در ادامه هشدار داد که ایران مشتاق نیست تنها به عنوان یک بازار برای واردات ديده شود؛ بلکه علاقمند به ساخت در داخل و تبادل دانش و تکنولوژی است.

 

 

آلمانی ها صبر کنند؛ سهمشان صفر می شود

 

فائقی معاون وزیر صنعت در این مراسم از آلمانی ها درخواست کرد تا دیگر بیش از این منتظر نمانند. وی گفت: سهم آلمان در بازار ایران از 40 درصد به  3و نیم درصد کاهش یافته است و اگر بحث بر سر سخنانی مانند بحران و تحریم همچنان ادامه یابد و شرکت های آلمانی در انتظار بمانند، این سهم به صفر می رسد.

 

وی اظهار کرد: در سند 1404 قرار است ایران به ظرفيت 700 هزار تن در لاستیک و پلاستیک برسد و 3 درصد از اقتصاد به این حوزه تعلق داشته باشد ، اکنون حدود یک سال است كه در تلاش هستیم تا از شرکت های صاحب نام آلمان بهره بگیریم، اما آب در هاون می کوبیم.

 

فائقی گفت: اکنون اقتصادهای نوظهوری حضور دارند و دیگر نسل جدید همچون نسل ما که تصور می کنند کیفیت کالای آلمانی بهتر است، نمی اندیشند. رقبای آلمان در بازار ایران در بخش ماشین آلات تا 60 درصد رشد داشته اند و در همین چند هفته اخیر نه تنها مشکلات فاینانس را پشت سرنهاده اند بلکه برای سرمایه گذاری هم اعلام آمادگی کرده اند.

 

فائفی با تاکید دوباره روی این نکته که نباید بیش از این منتظر نتایج برجام ماند، گفت: ما نمی توانیم بیش از این متوقف بمانیم و راه خود را ادامه می دهیم و در ماه های آینده باید کارخانه های مورد نظر خود را انتخاب کنیم. این مسئله همت آلمانی بودن شما را می طلبد.

 

 

مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران، سخنران دیگر این مراسم بود که به وضعیت اقتصادی ایران پرداخت. وی با بیان این که  اقتصاد ایران به خاطر تحریم ها آسیب های جدی دیده است، اظهار داشت:  در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه افراد تحصیل کرده بیشتر هستند. همچنین زیرساخت در ایران در حوزه راه آهن و جاده توسعه یافته است.

 

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در ادامه به تشریح وضعیت؛ ثبات سیاسی، وجود منابع، شرایط و مزایای ثبت شرکت در ایران، تعرفه ها و...  پرداخت.

 

به گفته پورقاضی، فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و هر کسی که زود وارد شود، برنده است. به باور بنده صبور بودن خیلی هم خوب نیست.

 

 

تنظیم برنامه بر اساس محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر

 

خانم  رفیعی نیز در این سمینار گفت:  28 درصد از تولید ناخالص و 84 درصد از درآمد ارزی و 95 درصد تامین انرژی از حوزه نفت و گاز است.

 

وی با اشاره به گزارش شرکت پترولیوم در خصوص ذخایر نفت و گاز گفت: بر اساس این گزارش درحوزه نفت، خاورمیانه با دارا بودن 48 درصد از ذخایر دنیا، ایران دارای رتبه 4 در دنیا است. همچنین در بخش گاز خاورمیانه 43 درصد از ذخایر دنیا را دارد و ایران با 18 و دو دهم درصد، رتبه یک را در ذخایر گازی دارد.

 

رفیعی گفت: ما برنامه های اقتصادی را بر پایه صنعتی که بتواند، ارزش افزوده بالاتری داشته باشد تنظیم کرده ایم.

 

رفیعی همچنین جلوگیری از خام فروشی را سیاست وزارت صنعت عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: با این پتانسیل امیدواریم به جایگاه اول در صنایع تکمیلی به ویژه در لاستیک و پلاستیک دست یابیم. در حال حاضر60 میلیون تن محصولات پتروشیمی استحصال می شود که 7 میلیون تن آن پلیمری هستند.

 

به گفته رفیعی قرار است در سال 2025 این 60 میلیون تن  به 130 میلون تن افزایش یابد که 10 درصد آن محصولات پلیمری و انواع پلاستیکی و لاستیکی خواهد بود.

 

وی گفت: اکنون 12 هزار واحد توليدي در حال فعالیت در صنایع پایین دستی هستند. البته در این سال ها نتوانستیم که از ظرفیت اسمی لاستیک و پلاستیک استفاده کنیم. ما اکنون نیازمند استقاده از تکنولوژی های روز هستیم تا 7 میلیون تن مواد خام پتروشیمی را به کالای با ارزش افزوده بالاتری تبدیل کنیم و این خط مشی وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.

 

 

آخرین سخنران این مراسم آرین قصری، عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران بود که پیشنهاد کرد تا شرکت های آلمانی نسبت به انتخاب شرکای تجاری خود اقدام لازم را انجام دهند.

 

قصری در بخش دیگری از سخنان خود به آمارهای رسمی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی گمرک ایران در سال 1393، بیش از 147 میلیون دلار، ماشین آلات شامل؛ انواع ماشین آلات تزریق پلاستیک، بادی پلاستیک، اکسترودر و قالب‌های دمشی وارد کشور شده است. از این میان کشور چین رتبه اول برای واردات ماشین آلات بوده که  بیش از 71 میلیون دلار از این کشور ماشین آلات وارد کشور شده است. پس از آن کشور امارات قرار می گیرد که عمدتا به عنوان کشور واسطه با Re export کردن، حدود 21 میلیون دلار بوده است.

 

وی ادامه داد: بعد از دو کشور فوق، ایتالیا با 13.5 میلیون دلار رتبه سوم، ترکیه با 13.4 و تایوان با 11.2 میلیون دلار در رتبه‌های 4 و 5 واردات قرار دارند. در این رتبه بندی آلمان با 5 میلیون دلار و سپس اتریش با 4.1 میلیون دلار قرار می گیرند.

 

این تولید کننده در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود 240 واحد طراحی و سازنده ماشین آلات در زمینه انواع ماشین آلات پلاستیک در سطح کشور حضور دارند و ارزیابی تقریبی نیاز کشور در سال بیش از 3 هزار دستگاه انواع ماشین آلات با كاربردهای مختلف است.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد