آرشیو مدیریت و بازاریابی

  • «دورکاری» از نگاه ۸۲ کارشناس

    «دورکاری» از نگاه ۸۲ کارشناس

    ۸۲کارشناس آمریکایی و اروپایی در حوزه کسب‌وکار، در یک نظرسنجی با موضوع «آثار سه‌گانه دورکاری»، چشم‌انداز کار از خانه را بررسی کردند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد دورکاری یا کار ترکیبی با احتمال خیلی زیاد، «رضایت شغلی» را به همراه دارد. با این حال، با وجود آثار اولیه مثبت این مدل فعالیت بر «بهره‌وری کارکنان» در سال اول کرونا، تداوم این اثرگذاری نیازمند مطالعه بیشتر است.
  • بازتفسیر نقش هیات‌مدیره

    بازتفسیر نقش هیات‌مدیره

    عبارت «این چالش جدیدی است که هیات‌مدیره باید به آن رسیدگی کند» را بارها شنیده‌‌‌ایم. تا همین چند سال پیش (دهه ۱۹۹۰)، هیات‌مدیره شرکت‌ها از جایگاه تشریفاتی خاص خود لذت می‌‌‌بردند. در شرکت‌های سهامی عام که از نظر قانونی ملزم به داشتن هیات‌مدیره هستند، عضویت در هیات‌مدیره نوعی به رسمیت شناخته شدن بود
  • برندسازی کارفرما (Employer branding) چیست و چرا مهم است؟

    برندسازی کارفرما (Employer branding) چیست و چرا مهم است؟

    اگر شما هم تا به حال عبارت برندینگ کارفرما به گوش تان نخورده است، لازم نیست خیلی حرص بخورید. هرچه باشد میلیون ها کارآفرین در چهار گوشه دنیا هم وضعیتی مشابه شما دارند. ما در اینجا برای معرفی برندینگ کارفرما به جای تعاریف پیچیده از یک مثال ساده استفاده می کنیم.
  • چگونه روابط تجاری قوی را از راه دور ایجاد کنیم

    چگونه روابط تجاری قوی را از راه دور ایجاد کنیم

    اگرچه بسیاری از مدیران در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹ با جلسات مجازی نسبت به جایگزین کردن جلسات رو در رو سازگار شده‌‌‌اند، اما توسعه روابط تجاری جدید به‌صورت آنلاین مجموعه‌‌‌ای از چالش‌ها را به همراه دارد. از آنجا که روابط موفق بر پایه اعتماد بنا می‌‌‌شوند، تلاش برای رفع کاستی‌‌‌های تعاملات مجازی بسیار مهم است. مصاحبه‌‌‌های تحقیقاتی ما قبل از همه‌گیری بیماری، چهار معیار را شناسایی کردند که مدیران برای تصمیم‌گیری بر پایه اعتماد استفاده می‌کردند:
  • ۴ استراتژی برای موفقیت در شوک‏‏‌های بازار

    ۴ استراتژی برای موفقیت در شوک‏‏‌های بازار

    استراتژی هر شرکتی با هدف افزایش درآمدها، سودآوری و سهم از بازار تدوین می‌شود. زمانی که اقتصاد جهانی در حال شکوفایی است، این جاه‌‌‌طلبی‌‌‌ها محتمل به نظر می‌‌‌رسند. با این حال، بحران‌های ناگهانی مانند فراگیری کووید-۱۹ در سال‌های گذشته باعث شد که بسیاری از شرکت‌ها در اولویت‌‌‌های استراتژیک خود بازنگری کرده و به دنبال اقدامات آنی برای عمل به تعهدات خود بگردند.
  • روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری در کار

    روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری در کار

    بسیاری از ما صبح را با این فکرآغاز می‌کنیم که امروز به کارهای زیادی دست خواهیم یافت. با این حال به زودی حواس‌‌‌پرتی‌‌‌ها سراغ شما خواهند آمد، کارهایی با اولویت پایین مهم به نظر می‌‌‌رسند، تعلیق کارها جادوی خود را انجام خواهد داد و روزها سپری می‌‌‌شوند. مواردی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش بهره‌وری و کنترل بیشتر بر زمان خود انجام دهید.
  • بیشترین انتظار از مدیران امروزی چیست؟

    بیشترین انتظار از مدیران امروزی چیست؟

    با اینکه این حرف خیلی کلی است، اما معمولا مدیران به دو گروه تقسیم می‌‌‌شوند‌؛ یک گروه آنهایی که راحت‌‌‌ترند از یک کتابچه راهنما پیروی کنند که به ندرت تغییر می‌کند؛ و دوم گروهی که از نوشتن دستورالعمل‌‌‌های جدید برای کارشان لذت می‌‌‌برند. و در این عصر ابهام و نوآوری‌‌‌های اخلال‌‌‌گر بی‌‌‌پایان، مدیرانی موفق هستند که چنین شرایطی را یک فرصت می‌‌‌بینند، نه یک دردسر.
  • نیاز شرکت‌ها به «منابع انسانی» چابک

    نیاز شرکت‌ها به «منابع انسانی» چابک

    نسل جدید مدیران «منابع انسانی» افرادی هستند که مسیر تصمیم‌گیری منطقی و هوشمند در شرکت را برای مدیرعامل فراهم می‌کنند. عادی‌انگاری منابع انسانی و غفلت از اوضاع کارکنان باعث می‌شود مشارکت در محیط کار کاهش یابد؛ اما حوزه «منابع انسانی» اگر از داده‌های ناشی از «تجزیه و تحلیل کارکنان» به نفع «ارزش‌آفرینی» در مجموعه بهره ببرد، تحولات مثبت رقم خواهد خورد.
  • جدیدترین روش برندسازی شخصی

    جدیدترین روش برندسازی شخصی

    «اگر سه نفر شما را اسب خطاب کردند، بروید و یک زین بخرید.» این یک ضرب‌‌المثل مجارستانی است که دوری کلارک آن را بر سر زبان‌ها انداخت. کلارک، نویسنده و مشاور بازاریابی استراتژیک است و البته «کارشناس برندسازی شخصی». او سال‌هاست که در زمینه وجهه حرفه‌‌ای و برداشت دیگران، تحقیق می‌کند و به افراد نیز مشاوره می‌دهد. به اعتقاد او، راز موفقیت حرفه‌‌ای در عصر حاضر، متمایز بودن از دیگران و به زبان حرفه‌‌ای، برندسازی شخصی است.
  • شش کلید افزایش بهره‏‏‌وری فروش

    شش کلید افزایش بهره‏‏‌وری فروش

    بهره‌‌‌وری فروش برای بیشتر سازمان‌ها همچنان یک هدف بی‌‌‌پایان است که تحقق آن هم سخت است. فشار «فروش بیشتر با قیمت کمتر» همیشه وجود داشته است. شتاب کسب و کار در حال افزایش است. تیم‌‌‌های درآمدی به سختی خودشان را با بازارها، رقبا و مشتریانی که به سرعت در حال تغییرند، تطبیق می‌دهند. بیشتر سازمان‌ها در تقلا هستند تا از قدرت کامل تکنولوژی و تجزیه وتحلیل پیشرفته به عنوان عوامل نیروافزا استفاده کنند.
  • وقت تغییر رویکرد کارفرما به تجربه کارکنان فرارسیده است

    وقت تغییر رویکرد کارفرما به تجربه کارکنان فرارسیده است

    هبران منابع انسانی اغلب تصور می‌کنند برای اینکه یک شرکت به محیطی عالی برای کار کردن تبدیل شود، باید پاداش‌‌ها و مزیت‌‌های رقابتی ارائه کند - هر چیزی از آموزش مهارت‌‌ها گرفته تا بیمه حیوانات خانگی و گذاشتن فوتبال دستی در سالن اجتماعات. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این دیدگاه منسوخ شده است:
  • کمتر کار کردن، گاهی عامل بهره‏‏‌وری بیشتر است

    کمتر کار کردن، گاهی عامل بهره‏‏‌وری بیشتر است

    آیا موقعیت‌‌‌هایی وجود دارد که ببینید کمتر کار کردن باعث شده بعدا به این نتیجه برسید که به بهره‌‌‌وری بیشتر دست یافته‌‌‌اید؟
  • شاه کلید مدیریت در شرکت‌ها

    شاه کلید مدیریت در شرکت‌ها

    مطالعه مدرسه اقتصاد لندن روی عملکرد و رفتار مدیران ۸۰۰۰ شرکت انگلیسی، از تفاوت معنادار «مدیریت» و «کیفیت مدیریت» در سازمان‌ها حکایت دارد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد «مدیریت خوب» که سه ویژگی دارد، شاه کلید موفقیت شرکت‌ها در «پیش‌بینی درست از آینده» و «حفظ ستاره‌ها برای مدت طولانی» است. سطح فکر و تحصیلات اطرافیان مدیر بر کیفیت مدیریتی او تاثیر دارد.
  • تسهیل کسب‌و‌کار به سبک ۷ کشور

    تسهیل کسب‌و‌کار به سبک ۷ کشور

    چطور می‌توانیم برای فعالان اقتصادی ایران، محیط کسب‌وکار بهتری ایجاد کنیم؟ این مهم‌ترین سوالی است که نویسندگان گزارش بازوی پژوهشی وزارت امور اقتصادی و دارایی سعی کرده‌اند به آن پاسخ مستدلی بدهند.در این گزارش با مرور تجربه‌های موفق جهانی در اقصی‌نقاط جهان، راه ایجاد یک محیط کسب‌وکار مناسب که ناشی از اقداماتی مشخص بوده به سیاستگذاران کشور نشان داده شده است.
  • شرکت‌ها پس از کرونا چه چشم‏‏‌اندازی دارند

    شرکت‌ها پس از کرونا چه چشم‏‏‌اندازی دارند

    همه‌گیری کووید-۱۹ اخلالگر بزرگی برای استراتژی‌‌‌های موفق قدیمی و سرعت‌‌‌بخش رویکردهای نوظهور بوده است. در این مقاله، دو چارچوب پژوهش‌‌‌محور از رویکردهای نوظهور را برای تصمیم‌گیری استراتژیک معرفی می‌‌‌کنیم. نخست، یک چارچوب کلان به نام درایو است که اَبَرروندهای شکل‌‌‌دهنده اکوسیستم اجتماعی-اقتصادی را ترسیم می‌کند. دومی، یک چارچوب سطح میانی با نام کلور است که پیشران‌‌‌های اجرای موفق استراتژی را تشریح می‌کند.
  • چرا مدیران به «دگرگونی» می‌بازند؟

    چرا مدیران به «دگرگونی» می‌بازند؟

    ۸۵درصد شرکت‌ها در جهان، حداقل یک‌بار در طول دوره کار تصمیم گرفته‌اند «دگرگونی اساسی» در فعالیت خود در قالب طرح توسعه، تحول سازمانی و...انجام دهند؛ اما ۷۵درصد آنها ناکام شده‌اند. علت این شکست به «طرز فکر و عملکرد رهبر سازمانی در اجرای تصمیم» مربوط است. راز شکست، «مقاومت کارکنان» است آنجا که مدیر به شکل «پنهانی» قصد تغییر رویه‌ای حتی به نفع سازمان را دارد.
  • اعتمادآفرینی برای مشتری از راه دور

    اعتمادآفرینی برای مشتری از راه دور

    همان‌طور که هر مدیری می‌‌داند، اعتمادآفرینی در داخل سازمان - با همکاران، روسا و مدیران مستقیم - مهم و حیاتی است. این موضوع درباره شرکای خارجی - به‌‌ویژه مشتریان - هم صدق می‌کند. وقتی مکانیزم‌‌های معمولی برای ایجاد اعتماد احساسی و شناختی - مثل جلسات در دفتر کار، وعده‌های غذایی کاری یا کنفرانس‌‌ها -دیگر امکان‌‌پذیر نیستند، چطور روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان و شرکای خارجی‌‌مان ایجاد می‌کنیم؟
  • ۱۰ سوالی که ازهیات‌مدیره باید پرسید

    ۱۰ سوالی که ازهیات‌مدیره باید پرسید

    عضو هیات‌مدیره بودن کار آسانی نیست.شما در قبال یک شرکت مسوولیت دارید اما ابزارهای محدودی برای درک واقعی آن دارید و این درک اغلب با واسطه مدیریت انجام می‌شود.چقدر از آنچه واقعا در شرکتی که مسوولیت اداره آن را برعهده دارید می‌گذرد، آگاه هستید؟
  • ۷ گام برای توسعه برندهای ایرانی

    ۷ گام برای توسعه برندهای ایرانی

    سال‌هاست که تمام حرف‌‌‌های بیان‌شده پشت تریبون‌‌‌ها درباره تولید ملی است و در راستای این موضوع، بسیار سخن گفته شده و سخنان کارشناسی زیادی زده شده است. باید گفت، تعدادی از صنایع پیشرفت خوبی در تولید داشته‌اند و صنایع زیاد دیگری باید تقویت شوند. بعضی صنایع محدود با کیفیت‌های خوب، بعضی با انحصار و بعضی هم با سختی‌های واردات به اقبال رسیده‌اند.
  • به «سندروم ایمپاستر» در محیط کار خود پایان دهید

    به «سندروم ایمپاستر» در محیط کار خود پایان دهید

    یکی از عوامل عدم پیشرفت زنان در محیط کار این است که به آنها القا شود «سندروم ایمپاستر‌«(imposter syndrome) دارند. سندروم ایمپاستر یعنی فرد باور دارد که به اندازه کافی باهوش و با استعداد نیست و لیاقت موفقیت‌‌‌هایی را که به دست آورده ندارد و به هر جا رسیده، شانسی بوده است.